PARTNER PORTALU

Ekspert ING: Niemiecki rynek handlu żywnością wart 230 mld euro. Tort dzieli pięciu graczy

Autor: dlahandlu.pl 18 czerwca 2018 11:06

Ekspert ING: Niemiecki rynek handlu żywnością wart 230 mld euro. Tort dzieli pięciu graczy Timotheus Henke, ING (fot. Żelazna Studio)

Na rynku niemieckim rządzi pięciu graczy (Edeka, Rewe, Grupa Schwarz, Aldi, Metro), którzy mają łącznie ponad 20 tys. sklepów i aż 75 proc. obrotów z handlu detalicznego żywnością. Wartość tego rynku to 230 mld euro - wynika z danych Timoteheusa Henke, dyrektora ING Wholesale Banking, zaprezentowanych podczas wydarzenia ING Food & Retail Round Table.

Najwięcej sklepów ma Edeka (40 proc. z około 27 tys. sklepów spożywczych w Niemczech), a następnie: sieć Rewe (25 proc.), Aldi (14 proc.), Grupa Schwarz (Lidl i Kaufland - 13 proc.) oraz Metro Group (1 proc.). Pozostali detaliści mają łącznie około 7 proc. sklepów.

Niemiecki rynek charakteryzuje się dużą liczbą mieszkańców (83 mln), bardzo niską stopą bezrobocia (jedynie 3,5 proc.), zarobkami rosnącymi szybciej niż inflacja, dobrą infrastrukturą, korzystnymi warunkami dla rolnictwa, konkurencyjnymi kosztami pracy oraz dużą produktywnością. 

Jak wynika z danych ING, u naszych zachodnich sąsiadów postępuje urbanizacja - coraz więcej ludzi mieszka w miastach. Na tym trendzie chcą korzystać detaliści, którzy celują w lokalizacje o dużym przepływie osób. Niemieckich detalistów charakteryzują trzy główne czynniki: żywność jest tania,  produkty są wysokiej jakości, nacisk jest kładziony na szerokość asortymentu.

Największą grupą konsumencką są klienci 50+. Co ciekawe, aż 75 proc. Niemców żyje w jedno- lub dwuosobowych gospodarstwach domowych. Przeciętny roczny dochód per capita wynosi w tym kraju  40.181 euro. Wydatki na żywność stanowią 10-13 proc. środków.

Jak podaje ING, zachowania niemieckich konsumentów są kształtowane przez kulturę dyskontów,  zachowania proekologiczne oraz trend convenience, czyli wygodę zakupów.

W ub. r. 45 proc. sprzedanych produktów żywnościowych stanowiły produkty marki własnej. Główne kategorie to: produkty mrożone, pieczywo, przekąski, sery, kiełbasy. Niemcy kupują produkty private label w każdym przedziale cenowym (od marek ekonomicznych po premium). 

Cena wciąż głównym determinantem dla niemieckich konsumentów. 94 proc. z nich chce kupować produkty marki własnej, 85 proc. nie widzi różnicy pomiędzy produktami marki własnej a brandowymi, a 73 proc. docenia, jeśli marka własna ma regionalne pochodzenie. Detaliści cały czas zwiększają udział produktów marki własnej w ofercie. 

Sprzedaż żywności online także rośnie - od 2012 do 2017 roku zanotowano wzrost o 60 proc., ale nadal ponad 98 proc. sprzedaży żywności jest realizowane w sklepach stacjonarnych. Rynek e-grocery się rozwija, ale i sklepy stacjonarne zareagowały na trendy - są nowocześniejsze, proponują więcej produktów, dodatkowe udogodnienia (programy lojalnościowe, szeroki asortyment, aplikacje mobilne, dowóz towarów, przesunięcie w kierunku mniejszych formatów, restauracje w marketach, kursy gotowania). Wygoda zakupów będzie kształtowała rynek handlu żywnością w Niemczech - zauważa ekspert.

Podobał się artykuł? Podziel się!






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9874
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    6,50

  • Śr

    4,52

  • Min

    3,16

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.