Reklama

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Duża kara dla Allegro, pozew dla Biedronki, Pepco kończy z e-commerce

Grudzień to w handlu przede wszystkim przygotowania do zakupowego boomu. Mikołaj nie wszystkim przyniósł oczekiwane prezenty - Allegro otrzymało srogą karę od UOKiK, a Biedronka dostała pozew od spółki energetycznej. Podsumowujemy ostatni miesiąc minionego roku w branży.
Reklama

Gigantyczna kara dla Allegro

Dwie decyzje UOKiK w sprawie praktyk Allegro  to w sumie 210 mln zł kar. Prezes Urzędu analizował praktyki firmy zarówno pod kątem ochrony konkurencji, jak i konsumentów. Pierwsza z wydanych decyzji dotyczy nadużywania pozycji dominującej wobec innych przedsiębiorców, druga stosowania klauzul abuzywnych w umowach z konsumentami, m.in. dotyczących usługi Smart.

 - Spółka faworyzowała własny sklep internetowy (Oficjalny Sklep Allegro) na platformie działającej pod domeną allegro.pl kosztem niezależnych sprzedawców, którzy oferowali takie same lub podobne produkty. Skutki tej praktyki mogli odczuć również konsumenci, którzy mogli mieć ograniczoną możliwość wyszukania najlepszej dla siebie oferty. Spółka – zamiast podjąć działania pozwalające na optymalizację własnej działalności sprzedażowej na zasadach równej konkurencji – rozpoczęła strategię faworyzowania własnej działalności sprzedażowej, które możliwe było dzięki „podwójnej roli” Allegro – łączenia działalności platformy allegro.pl z działalnością sprzedaży detalicznej na tej platformie - powiedział prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Za nadużywanie pozycji dominującej prezes UOKiK nałożył na spółkę Allegro karę w wysokości ponad 206 mln zł.

Druga wydana decyzja dotyczy zasad współpracy między Allegro a konsumentami. Prezes UOKiK przyjrzał się regulaminom, z których korzystają osoby zakładające konto by kupować za pośrednictwem platformy oraz użytkownicy usługi „Allegro Smart!”- umożliwiającej bezpłatną dostawę nabywanych towarów. W stosowanych regulaminach platforma zastrzegła sobie, że będzie mogła zmienić warunki np. w przypadku wystąpienia zmian technologicznych i funkcjonalnych lub uwarunkowań ekonomicznych i rynkowych. UOKiK uznał, że stosowane przez Allegro klauzule modyfikacyjne są niedozwolone i nałożył blisko 4 mln zł kary.

Pozew dla Biedronki

Spółka zależna Polenergii wniosła do sądu pozew przeciwko właścicielowi sieci Biedronka i Hebe. Jeronimo Martins Polska ma zapłacić 40,8 mln zł za dostarczony prąd.

Pozew dotyczy roszczeń z umów sprzedaży energii elektrycznej z 23 września 2021 roku dotyczących dostaw przez Polenergia Obrót energii elektrycznej do wskazanych w umowach obiektów handlowych i centrów logistycznych JMP.

Z dobrych wiadomości: Biedronka rozpoczęła test usługi „Płać kartą i wypłacaj” z Mastercard, która pozwala na wypłatę gotówki przy okazji dokonywania zakupów. Grudzień był miesiącem pilotażu, wkrótce poznamy wnioski.

Jest już 9 tysięcy Żabek

Od 22 grudnia br. klienci jadący Autostradą Wielkopolską mogą zrobić szybkie zakupy w dwóch Żabkach zlokalizowanych w miejscach obsługi podróżnych, tzw. MOP-ach – Gnilec (ostatni punkt postojowy przed niemiecką granicą) oraz Sosna (pierwszy punkt postojowy po wjeździe do Polski z Niemiec). Placówki w nowym formacie to jubileuszowe sklepy nr 9000 i 9001.

Nowy format jest dostosowany do potrzeb podróżnych, którzy mogą skorzystać z rozszerzonej oferty ciepłych przekąsek, kawy oraz kanapek czy sałatek.

Żabka w ostatnim miesiącu minionego roku wkroczyła także na rynek gier mobilnych. Pierwszy projekt to wirtualna żaba, która przebywa w aplikacji Żappka, czekając na użytkowników, którzy będą chcieli się nim zaopiekować. Oczywiście robiąc zakupy.

Lidl zapowiada dużą inwestycję magazynową

Sieć sklepów Lidl wybuduje w Polsce kolejne centrum dystrybucyjne. Ogromny magazyn powstanie w gminie Gietrzwałd pod Olsztynem. Niedaleko - w Stawigudzie pod Olsztynem - swoje 17. centrum dystrybucyjne w naszym kraju uruchomiła Biedronka.

Będzie to 14. magazyn sieci w Polsce.

Pepco kończy z e-commerce

Rok temu Pepco poinformowało, że uruchamia test sprzedaży online. Autoryzowany sklep sieci pojawił się wówczas na Allegro. W ofercie było ponad 2 tys. produktów - od odzieży i obuwia, przez kategorię dom i ogród, aż po zabawki i artykuły na specjalne okazje. Teraz firma zdecydowała, że kończy test i koncentruje się na sprzedaży stacjonarnej w sklepach, które są stale otwierane i modernizowane.

- Nie prowadzimy już sprzedaży w kanale online. Nasz roczny test sprzedaży produktów na kilku platformach internetowych, zgodnie z intencją przyniósł konkretne wyniki. Zarówno wnioski z testu, opinie klientów oraz wszelkie inne plany związane z wykorzystaniem internetu stanowią dla nas bazę do pracy nad strategią digitalową. Niemniej, z prowadzonych przez nas regularnie badań wynika, że klienci Pepco bardzo cenią sobie możliwość odwiedzenia naszych sklepów. Tradycyjny model zakupów cieszy się dużym powodzeniem - skomentowała Katarzyna Wilczewska, corporate communication manager Pepco.

Auchan z nowym pomysłem na hipermarket

Pierwszy hipermarket sieci zmodernizowany według nowej koncepcji rozpoczyna działanie w historycznej lokalizacji Auchan w Piasecznie.

- Wymyślenie hipermarketu na nowo – taki cel postawiliśmy sobie przystępując do prac nad wdrażaną dziś nową koncepcją. Mamy świadomość jak dynamicznie ewoluuje świat konsumenta, a to wymaga także ewolucji konceptów sprzedażowych. Chodzi nie tylko o zastosowanie nowych technologii, innowacyjnych rozwiązań, czy budowanie oferty z myślą o wyborach coraz bardziej świadomego konsumenta, ale też o stworzenie przyjaznej, komfortowej  przestrzeni, w której zupełnie nowe doświadczenia zakupowe będą źródłem przyjemności i pozytywnych emocji – powiedział Gérard Gallet, dyrektor generalny Auchan Retail Polska.  

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum