EEC 2019: Smart konsument nadal poluje na cenę, ale chce też wygody i szybkości (galeria)

Autor: dlahandlu.pl 16 maja 2019 14:19

EEC 2019: Smart konsument nadal poluje na cenę, ale chce też wygody i szybkości (galeria) fot. EEC 2019

W ramach sesji Smart konsument w świecie omnichannel podczas EEC 2019 paneliści pokusili się o zdefiniowanie kim jest smart konsument AD 2019 i jaką rolę w podejmowanych przez niego wyborach zakupowych pełni cena a jaką technologia.

Z przedmówcą zgodził się Bartosz Traczyk, mówiąc, że zaufanie jest jedną z najistotniejszych wartości dla klienta na wszystkich rynkach. - Kiedy pyta się konsumentów dlaczego nie kupują w Internecie albo dlaczego robią to rzadko, to kwestie związane z zaufaniem są na samej górze listy odpowiedzi. Konsument boi się, że nie dostanie towaru, że będzie inny niż na zdjęciu, że nie będzie mógł go zwrócić. Bariery związane z zaufaniem ograniczają rozwój rynku e-commerce.
Kiedy się patrzy na rynek polski to mówimy o dużym wzroście e-commerce, ale nadal ma on bardzo mały udział w całości sprzedaży. Częstotliwość zakupów w Polsce to kilka transakcji w ciągu roku. Dla porównania w Chinach jest ich 38. Oznacza to, że jeszcze nie przeszliśmy bariery zaufania.
Co można zrobić aby to zmienić? My zauważyliśmy istotna barierę, związana z płaceniem, zanim klient obejrzy i przymierzy produkt. To jest dla nas nienaturalne, bo nigdy byśmy tak nie zrobili w sklepie stacjonarnym. Dlatego uważamy, że odpowiedzią na tę niedogodność są płatności odroczone, czyli takie rozwiązania, które umożliwiają klientowi zapłacenie dopiero wówczas, gdy zapozna z towarem. Oferujemy takie rozwiązanie w ramach bramki płatniczej imoje. Jest to usługa Twisto. Konsument może zapłacić za towar dopiero po 21 dniach od jego zakupu. Okazało się, że zdecydowana większość konsumentów korzysta z tego rozwiązania nie ze względu na konieczność kredytowania, ale właśnie dla wygody sprawdzenia, dotknięcia towaru - stwierdził.

Trzecim z poruszanych wątków była kwestia technologii, tego jak zakupy i sklepy zmieniają się pod jej wpływem oraz czy czeka nas era sklepów bezobsługowych.

Jacek Kujawa, wiceprezes LPP stwierdził, że bardzo poważnie traktuje fakt, że technologia zmienia świat i biznes. - Określamy się mianem fashiontech. Zatrudniamy 350 specjalistów IT, czyli tyle ile średniej wielkości firma informatyczna w Polsce. Zachowujemy właściwe proporcje bo 2,5 razy tyle naszych specjalistów pracuje przy projektowaniu odzieży. To pozwala nam mówić o sobie, że jesteśmy nie tylko największym eksporterem polskiej odzieży na trzy kontynenty, ale także jednym z największych eksporterów polskiej myśli technologicznej. Wiele systemów projektujemy bowiem sami od początku, tak by odpowiadały naszym specyficznym potrzebom, a potem wdrażamy je na 23 rynkach, na których jesteśmy obecni. Jeszcze trzy lata temu było dla nas dużym wyzwaniem, żeby przekonać ludzi z IT do pracy w spółce modowej. Uczyniliśmy duży wysiłek występując na targach pracy, w mediach, robiąc pokazy na uczelniach. Ukuliśmy dwa hasła: Informatycy są w modzie oraz Code designer, stworzyliśmy nawet odzież specjalnie dla informatyków. Wszystko to po to, by ściągnąć informatyków do pracy do nas i pokazać, że branża modowa jest dzisiaj bardzo zaawansowana technologicznie. Skracają się cykle produkcyjne. Jak klient zobaczy na swojej ulubionej influencerce jakąś sukienkę, rusza do sklepu by ją kupić. Kiedyś cykle produkcyjne wynosiły 6 miesięcy, dzisiaj jesteśmy w stanie dostarczyć nowe kolekcje do sklepów w 4-5 tygodni. Nie da się tego zrobić bez wsparcia informatycznego w projektowaniu, przy współpracy z dostawcami i projektowaniu optymalnych łańcuchów logistycznych. Inwestujemy w logistykę wysoce zautomatyzowaną, rozbudowujemy centrum w Pruszczu, projektujemy centrum w Brześciu, które będzie jednym z najnowocześniejszych w Europie. Automatyzując i robotyzując ten magazyn staramy się pamiętać, że tam pracują ludzie i odciążamy ich od najbardziej żmudnych i trudnych prac, ale przekierowujemy ich zaangażowanie na procesy wymagające ich umiejętności, które czynią pracę przyjemniejszą.
Jesteśmy w ścisłej czołówce jeśli chodzi o wdrażanie RFID w sklepach. W 100 sklepach Reserved ten system już działa i każda sztuka odzieży jest oznaczona indywidualną metką elektroniczną, którą można odczytać z kilkumetrowej odległości. Teraz widzimy, że ok. 50 proc. procesów w sklepach będzie musiało zostać zmienionych, żeby wykorzystać wszystkie atuty tego wdrożenia. System IT do RFID stworzyła grupa 50 osób w pół roku. On nie jest jeszcze finalnie gotowy, będziemy go zmieniać jeszcze przez 2-3 lata, ale już możemy pracować z tym systemem. Dla nas RFID zasypuje przepaść między e-commerce a sklepem stacjonarnym.
Jestem przekonany, że handel będzie zmierzał w stronę bezobsługowości, choćby z tego powodu, że coraz trudniej jest o pracowników w handlu. W brytyjskiej sieci Asos, która ma sklepy także w USA rotacja pracowników jest obecnie na poziomie 2 tygodni. Z tego powodu wszystkie działania obsługowe są więc automatyzowane i minimalizowane, żeby wyeliminować kwestię braków personelu.
Z drugiej strony konsumenci nie chcą rozmawiać ze sprzedawcami w sklepach, nie chcą stać w kolejce do kasy, więc handel dąży do tego, żeby na smartfonie klient mógł sprawdzić dostępność towaru w sklepie, zarezerwował towar w określonej lokalizacji, wszedł do przymierzalni i wyklikał na inteligentnym lustrze, które sztuki chcemy kupić, przyłożył kartę kredytową i wyszedł. Jest to na pewno bliska przyszłość. W tę stronę zmierzamy - podsumował.


  • artum 2019-05-21 13:06:45

    Zgadzam sie z panem z LPP. Konsumenci dalej kierują się przede wszystkim ceną, a przynajmniej w znacznej większości i szybko się to nie zmieni.

  • Karinka 2019-05-19 19:08:30

    Bardzo ciekawy panel. Z przyjemnością można słuchać takich prelegentów.

  • nesz 2019-05-17 13:22:22

    Gocie mają spore doświadczenie więc wiedzą co mówią, takich to można słuchać.

ZOBACZ WSZYSTKIE (3)

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6511
Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    1,99

  • Śr

    1,24

  • Min

    0,85

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.