PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: EY

Dyskontów covidowa ucieczka do przodu

Autor: MW, dlahandlu.pl 23 września 2020 13:48

Dyskontów covidowa ucieczka do przodu W czasie recesji dyskonty mogą umocnić swoją pozycję Fot. Shutterstock

Dyskonty od lat są dla Polaków sklepami pierwszego wyboru. Są blisko klienta, mają szeroką ofertę, atrakcyjne ceny, a przez ostatnie lata znacznie poprawiły tzw. doświadczenie zakupowe. W czasach COVID-19 ten format może jeszcze bardziej zdystansować konkurentów. Czy widmo gospodarczego kryzysu przyczyni się do umocnienia ich pozycji?

Dyskonty to, obok kanału e-commerce i sklepów convenience, „beneficjent” koronakryzysu. Ich udział w wartości sprzedaży produktów spożywczych w Polsce wciąż rośnie – wynika z danych firmy Nielsen. Od lutego do maja dyskonty zwiększyły swój udział w tej kategorii z 36 proc. do 40 proc.

Pobudzić konsumpcję

Po lipcowym powiewie optymizmu, związanym z pozytywnymi wskaźnikami sprzedaży detalicznej, sierpień ostudził nastroje. Ostrożniej wydajemy złotówki. To może być duża szansa dla tańszych formatów.

- Wyniki sprzedaży detalicznej w lipcu pokazały, że wracamy na ścieżkę tak bardzo oczekiwanego ożywienia gospodarczego w kształcie litery V. Wyniki sierpniowe dotyczące sprzedaży są jednak poniżej prognoz i nie potwierdziły dotychczasowych oczekiwań w zakresie odbudowy trendu. Szukając pozytywnych stron, z pewnością należy do nich wzrost sprzedaży detalicznej w kilku ważnych kategoriach, związanych z codziennymi potrzebami konsumentów - mówi Ewa Białek, dyrektor departamentu handlu oraz przemysłu wytwórczego i spożywczego w DNB Bank Polska.

Allianz Research i Dział Badań Ekonomicznych Euler Hermes w swoim nowym raporcie zwracają z kolei uwagę, że sprzedaż detaliczna to nie konsumpcja, a odbicie konsumpcji nie ma charakteru stałego i nie zmierza w prosty sposób do odbudowy stanu sprzed kryzysu.

Zdaniem autorów raportu, odbicie aktywności dostrzegalne w wielu sektorach napędzanych konsumpcją jest prawdopodobnie krótkotrwałe. W szczególności zaś firmy z sektora handlu detalicznego nie powinny spodziewać się pełnej i trwałej poprawy poziomu sprzedaży. Wzrost sprzedaży, który nastąpił po lockdownie, stopniowo zaniknie, a konsumenci zaczną odczuwać nieprzyjemne skutki wzrostu bezrobocia. Tymczasem marże zysku będą nadal pod wpływem presji związanej z cenami, a także pod wpływem dodatkowych kosztów związanych z prowadzeniem sklepów w czasie poważnego kryzysu sanitarnego.

- Sytuacja branż będzie zależna od skali ograniczenia aktywności gospodarczej w przypadku przedłużającej się epidemii koronawirusa. Większość sektorów wolniej lub szybciej wraca do normalności – uważa główny ekonomista PKO BP Piotr Bujak.

W jego ocenie przedłużająca się pandemia może zwiększać obawy konsumentów związane z utratą pracy lub obniżeniem wynagrodzeń i skłaniać do ograniczania wydatków. - Wzmocni się pozycja dyskontów oferujących produkty spożywcze i niespożywcze po promocyjnych cenach – przewiduje ekspert.

całość tutaj

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7770

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.