PARTNERZY PORTALU
  • Partner portalu: EY
  • Partner portalu

Dyrektor PIH: Ustawa o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności to koszty dla sklepów

Autor: portalspozywczy.pl/dlahandlu.pl 3 marca 2020 14:35

Od 1 marca 2020 r. zaczęły obowiązywać przepisy ustawy o przeciwdziałaniu marnowaniu żywności. Sklepy, zamiast wyrzucać jedzenie, muszą oddawać je nieodpłatnie organizacjom pożytku publicznego. Jeśli tego nie zrobią, czeka je kara. Pytamy Macieja Ptaszyńskiego, Dyrektora Generalnego Polskiej Izby Handlu, co ta ustawa oznacza dla branży handlowej oraz jaki wpływ może mieć na funkcjonowanie sklepów.

– Problem marnowania żywności jest sprawą ważną i tego nikt nie neguje. Jednak rozwiązaniem tego problemu na pewno nie będzie samodzielna ustawa. Aby ten problem rozwiązać, potrzebna jest zmiana podejścia również konsumentów – mówi serwisowi portalspozywczy.pl Maciej Ptaszyński, Dyrektor Generalny Polskiej Izby Handlu.

– Wiele placówek handlowych już współpracuje z organizacjami odbierającymi od nich niesprzedaną żywność. Z punktu widzenia branży handlu, ustawa wprowadza dodatkowe obciążenia administracyjne i kosztowe dla przedsiębiorców – co gorsza również dla małych i średnich – dodaje.

– Wymaganie obowiązkowego podpisywania umów z organizacjami odbierającymi żywność przez sklepy o powierzchni od 250 mkw. (przez pierwsze dwa lata będą to sklepy od 400 mkw.) jest dodatkowym i nadmiernym obciążeniem tak organizacyjnym – takimi jak obowiązek składania sprawozdań jak i finansowym – zwłaszcza w małych miejscowościach, gdzie może nie być odbiorców dla przyjętej od sklepu żywności – tłumaczy.

Z kolei Business Centre Club stoi na stanowisku, że należy ograniczać marnowanie żywności, a poprzez odpowiednie regulacje prawne można je znacząco ograniczyć, pomagając jednocześnie potrzebującym, ale ustawodawca zdecydował się na wdrożenie tej idei w życie za pomocą sankcji i kar wobec przedsiębiorców.

Zgodnie z obowiązującym już stanem prawnym np. w sytuacji, gdy zbliża się termin ważności danego produktu, przedsiębiorca staje przed dylematem, co z tym towarem zrobić. Zostawić na półkach z nadzieją, że ktoś go kupi (jeśli jednak to nie nastąpi, przedsiębiorca zapłaci karę oraz ściągnie na siebie ryzyko przeprowadzenia kontroli przez aparat państwa, co wiąże się także z ewentualnymi dodatkowymi sankcjami), czy też od razu oddać towar, unikając w ten sposób ryzyka nałożenia sankcji. W tej sytuacji ponosi jednak duże straty w postaci kosztu zakupu towaru. Zdaniem BCC rozwiązanie przyjęte przez ustawodawcę jest błędne i powoduje, że przedsiębiorca może zostać ukarany za to, że nie sprzedał zakupionego przez siebie towaru. 
Rozwiązania ustawowe powinny pójść w kierunku zachęt przedsiębiorców do tego, aby przyłączali się dobrowolnie do procesu ograniczania marnowania żywności poprzez wprowadzenie systemu ulg dla przedsiębiorców np. podatkowych - argumentuje BCC.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6176
Ilość aktualnych ofert: 513107

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    3,29

  • Śr

    2,66

  • Min

    2,18

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.