PARTNERZY PORTALU
  • Partner portalu: EY

Dyrektor PIH o systemie kaucyjnym: Trzeba zwrócić uwagę na wyrównywanie szans małych sklepów

Autor: Biuletyn PIH 18 grudnia 2019 14:26

Dyrektor PIH o systemie kaucyjnym: Trzeba zwrócić uwagę na wyrównywanie szans małych sklepów Maciej Ptaszyński, dyrektor generalny Polskiej Izby Handlu. Fot. PTWP

W związku rozpoczęciem prekonsultacji w Ministerstwie Klimatu na temat wprowadzenia systemu kaucyjnego za opakowania wydaje się istotne aby, przy pracach nad rozwiązaniami dotyczących kaucji za opakowania zwrócić uwagę na wyrównywanie szans małych sklepów. Jeśli wszystkie działania będą ukierunkowane na ułatwienie oddawania butelek szklanych i PET przez duże sieci handlowe, to mali polscy przedsiębiorcy stracą istotna grupę klientów - pisze w najnowszym numerze Biuletynu PIH Maciej Ptaszyński, dyrektor generalny Polskiej Izby Handlu.

– Interesującym kierunkiem przedstawionym przez Ministerstwo Klimatu jest umożliwienie odebrania kaucji za opakowania w PSZOK – to dobry kierunek z uwagi na ułatwienie klientom sklepów w mniejszych miejscowościach odzyskania kaucji. Ważnym elementem wdrażania systemu byłoby dofinansowanie samoobsługowych maszyn do odbioru opakowań PET/szklanych, jeżeli takie zostałyby wprowadzone – ewentualne wsparcie powinno być ukierunkowane na średnie/mniejsze sklepy, których właścicielami są polscy przedsiębiorcy – czytamy w Biuletynie.

Kaucje na szklane, plastikowe lub aluminiowe opakowania jednorazowe powinny być co najmniej takie same jak dla opakowań zwrotnych. Jak pisze Maciej Ptaszyński, obecnie dochodzi do absurdalnych sytuacji, że producenci premiują duże sieci poprzez oferowanie zbliżonej ceny za napój i opakowanie bezzwrotne do ceny napoju w opakowaniu zwrotnym – ale bez ceny kaucji. Np. cena za puszkę napoju w dużej zagranicznej sieci 1,99 zł w porównaniu do sklepu zrzeszonego w sieci polskiej sieci handlowej – cena 2,79 + kaucja za butelkę 0,50 zł = 3,29 zł.

– Zgodnie z założeniami systemu zaprezentowanymi podczas wrześniowego spotkania w Ministerstwie Klimatu producent wprowadza na rynek produkt w opakowaniu z kaucją. Sklepy sprzedają te produkty i pobierają kaucję. Następnie mają ją przekazać do regulatora. Konsument może oddać puste opakowanie z powrotem do sklepu lub do punktu zbiórki odpadów opakowaniowych i odebrać kaucję. Opakowanie, które trafi do sklepu, ten będzie musiał przekazać do punktu zbiórki. Z tego punktu odpady po opakowaniach jednorazowego użytku mają trafiać do recyklerów, a opakowania wielokrotnego użytku do firm, które wprowadzają je na rynek. Przy czym odbiór tych opakowań ma być obowiązkiem firmy wprowadzającej artykuły na rynek. Za oddane opakowanie regulator zwracać będzie kaucję sklepowi lub punktowi zbiórki. Kaucja za niezwrócone opakowania ma pozostać u regulatora na rozwój systemu kaucyjnego – wyjaśnia dyrektor PIH.

– Koncepcja ta jakkolwiek bardzo interesująca i na pewno godna uwagi z punktu widzenia handlu tworzy także pewne pytania o kwestie organizacyjne. Kto ponosi koszt transportu odpadów z jednostki handlowej do PSZOK? Jak długi czas jest przewidywany na zwrot kaucji sklepowi?
Z punktu widzenia handlu istotne są także dwa aspekty. Które opakowania mają być objęte systemem kaucyjnym oraz jak pogodzić rozwiązania technologiczne – wielkość ewentualnych urządzeń do odbioru opakowań z ograniczonymi rozmiarami sklepów lub też w przypadku braku takich urządzeń – z możliwością składowania opakowań na terenie placówek handlowych? – pyta Maciej Ptaszyński.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 4995
Ilość aktualnych ofert: 518171

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    4,49

  • Śr

    3,14

  • Min

    1,50

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.