Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Dyrektor ALDI: Dyskonty ewoluują wraz z potrzebami klientów (wywiad)

- Marka ALDI wchodziła na polski rynek ze strategią hard dyskontu. Dziś nadal pozostajemy wierni najważniejszym wartościom marki, jak jakość, produkt i cena, jednak z większym naciskiem na doświadczenia zakupowe. Ma być nie tylko jakościowo i korzystnie cenowo, ale też przyjemnie, wygodnie i różnorodnie - mówi w rozmowie z portalem dlahandlu.pl Oktawian Torchała, dyrektor generalny ALDI w Polsce.
Reklama

ALDI jest na polskim rynku już 10 lat. Jak podsumowałby Pan ten czas…

Przebyliśmy długą drogę, aby znaleźć się w miejscu, w którym jesteśmy dzisiaj. 10 lat marki ALDI w Polsce to czas cennych doświadczeń, w głównej mierze poznawania oczekiwań klientów. Obecnie intensywnie wprowadzamy w życie te spostrzeżenia, dostosowując przyjętą strategię do oczekiwań klientów i trendów na rynku. Widać to szczególnie w kontekście asortymentu i nowych wnętrz naszych sklepów. Marka ALDI wchodziła na polski rynek ze strategią hard dyskontu. Dziś nadal pozostajemy wierni najważniejszym wartościom marki, jak jakość, produkt i cena, jednak z większym naciskiem na doświadczenia zakupowe. Ma być nie tylko jakościowo i korzystnie cenowo, ale też przyjemnie, wygodnie i różnorodnie. Polacy dokonują zakupów niemal codziennie, powinny więc one dostarczać pozytywnych emocji i zadowolenia z dokonywanych wyborów.

W trakcie tych 10 lat asortyment został niemal potrojony. Systematycznie go rozszerzaliśmy i doskonaliliśmy w oparciu o oczekiwania polskiego konsumenta. Przełomowym momentem było wprowadzenie we wszystkich sklepach pieców do wypieku pieczywa, a także artykułów markowych. Dzięki rozszerzaniu współpracy z lokalnymi i regionalnymi dostawcami, jesteśmy dziś w czołówce pod kątem różnorodności oferty warzyw i owoców. Posiadamy szereg marek własnych, które odpowiadają na potrzeby dzisiejszego klienta: artykuły bio marki GutBio, produkty FAIR z certyfikatem Fairtrade czy certyfikowane ryby ze znakiem MSC. Zadowolenie klientów z dokonywanych w naszych sklepach zakupów ma też drugi wymiar. Mowa o coraz większej świadomości klientów. Odpowiadamy na nią licznymi certyfikatami produktów, zarówno pod kątem ekologii, jak i jakości. Rozpoczynaliśmy od otwarcia ośmiu sklepów w Polsce, dziś posiadamy markety w 129 lokalizacjach i planujemy dalszy rozwój. Wielu pracowników zatrudnionych na samym początku działalności ALDI w Polsce, nadal z nami pracuje. To najlepsze potwierdzenie, że ALDI w Polsce jest dobrym miejscem na podjęcie i kontynuowanie zatrudnienia. W Polsce jesteśmy obecni 10 lat, a jako globalny brand ALDI funkcjonuje od ponad 100 lat, co daje możliwość lokalnego rozwoju w oparciu o solidny fundament i międzynarodowe doświadczenia.

Czy fakt, że Polak kieruje polskim oddziałem sieci wpłynął na zmianę strategii na naszym rynku i zrozumienie oczekiwań polskich konsumentów?

Zrozumienie konsumentów na każdym z rynków, na których rozwija się sieć sklepów ALDI, jest ważne. W kontekście międzynarodowych firm kluczowe jest poznanie specyfiki danego rynku i dostosowywanie strategii do dynamicznych okoliczności. Rozwój firmy czy budowanie zasięgu marki jest procesem długotrwałym. W zasadzie każdy zaangażowany pracownik, od sprzedawcy po dyrektora przyczynia się do sukcesu firmy. Mamy tę przewagę, że możemy czerpać inspirację, wiedzę i doświadczenie z wielu rynków Europy i analizować je pod kątem specyfiki polskiego rynku. Jednak to klientów ALDI należałoby spytać, czy zmierzamy w stronę, której oczekują. Zawsze jest to dla mnie, jako dyrektora generalnego, najcenniejsza informacja zwrotna i weryfikacja podejmowanych działań.

ALDI wprowadza nowy koncept ANIKo - co jest jego głównym założeniem? Jak przebiegają prace nad przebudową sklepów.

Efektem wprowadzenia nowej koncepcji wizualnej są przede wszystkim jasne, kolorowe i przyjazne wnętrza sklepów ALDI. W centrum formatu ANIKo jest świeżość. To ona nadaje ton całej koncepcji, zarówno pod kątem zaaranżowania przestrzeni, jak i asortymentu i jego ekspozycji. Nawigacja klienta, szybkie i intuicyjne odnajdywanie przez niego poszukiwanych artykułów to jeden z naszych priorytetów. Stąd wprowadzona kolorystyka z dedykowanym systemem oznaczeń i ciekawostek produktowych. Sklepy stały się też bardziej przestronne i jasne, wizerunek wnętrz został ocieplony i unowocześniony. Dzięki powyższym uzyskaliśmy bardziej przyjazną atmosferę zakupów w naszych sklepach. Kierując się wygodą klientów, zachowaliśmy też szerokie alejki między regałami. Przygotowaliśmy również liczne udogodnienia, jak np. krajalnicę do chleba, koszyki zakupowe, a także mini-wózki zakupowe dla najmłodszych. Większość lokalizacji zostało też wyróżnionych w obszarze kasowym dedykowanym motywem regionalnym. Prace nad wdrożeniem nowego formatu przebiegają zgodnie z przyjętym harmonogramem. Do końca lipca wszystkie sklepy zostaną przebudowane.

Eksperci rynkowi mówią o nowym trendzie – supermarketyzacji dyskontów. Czy ALDI się w niego wpisuje? Czy konsument jest dziś na tyle wymagający, że zakupy w typowym dyskoncie, gdzie cena jest nadrzędnym czynnikiem, mu nie wystarczą?

Dyskont w dużym uproszczeniu rozumiany jest jako sklep spełniający podstawowe potrzeby klientów. W rzeczywistości formaty naturalnie ewoluują tak, jak zmieniają się te potrzeby. Wprowadzamy artykuły brandowe, w ubiegłym roku niemal podwoiliśmy asortyment, mocno stawiamy na ofertę świeżą, współpracujemy z siecią regionalnych i lokalnych dostawców. Spełniamy przy tym nadal obietnicę marki, wyrażającą się w haśle „wysoka jakość w dobrej cenie”. Jesteśmy dyskontem, który dostosowuje się do zmieniających się oczekiwań klientów.

Jakie są plany rozwoju sieci na najbliższe lata? W ile placówek celujecie do końca 2020 roku? Na jakich obszarach ALDI chce być bardziej obecne?

Planujemy dalszy rozwój ekspansji w oparciu o wyselekcjonowane lokalizacje, ze szczególnym uwzględnieniem dużych miast. W tym momencie jesteśmy skupieni na jednym z największych projektów inwestycyjnych w historii ALDI w Polsce, jakim jest przebudowa i modernizacja wszystkich sklepów. Obecnie już ponad 100 sklepów funkcjonuje w nowej koncepcji. Niezależnie od lokalizacji, opinie są pozytywne, klienci zwracają uwagę na atmosferę i wygodę zakupów. Już niebawem surowe i minimalistyczne wnętrza naszych sklepów przejdą do historii, będzie to dla nas ważny moment. Nadal będziemy pracować nad rozwojem asortymentu i umacnianiem świadomości marki wśród polskich klientów.

Relacja na linii konsument-marka przybiera na znaczeniu. Jaką strategię marketingową ma ALDI na najbliższe lata? 

Powiedziałbym nawet dobitniej, relacja na linii konsument-marka ma największe znaczenie. Dzisiejszy konsument jest wymagający, ale potrafi też docenić jakość na wszystkich płaszczyznach. Zapamiętuje, że był zadowolony z wyboru artykułów w sklepie, że został miło obsłużony i że z daną marką jest mu po prostu po drodze. Taka relacja buduje się, gdy wartości które oferuje marka są konsumentom bliskie, dają im konkretne korzyści. ALDI ma wiele do zaoferowania. Od produktów docenianych za jakość i przystępną cenę, przez dobrą atmosferę w sklepie po zaangażowanie w ekologię. Budujemy markę, która daje nie tylko spełnienie podstawowych potrzeb za pomocą zakupów, ale też poczucie obustronnej relacji na linii klient-marka. Od zawsze traktowaliśmy klientów bardzo poważnie zarówno pod kątem oferty, jak i samej komunikacji. Dlatego pracujemy nad uspójnieniem doświadczeń klienta na wszystkich płaszczyznach. Chcemy by po prostu się uśmiechnął, niezależnie od tego czy robi zakupy czy przegląda gazetkę promocyjną.

Jednym z Pana postulatów było podwyższenie pensji pracowników. Czy udało się go zrealizować? Czy w dobie rynku pracownika sieć odczuwa problemy kadrowe?

Postulat podwyższenia pensji pracowników został spełniony zgodnie z obietnicą w 2017 roku. Ze względu na nowe otwarcia i rozwój sieci ALDI, rośnie zapotrzebowanie na pracowników. ALDI jest elastycznym pracodawcą, który docenia lojalność i zaangażowanie. Stąd na przykład gwarancja wzrostu zatrudnienia z każdym kolejnym rokiem. Oferujemy też naszym pracownikom benefity pozapłacowe, jak bony żywieniowe czy prywatną opiekę medyczną dla pracowników i ich rodzin oraz ubezpieczenie na życie. A także przyjazną atmosferą i możliwości awansu w rozbudowanej strukturze firmy.

Czy programy socjalne (głównie 500+) zwiększyły wartość koszyka zakupowego? Czy sieć ma specjalną ofertę dla rodzin dla z dziećmi?

Na koszyki zakupowe Polaków wpływa wiele czynników, pośrednich i bezpośrednich. W różnych konfiguracjach wpływają one na decyzje zakupowe. Mocno stawiamy na rozwój asortymentu dla rodzin z dziećmi. Klienci odwiedzający nasze sklepy zwracają uwagę na to, że dzięki tym zmianom mogą kompleksowo zakupić najpotrzebniejsze, ale też te bardziej wyszukane artykuły dla rodziny. Zarówno w kontekście marek własnych o doskonałej jakości przy dobrej cenie, jak i artykułów szeroko znanych na polskim rynku. A zauważalna wysoka jakość, dobra cena umożliwiająca optymalizowanie wydatków i kompleksowość zakupów to cechy, które przyciągają do ALDI rodziny z dziećmi. Posiadamy szeroką ofertę warzyw i owoców bio, soki bez dodatku cukru, markę własną GutBio, FAIR z certyfikatem Fairtrade czy artykuły z bawełny BIO. I można tak wyliczać dalej. Organizujemy też dla rodzin z dziećmi liczne akcje promocyjne, jak na przykład ostatnio „Festiwal Radości”. Z myślą o najmłodszych, razem z nową koncepcją wizualną wprowadziliśmy też mini wózki zakupowe, a na parkingach naszych sklepów posiadamy dedykowane miejsca dla rodzin z dziećmi. W czerwcu przedłużyliśmy też świętowanie Dnia Dziecka i w wielu miastach organizujemy Dzień dla Rodziny z licznymi atrakcjami na świeżym powietrzu, degustacjami i dedykowanymi promocjami. Sklepy ALDI to miejsce przyjazne rodzinie.

 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (2)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum