PARTNERZY PORTALU

Dyskonty wielobranżowe wybierają parki handlowe. Mają niższe czynsze

Autor: MK 6 maja 2021 11:07

Dyskonty wielobranżowe wybierają parki handlowe. Mają niższe czynsze Na zdj. park Stop Shop, fot. raport CBRE

Jak wynika z danych CBRE, aktualna podaż parków handlowych w Polsce szacowana jest na ok. 1,97 mln mkw. GLA. W rezultacie udział parków handlowych wśród tradycyjnych centrów handlowych i centrów wyprzedażowych wynosi obecnie ok. 15%.

Ze względu na lokalność, parki handlowe wpasowały się w bieżące potrzeby konsumentów, którzy ograniczyli swoją mobilność.

Małe miasta przyciągają inwestycje 

Aktualna podaż parków handlowych w Polsce szacowana jest na ok. 1,97 mln mkw. GLA. W 2000 r. parki handlowe stanowiły jedynie 6% podaży całkowitej, w 2020 r. już 15%. Aktualnie w budowie znajduje się ok. 170.000 mkw. GLA nowej powierzchni handlowej skupionej w parkach handlowych. Najwięcej (niemal 80%) nowej podaży zasili małe miasta (poniżej 100.000 mieszkańców).

W ostatnich latach, w ślad za dynamicznym wzrostem podaży parków handlowych, obserwowano rosnące znaczenie tego formatu jako produktu inwestycyjnego.

Struktura najemców

Struktura najemców w parkach o zasięgu regionalnym (typu „big-box”) różni się od oferty tradycyjnych parków handlowych i obiektów „convenience”. Duże parki handlowe często posiadają ofertę meblową oraz wyposażenia domu, a więc asortyment specjalistyczny, z którego klient korzysta okazjonalnie. 

Mniejsze obiekty są ukierunkowane na klienta, który odwiedza je regularnie, dlatego często wśród najemców występują sklep spożywczy, drogeria czy dyskont wielobranżowy. Pozostali najemcy, najczęściej występujący w parkach handlowych, oferują produkty z branży elektronicznej, modowej, obuwniczej, sportowej, a także zabawki i artykuły dziecięce. Często pojawiają się również apteka czy sklep zoologiczny. Domeną takich obiektów jest zróżnicowana i dobrze skomponowana pod kątem dostępności różnych branż oferta handlowa, aczkolwiek wybór sklepu w danej kategorii często jest ograniczony do jednego z powodu niewielkiej powierzchni całkowitej obiektu.

Kategoria sklepów tzw. „value retailers” w ostatnich latach powiększyła się o kilka nowych marek zagranicznych. Dwie z nich, holenderski Action i niemiecki Tedi, rozpoczęły ekspansję polskiego rynku od wyboru lokalizacji w parkach handlowych. Action zadebiutował w 2017 r. w parku handlowym przy Galerii Leszno, natomiast Tedi w 2018 r. na swój pierwszy sklep w Polsce wybrał Vendo Park w Dąbrowie Górniczej.

Niższe czynsze

Na tle centrów handlowych, parki handlowe wyróżniają się relatywnie niskimi czynszami i opłatami eksploatacyjnymi, które wynikają z prostej konstrukcji obiektu oraz braku lub minimalnej partycypacji w częściach wspólnych. Średnie czynsze dla większości lokalizacji i kategorii zakupowych wynoszą od ok. 8 do 12 EUR/ mkw./ mies. Stawki mogą być wyższe w przypadku lokalizacji w dużych miastach. Prognozuje się, że czynsze w parkach handlowych pozostaną w najbliższej przyszłości na stabilnym poziomie. Parki handlowe nie ucierpiały na skutek wzrostu powierzchni niewynajętej wywołanego pandemią Covid-19 obserwowanego w centrach handlowych. Przeciwnie, pomimo zahamowania planów ekspansji w niektórych branżach, wśród kategorii zakupowych popularnych w parkach handlowych, takich jak operatorzy spożywczy czy dyskonty, obserwowany jest trend wzrostowy

Podobał się artykuł? Podziel się!






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10850
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.