PARTNER PORTALU

E-commerce kontra galerie handlowe – czy rywalizacja w handlu popłaca?

Autor: dlahandlu.pl 28 maja 2021 12:04

E-commerce kontra galerie handlowe – czy rywalizacja w handlu popłaca? Magdalena Popiołek i Adrian Semaan z Cushman & Wakefield, fot. mat. pras.

Pandemia wpłynęła znacząco na zwyczaje zakupowe Polaków. Czy jednak oznacza to, że zrezygnujemy na zawsze z zakupów w galeriach? O konieczności łączenia różnych kanałów sprzedaży na podstawie danych dotyczących fluktuacji sprzedaży online podczas otwarć i ograniczeń w handlu stacjonarnym mówią eksperci Cushman & Wakefield.

W Polsce rynek e-commerce należy do najbardziej dynamicznie rosnących rynków europejskich. Tylko w 2020 r. zanotował 30-proc. wzrost obrotów, a rynek wciąż pozostaje nienasycony i nadal się rozwija, a szacowany obrót w handlu stacjonarnym w całym 2021 r. wynosi 15 mld euro.

- Okres pandemii znacznie przyspieszył rozwój technologii, zarówno tej niezbędnej do pracy w trybie zdalnym, jak i wszelkiego oprogramowania, z którego coraz śmielej korzystają polscy przedsiębiorcy, również w skali mikro, co z kolei przekłada się na dostępność tych technologii i wzrost potencjału zakupów online dla przeciętnego Polaka. Zakupy internetowe bardzo przyspieszyły również w segmentach, w których penetracja e-commerce jest na razie niska – takich jak żywność, czy leki bez recepty, co może być ważnym sygnałem z punktu widzenia strategii firm działających w tych branżach - mówi Magdalena Popiołek, Associate, Asset Services EMEA, Cushman & Wakefield.

Rośnie sprzedaż online

Od początku pandemii wartość udziału sprzedaży online aktywnie rosła, aby w swoim piku osiągnąć blisko 12% rynku sprzedaży detalicznej w Polsce. Rok 2020 był rokiem spektakularnego wzrostu przychodów w sektorze handlu internetowego.

- Transformacja cyfrowa po stronie sprzedawców oraz konieczność, ale przede wszystkim łatwość robienia zakupów online, spowodowały najbardziej dynamiczne wzrosty sprzedaży produktów z segmentu spożywczego oraz w kategorii zdrowie i uroda. Dzięki platformom typu Zalando i ograniczonemu dostępowi do zakupów stacjonarnych, nie gorzej radzi sobie branża Fashion, dotychczas  uważana za mniej „wygodną” do zakupów wirtualnych. Firmy kurierskie oraz te świadczące usługi związane z dostawą paczek, jak Inpost, zyskały najwięcej, ponieważ bardzo szybko dostosowały się do wymagań rynku w czasach ograniczonej dostępności zakupów stacjonarnych - dodaje ekspertka.

Przyglądając się zmianom wywołanym przez pandemię Covid-19, możemy jednak zaobserwować interesujący trend dotyczący preferencji klientów w zakresie kanału zakupów. - Z jednej strony wyraźne jest zwiększenie zainteresowania zakupami online, z drugiej – po początkowo wysokim wzroście zainteresowania e-commerce, klienci wracają do tradycyjnych kanałów zakupowych szybciej, niż przewidywali specjaliści. Tradycyjne galerie handlowe stoją przed zadaniem przyswojenia tego komunikatu oraz wykorzystania go do odbudowania wizerunku po zakończeniu serii lockdownów, a także do rozbudowy własnych kanałów online, zrzeszających wszystkich najemców, i rozwoju strategii omnichannel. Wbrew pozorom, to właśnie galerie handlowe, będące do tej pory w defensywie, będą miały możliwość zwiększenia obecności w branży e-commerce i efektywnego konkurowania ze sklepami internetowymi, ponieważ to one mają najlepsze możliwości do obsługi obu kanałów - przekonuje Magdalena Popiołek.

Kanały offline i online muszą się wspierać

Szukając korzyści z połączenia świata wirtualnego i tradycyjnego modelu sprzedaży, warto przyjrzeć się zagadnieniu związanemu z rozkładem zaangażowania klientów w regionach, w których dany sklep posiada lokalizacje stacjonarne oraz te, gdzie występuje tylko online. Zdecydowanie sprzedaż internetowa wzrasta w miastach, które oferują klientowi także możliwość skorzystania z wizyty w sklepie stacjonarnym. Oznacza to, że współistnienie dwóch kanałów sprzedaży oraz uzupełnianie oferty offline dzięki kanałom online i odwrotnie, tworzy synergię, której nie powinno się ignorować.

- Klienci, zwłaszcza ci z pokolenia 35+, doceniają możliwość korzystania z handlu tradycyjnego, a także są skłonni do zakupów w sieci, jednak dopiero, gdy poznają sklep oraz osobiście sprawdzą rozmiary i jakość oferowanych produktów. Jednym z prekursorów wzajemnie wspieranej sprzedaży był sklep E-obuwie, który już w roku 2018 zaczął zdobywać rynek galerii handlowych, łącząc nową technologię z tradycyjnym modelem sprzedaży – klient-sprzedawca. W wyniku pandemii firma znacząco przyspieszyła ekspansję i pod koniec 2020 r. E-obuwie mogło pochwalić się już 25 funkcjonującymi lokalami. Podsumowując, jednym z najważniejszych wyzwań, przed którymi po okresie lockdownu stoją centra handlowe i ich najemcy, jest stworzenie rynku, w którym kanały offline i online uzupełniają się wzajemnie, a nie konkurują ze sobą. Tylko wizjonerzy, którzy wyprzedzą oczekiwania rynku i zapewnią najwyższy komfort zakupów klientom w obu tych kanałach, odniosą największy sukces - dodaje przedstawicielka Cushman & Wakefield.

Popyt na magazyny

Obostrzenia wprowadzone w sektorze handlowym przyśpieszyły rozwój branży e-commerce i strategii sprzedaży wielokanałowej różnego rodzaju produktów (FMCG, żywność, elektronika, meble i materiały wykończeniowe, odzież).

- Przełożyło się to na zwiększone zapotrzebowanie na powierzchnie logistyczne różnego rodzaju, w tym na wielkopowierzchniowe centra dystrybucyjne i inwestycje o charakterze BTS wspierające dystrybucję regionalną i międzynarodową, a także mniejsze obiekty (centra przeładunkowe, huby kurierskie i nowoczesne, niewielkie moduły magazynowe typu SBU), położone w podstrefach centralnych największych aglomeracji i ułatwiające prowadzenie operacji logistycznych w ramach „ostatniej mili" oraz skrócenie czasu dostawy. Rynek magazynowy nadal rozwija się dynamicznie, a wyniki za pierwszy kwartał 2021 roku pokazują, że ten trend się umacnia. Całkowity popyt wyniósł 1,6 mln m kw., co jest rekordowym wynikiem w ujęciu kwartalnym i o 70% wyższym w porównaniu z pierwszym kwartałem 2020 roku. W pierwszym kwartale 2021 roku deweloperzy rozpoczęli budowę 1,2 mln m kw. powierzchni magazynowej, a na przestrzeni najbliższych 12-16 miesięcy powstanie łącznie 2,5 mln m kw., dzięki czemu całkowite zasoby rynku wzrosną do ok. 24 mln m kw. w 2022 roku - podsumowuje Adrian Semaan, Senior Research Consultant, Industrial & Logistics Agency, Cushman & Wakefield.

Podobał się artykuł? Podziel się!




BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9581
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    3,99

  • Śr

    3,06

  • Min

    1,10

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.