Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Dyskonty coraz lepiej radzą sobie w dużych centrach. Kto wybiera parki handlowe?

Marki dostępne wcześniej wyłącznie w dużych centrach handlowych teraz otwierają się na klientów z mniejszych miast. Niższe stawki czynszów są jednym z powodów. Z kolei dyskonty radzą sobie coraz lepiej w dużych obiektach.
Reklama
  • Raport „Parki handlowe i centra convenience w Polsce”, opracowany przez dewelopera Trei Real Estate Poland i agencję doradczą JLL, wskazuje, że w I połowie tego roku oddano 183 200 mkw. powierzchni handlowej, z czego 66% stanowiły parki handlowe i centra convenience, a 6% należało do centrów handlowych.
  • Eksperci szacują, że do końca tego roku wybudowanych zostanie jeszcze 342 000 mkw. powierzchni handlowej, w tym 53% w ramach parków i centrów convenience.

Parki handlowe coraz popularniejsze wśród najemców - także przez niższe czynsze

Czynsze typu prime dotyczące lokali o powierzchni ok. 2 000 mkw. w najlepiej prosperujących parkach handlowych wynoszą obecnie 8-12 euro/mkw./miesiąc, a opłaty eksploatacyjne są na poziomie 1,5-2 euro/mkw./miesiąc, podczas gdy stawki czynszów w galeriach handlowych wahają się od 17-108 euro w zależności od lokalizacji, a opłaty eksploatacyjne dochodzą do 20 euro/mkw./miesiąc. Marki dostępne wcześniej wyłącznie w dużych centrach teraz otwierają się na klientów z mniejszych miast – tak działa na przykład Deichmann.

 


Parki handlowe są dla nas atrakcyjne ze względu na niższe koszty czynszu i utrzymania. Obiekty te oferują dobrze dobrany tenant-mix, który przyciąga klientów, a nam gwarantują dochód na odpowiednim poziomie. Co więcej docieramy z ofertą do osób z mniejszych miast, dla których była ona wcześniej niedostępna. W tym roku otworzyliśmy 20 sklepów, z czego ponad 80% znajduje się w parkach handlowych - potwierdza Marcin Richert, Senior Expansion Manager, Deichmann.

Zmiany w strukturze najemców centrów i parków handlowych

Mniejsze, kilkunastotysięczne miasta są poza zasięgiem centrów handlowych. Natomiast często parki handlowe są w takich miejscach jedynymi sklepami stacjonarnymi z ofertą kilku różnych marek, dzięki czemu zapewniają dostęp do kompleksowych zakupów i usług. Obecnie w obu formatach możemy dostrzec zmiany w strukturze najemców, które są odpowiedzią na ewoluujące potrzeby konsumentów, w tym szybkie zakupy blisko miejsca zamieszkania.

Dyskonty wchodzą do centrów handlowych 

Dyskonty, których naturalnym środowiskiem rozwoju są parki, coraz lepiej radzą sobie w centrach handlowych i pomimo wyższych kosztów są w stanie wygenerować satysfakcjonujące obroty. Od 2-3 lat widać trend wchodzenia dyskontów do centrów handlowych. Z kolei w parkach trend jest odwrotny – coraz więcej marek, które nigdy nie szukały tam miejsca dla siebie, interesuje się naszymi obiektami. Za chwilę w parkach handlowych pojawią się Douglas czy Apart, czyli marki z górnej półki - mówi mówi Grzegorz Pękalski, prezes zarządu Karuzela Holding.

Rynek centrów się stabilizuje

Wysokie koszty budowy na chwilę wstrzymały oddech w branży
Pandemia COVID-19 oraz wybuch wojny w Ukrainie, a tym samym niepewność gospodarcza i zachwianie łańcuchami dostaw, wpłynęły na wzrost kosztów budowy nawet o 60%, co w konsekwencji ograniczyło działalność deweloperów. Obecnie rynek stabilizuje się i uruchamiane są nowe inwestycje.

 - W pewnym momencie ceny były nie do przyjęcia i w tym czasie podjęliśmy decyzję o wstrzymaniu nowych projektów. Gdy tylko ceny spadły do akceptowanego przez branżę poziomu 20% w porównaniu do cen z początku roku, wówczas rozpoczęliśmy nowe inwestycje. Aktualnie w budowie mamy trzy parki handlowe – w Krakowie, Mielcu i Zambrowie, a za chwilę rozpoczynamy realizację kolejnych projektów, w tym między innymi w Szczecinie, Gorzowie Wielkopolskim, Łapach, Lubinie oraz Koninie - komentuje Jacek Wesołowski, dyrektor zarządzający Trei Real Estate Poland.

Wzrost kosztów deweloperów i generalnych wykonawców przekłada się również na sytuację najemców. Mogą się oni spodziewać podwyżki czynszów, a w najbliższym czasie wyzwaniem staną się także wyższe koszty operacyjne związane z ogólną sytuacją na rynku energii.


Parki handlowe i galerie jako komplementarne formaty

Parki handlowe są stosunkowo nowymi produktami na rynku nieruchomości komercyjnych i weszły w okres dynamicznego wzrostu. Przed dojrzałym, ustabilizowanym sektorem galerii czas na modyfikowanie funkcji i modernizację. Według raportu „Parki handlowe i centra convenience w Polsce” poziom nasycenia rynku centrów handlowych jest nieznacznie poniżej średniej dla Europy Zachodniej i wynosi 258 mkw./1000 mieszkańców, natomiast w przypadku parków handlowych i centrów convenience jego wartość to tylko 84 mkw./1000 mieszkańców,
co pokazuje dalszy potencjał wzrostu.

Oferta centrów i parków handlowych nie jest porównywalna – to dwa zupełnie różne formaty. Retail parki są przede wszystkim naturalnym miejscem rozwoju dla formatów dyskontowych. Tymczasem klient centrum handlowego to przede wszystkim klient modowy, nastawiony na inny typ zakupów, szukający dużo szerszej oferty – także gastronomicznej czy rozrywkowej. Centra handlowe i retail parki bardziej wzajemnie się uzupełniają, niż ze sobą konkurują - ocenia Marek Gładki, Leasing & Asset Management Director, EPP.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum