PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: EY

Ekspert: Koszyk zakupowy stanie się bardziej tradycyjny, mniej wyrafinowany, ale większy

Autor: Edyta Kochlewska 15 kwietnia 2020 18:35

Ekspert: Koszyk zakupowy stanie się bardziej tradycyjny, mniej wyrafinowany, ale większy fot. Bartosz Urbaniak, BNP Paribas

Jak zmieni się rynek spożywczy i handlowy? Jakie strategie będą odpowiednie na moment po restarcie gospodarki? Dzięki jakim cechom polskich przedsiębiorców eksport polskiej żywności ma szansę na rozwój? Na te pytania staramy się znaleźć odpowiedź w rozmowie z Bartoszem Urbaniakiem, szefem Bankowości Agro BNP Paribas na Europę Środkowo-Wschodnią i Afrykę.

Jak widzi Pan obecną sytuację i czego możemy spodziewać się w przyszłości? Jakie kategorie żywnościowe stracą na popularności, jakie zyskają?
Wszyscy mamy nadzieję, że już za kilka dni wyjdziemy z domów i nastąpi restart gospodarki. Póki co w dyskontach paragon jest krótszy, czyli kupujemy mniej, ale wydajemy więcej. To oznacza, że konsumenci kupują w prostszy sposób, ale konkretne rzeczy. Nie są to zakupy impulsowe. Z odczuć rynkowych, które na bieżąco analizujemy, wynika, że następuje powrót do marek, które znaliśmy wcześniej i którym ufamy. Nikt nie szuka obecnie jogurtu z obietnicą „trzech tchnień wiosny”, a jedynie zgrzewki produktu takiego jak jogurt czy kefir w wersji podstawowej. Do oferty sklepów trafiają też 25-kilogramowe opakowania mąki. Do niedawna sądziłem, że takie opakowania mąki w sklepie detalicznym odeszły do przeszłości wraz z 1989 rokiem, ale teraz znowu takie potrzeby zakupowe znowu mają miejsce.

Paradoksalnie jestem jednak zdania, że podobnie jak kategorie masowe – top premium nie ucierpi. Jest to bowiem kategoria, która bardziej należy do przyjemności.. Aby przejaskrawić posłużę się przykładem whisky. Jeżeli ktoś płacił dotychczas za butelkę whisky 3,5 tys. zł to fakt, że zacznie ona kosztować 4 tys. zł nie zmieni jego przyzwyczajeń. To nie jest segment klientów, który sprawdza ceny na półce. Historie dotychczasowych kryzysów pokazują, że produkty żywnościowe w kategorii top premium nie borykały się ze spadkami sprzedaży.

Jeśli chodzi o produkty niszowe, innowacyjne czy ekologiczne też nie jestem pesymistą, przy założeniu, że za kilkanaście dni my i pozostali europejscy klienci wyjdziemy z domów. Oczywiście obecnie mamy chwilową turbulencję, ale ona powinna minąć, chociażby dlatego, że duża część środków na odbudowę gospodarki będzie pochodziła ze środków unijnych (po-covidowych). Ich przyznawanie będzie powiązane ze spełnianiem norm ekologicznych tzw. zielonego ładu zapisanego w planach rozwoju rynku w UE w kolejnych latach. Dodatkowo konsument do którego trafiają nasze towary w Unii Europejskiej jest bardzo świadomy i nie sądzę, żeby zdecydował się na powrót do produktów pakowanych w wiele warstw plastikowego opakowania.


  • MAF 2020-04-16 16:33:01

    Bardzo mądry optymizm, sięgający realiów, bez wymądrzania się w modnym stylu i w ramach "trendu". Z przyjemnością czytałem - oby tak poszło, jak czytałem. Może się udać, tylko wyrażony (i zbliżone) pogląd trzeba upowszechniać w biznesie i polityce. Ożywcze to było

  • Taka Prawda 2020-04-16 15:13:11

    "Koszyk Zakupowy" - Taak... Wygodne narzędzie dla ustalania ile płacić ludziom, tak by na życie było za mało - a za dużo aby umrzeć..

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6334
Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.