PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: EY

Ekspert: Marże w sklepach w Polsce są znacznie wyższe niż w Zachodniej Europie

Autor: portalspozywczy.pl 20 października 2010 12:48

- Dużo większy poziom marż występuje w handlu tradycyjnym niż nowoczesnym. Szczególne znaczenie ma jednak sytuacja nierównowagi w negocjacjach pomiędzy uczestnikami łańcucha mleczarskiego i przesunięcie monopolu decyzji w kierunku handlu - uważa Karol Krajewski.

Marża handlowa stanowi w założeniu pokrycie kosztów procesów organizacji dystrybucji, organizacji handlu i wykorzystywanych technik sprzedaży. Jej poziom zależy też od rodzaju produktu (towaru) będącego przedmiotem obrotu. Poziom marż handlowych na rozwiniętych i nasyconych rynkach produktów żywnościowych w krajach starej UE i Ameryki Płn. kształtuje się na poziomie 2-5 proc. z tendencją do zmniejszania poziomu w długim okresie. Poziom marż dyktowanych przez sieci handlowe w Polsce jest znacznie wyższy, nawet tych ujawnianych oficjalnie przez handlowców (15 proc. dyskonty, 21 proc. inne sieci handlowe).

- Środowisko mleczarskie domaga się w tej sytuacji nowych rozwiązań, albo poprzez ustawową regulację marż handlowych albo ustanowienie co najmniej wymogu stosowania tzw. cen sugerowanych. Ich zadaniem byłoby pośrednie informowanie konsumenta o kosztach wytworzenia danego produktu oraz stworzenie swego rodzaju bariery psychologicznej dla handlu, skłaniając do stosowania niższych cen (i tym samym niższych marż) - mówi Karol Krajewski.

O tym, że marże handlowe w dużym stopniu wpływają na cenę ostateczną produktów mleczarskich dla konsumenta, przekonanych było 29,3 proc. ankietowanych, a w stopniu istotnym 25,5 proc. spośród 1000 ankietowanych konsumentów. Ponad 81 proc. badanych wskazywało na potrzebę wprowadzenia cen sugerowanych na te produkty i drukowania ich na opakowaniach.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7668

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    2,99

  • Śr

    2,99

  • Min

    2,99

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.