Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Ekspert FMCG o opłacalności rebrandingu przejmowanych sieci

Trudno mówić o lojalności klientów wobec konkretnych brandów sieciowych w okresie napiętych budżetów domowych. Dla konsumenta cena i bliskość lokalizacji w dalszym ciągu jest głównym wyznacznikiem miejsca robienia zakupów. Kupujący o wystarczającym zasobie czasu, chętnie korzystają z promocji nawet jeżeli sklep położony jest nieco dalej od ich miejsca zamieszkania. Nie postrzegam tego jako lojalności wobec konkretnego brandu to raczej nowy obszar lojalności wobec niskich cen, lub kupiona poprzez wysokie nakłady reklamowe, ,,lojalność’’ wobec generowanego wizerunku (Lidl, Biedronka) - mówi w rozmowie z portalem dlahandlu.pl Andrzej Wojciechowicz, doradca FMCG Business Consulting.
Reklama
Już od dawna mówi się, że polski klient jest wyjątkowo nielojalny - może być lojalny wobec promocji - a nie wobec marki. Przykład Carrefoura, który rok temu przejął olsztyńską sieć Rast i pozostawił szyld jest wobec tego bardzo interesujący. 

- Innym zagadnieniem jest rebranding zakupionych sieci. Jest to zawsze przedmiotem głębokiej analizy marketingowej i finansowej. Zmiana szyldu kosztuje, i to nie mało. Poza kosztami czysto technicznymi musimy się liczyć z dodatkowymi kosztami marketingowymi włączenia nowej nazwy na nowy dla niej rynek. Ponadto cena zakupu sieci zazwyczaj zawiera również pozycję określającą wartość brandu. Jego zmiana wiąże się z koniecznością wykreślenia jej z zapisów księgowych. Przed lub zaraz po zakupie sieci, przeprowadza się badanie rynkowe na temat postrzegania nazwy już istniejącej i planowanej do wprowadzenia. Porównawcze rezultaty badania analizuje się metodą porównawczą a uzyskane wnioski pozwalają podjąć właściwą decyzję. Zdarza się również że o zmianie przesądzają regulacje korporacyjne (np. Auchan – Real) lub pragmatyczne czynniki operacyjne. Brak zmiany szyldu to konieczność prowadzenia oddzielnych, lokalnych kampanii reklamowych dla zachowanego logo. Ale przy odpowiednio dużym potencjale sieci lokalnej, to ma głębokie uzasadnienie w myśl reguły "Myśl globalnie lecz działaj lokalnie!". Osobiście jestem zwolennikiem kontynuacji operacji handlowej pod dotychczasowym szyldem o odpowiednim potencjale sprzedażowym i wizerunkowym, jeżeli jest on dobrze postrzegany a nowa organizacja handlowa pozwala na polepszenie wizerunku w obszarze cen, asortymentu, serwisu etc. Na koniec podkreślmy jeszcze raz że ta trudna decyzja zawsze musi być poprzedzona dogłębną analiza marketingową i finansową. Nie wycinajmy pochopnie ,,lasu’’, bo nowy rośnie długo, wymaga dużych nakładów finansowych i pracy - wyjaśnia nasz rozmówca.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.