Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Ekspert: Bez handlu w niedziele będziemy kupować mniej rzeczy, których nie potrzebujemy

Rozważane są dwa warianty zakazu handlu w niedziele. Pierwszy obejmuje zakaz całkowity, który będzie dotyczył wszystkich podmiotów handlowych. Drugi to wersja ograniczona, uwzględniająca jedynie duże sklepy, co miałoby posłużyć jako wsparcie dla drobnego handlu. Prace nad projektem prowadzi Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej - czytamy w onet.pl
Reklama

Według dr Macieja Krausa, specjalisty ds. zarządzania cenami i właściciela firmy doradczej FernPartners, zakaz handlu w niedziele wpłynęłoby na zmianę zwyczajów zakupowych Polaków. Wprawdzie nie sprawiłby, że zaczęlibyśmy kupować znacząco mniej, lecz inaczej – zostawiając więcej pieniędzy na stacjach benzynowych czy w internecie. - Zakaz handlu w weekendy może sprawić, że będziemy kupować mniej rzeczy, których nie potrzebujemy. Ale kupować będziemy – mówi dr Maciej Kraus.

 

Zdecydowanym przeciwnikiem niedzielnego handlu jest Polska Grupa Supermarketów (PGS), w skład której wchodzą takie sklepy jak Top Market, Delica czy Minuta8. Według niej zmiana przepisów wpłynęłaby korzystnie na firmy parające się handlem, ograniczając w nich koszty pracy i poprawiając warunki zatrudnienia.

- Zagraniczne sieci zmusiły nas do pracy w niedzielę i polski przedsiębiorca musi dostosować się, jeśli chce się utrzymać na rynku. Tymczasem uważamy, że sześć dni w tygodniu wystarczy na dokonanie zakupów, a wszyscy pracownicy branży handlu powinni mieć wolną od pracy niedzielę – mówi prezes PGS Michał Sadecki.

Przeciwnego zdania są organizacje reprezentujące pracodawców. - Zakaz handlu w niedziele w pewnej mierze odbiłby się na wynikach finansowych generowanych przez sektor. Niewątpliwie klienci robiliby większe zakupy w piątki i soboty, jednak z powodu krótszego tygodniowego czasu pracy sklepów ich całkowity obrót byłby trochę mniejszy. Ograniczenia te mogłyby również wpłynąć na zmianę struktury rynku – jeszcze większą popularność zyskałyby np. zakupy w internecie – mówi Łukasz Kozłowski, ekspert ds. ekonomicznych Pracodawców RP w rozmowie z onet.pl

 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (2)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum