PARTNERZY PORTALU
  • Partner portalu: EY
  • Partner portalu
  • Partner portalu

Ekspert o akwizycjach na rynku handlu. Kto kogo może przejmować?

Autor: dlahandlu.pl 3 listopada 2017 10:02

Ekspert o akwizycjach na rynku handlu. Kto kogo może przejmować? Na zdj. Maciej Kroenke, dyrektor w dziale doradztwa biznesowego w PwC

Jesteśmy świadkami kolejnej fazy konsolidacji rynku handlu, która jest efektem zaostrzającej się konkurencji. Jednym z formatów, które najbardziej tracą w tej sytuacji są supermarkety i to one powinny być głównym obiektem przejęć – ocenia w rozmowie z serwisem dlahandlu.pl Maciej Kroenke, dyrektor w dziale doradztwa biznesowego w PwC.

Kto mógłby chcieć przejąć Stokrotkę?

Stokrotka to duża, dynamicznie rosnąca i perspektywiczna sieć. Chociażby z tego powodu kilka podmiotów może być nią zainteresowanych wliczając w tym zagranicznych inwestorów strategicznych. Na myśl oczywiście przychodzi także Eurocash, który intensywnie rozwija swoje ramię detaliczne, o czym świadczy przejęcie Mili i wcześniejsze przejęcie EKO, a także rozbudowa własnego formatu Delikatesy Centrum. Dlatego Eurocash będzie zawsze brany pod uwagę jako jedna z firm, która może kupować jako inwestor strategiczny.

Warto  jednak spojrzeć, jak wygląda aktualnie układanka na rynku detalicznym. Pytania zwykle sprowadzają się do dwóch wymiarów: geograficznego oraz skali i skalowalności sieci. Ten ostatni punkt jest o tyle istotny, że w Polsce mamy wciąż sporo dobrze prosperujących sieci po około 60-100 sklepów, które mogą być bardzo atrakcyjnym uzupełnieniem dla inwestorów strategicznych.

Perfekcyjną układanką były zawsze: Polomarket, Mila i Stokrotka. To trzy relatywnie duże sieci, które nie konkurowały między sobą pod kątem geograficznym. Połączenie ich zbudowałoby sieć przeszło 800 sklepów, a to byłaby duża siła. Sprzedaż Mili leżącej w geograficznym środku istotnie jednak zmienia ten potencjał.

Pojawiła się opinia analityków, że do Stokrotki pasowałaby sieć Piotr i Paweł?

Z pewnością Piotr i Paweł jest tą siecią, której wiele podmiotów będzie się przyglądać. Nie można wykluczyć, że wśród nich znajdzie się Stokrotka, bo Piotr i Paweł uzupełniłby jej pokrycie geograficzne. Wiele sklepów, pomimo większej powierzchni handlowej, pasowałoby także pod kątem rodzaju samych lokalizacji.

Dla Stokrotki, jeśli pozyskałaby inwestora finansowego, potencjalnie ciekawym rozwiązaniem byłoby także przejmowanie mniejszych sieci. Mamy dużo  podmiotów po 60-100 sklepów porozrzucanych po Polsce, które mogłyby uzupełnić jej portfolio.


WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7981
Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.