PARTNERZY PORTALU
  • Partner portalu: EY

Ekspert: Izolacja to metoda mordercza zarówno dla koronawirusa, jak i aktywności gospodarczej

Autor: dlahandlu.pl 13 marca 2020 11:28

- Epidemia COVID-19 przekłada się na niższą konsumpcję, wyraźnie niższą dynamikę PKB i niższą inflację. Według naszych oszacowań wzrost gospodarczy w 2020 powinien wynieść między 1.2 proc. a 1.5proc. r/r, ale każdy dzień przynosi nowe informacje. Jeśli chodzi o inflację, spowolnienie jest jej naturalnym hamulcem - mówi w rozmowie z portalem dlahandlu.pl dr Sonia Buchholtz, ekspertka ekonomiczna Konfederacji Lewiatan.

Czy na obecnym etapie rozwoju epidemii można spekulować ewentualne scenariusze rozwoju sytuacji i ich wpływ na gospodarkę w Polsce i na świecie? Jakie mogą to być scenariusze?

Jeśli chodzi o skalę i rozkład pandemii, lepsi od ekonomistów są epidemiolodzy. A oni sygnalizują, że sytuacja w Chinach się uspokaja, natomiast w Europie liczba przypadków wciąż szybko rośnie, pojawiają się również ogniska w miejscach, w których ich dotąd nie notowaliśmy. Tempo wygasania pandemii będzie w dużym stopniu zależeć m.in. od tego, jakie środki zostaną przedsięwzięte. Okazuje się, że wysoką skuteczność ma odseparowanie ludzi od siebie. Niestety, jest to metoda mordercza zarówno dla wirusa, jak i aktywności gospodarczej. Właściwie wszystkie scenariusze mówią teraz o spadku popytu krajowego oraz eksportu, chociaż różnią się skalą i trwałością. Obecnie dominuje przekonanie, że efekty bezpośrednie potrwają ok. dwa kwartałów, ale doświadczymy również tzw. efektów II rzędu, a na pewno część branż będzie bardzo mocno poobijana i trudno mówić jak szybko wrócą do stanu sprzed pandemii. Oprócz pojedynczych branż mierzymy się z typowymi wyzwaniami, jak utrzymać produktywność, kiedy nie wszystkie prace mogą być wykonywane zdalnie, a opieka nad dziećmi w domu naturalnie konkuruje z wykonywaniem obowiązków zawodowych, a więc tworzeniem PKB.

Jak epidemia koronawirusa może wpłynąć na: spowolnienie polskiego PKB, konsumpcję, inflację?

Epidemia COVID-19 przekłada się na niższą konsumpcję, wyraźnie niższą dynamikę PKB (ale na ten moment nie ma zagrożenia ujemnym wzrostem) i niższą inflację. Według naszych oszacowań wzrost gospodarczy w 2020 powinien wynieść między 1.2% a 1.5% r/r, ale każdy dzień przynosi nowe informacje. Jeśli chodzi o inflację, spowolnienie jest jej naturalnym hamulcem, natomiast teraz możemy wyraźnie wskazać źródła hamowania: wszystkie dobra i usługi konsumenckie, na które popyt wyraźnie spadł wskutek koronawirusa: usługi kulturalne, turystyczne, gastronomiczne (z wyłączeniem dowozu), transportowe (z wyłączeniem e-commerce), itd. Wpływ zmniejszonego popytu będzie wyraźnie większy niż wzrostu zapotrzebowania na produkty higieniczne czy pełniących funkcje medyczne.

Czy sklepy i sieci handlowe odczują negatywnie wpływ epidemii, czy odwrotnie, zyskają na zwiększonych zakupach Polaków, robionych na zapas?

Z pewnością ostateczny efekt będzie negatywny - odraczamy zakupy dóbr trwałych, bo odczuwamy niepewność; minimalizujemy zakupy w centrach handlowych, by nie narażać się na ryzyko zachorowania; ograniczamy zakupy spontaniczne i te, które wynikają np. uczestnictwa w życiu społecznym. Relatywnie niewiele dotychczas niekonsumowanych normalnie dóbr i usług kupimy właśnie wskutek pandemii. Niektóre kategorie zastępują inne, a nie stanowią ich uzupełnienia (lunche w domu zamiast nabywane od dostawców). Ostatecznie, zakupy na zapas musimy zużyć, co automatycznie ogranicza zapotrzebowanie na kolejne.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 5861
Ilość aktualnych ofert: 516776

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    6,24

  • Śr

    4,74

  • Min

    3,12

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.