PARTNERZY PORTALU
  • Partner portalu: EY
  • Partner portalu
  • Partner portalu

Ekspert o akwizycjach na rynku handlu. Kto kogo może przejmować?

Autor: dlahandlu.pl 3 listopada 2017 10:02

Ekspert o akwizycjach na rynku handlu. Kto kogo może przejmować? Na zdj. Maciej Kroenke, dyrektor w dziale doradztwa biznesowego w PwC

Jesteśmy świadkami kolejnej fazy konsolidacji rynku handlu, która jest efektem zaostrzającej się konkurencji. Jednym z formatów, które najbardziej tracą w tej sytuacji są supermarkety i to one powinny być głównym obiektem przejęć – ocenia w rozmowie z serwisem dlahandlu.pl Maciej Kroenke, dyrektor w dziale doradztwa biznesowego w PwC.

Natomiast pytanie, kto kogo przejmie, dlaczego i po co - to pytania do zarządów spółek. Spodziewałbym się jednak, że jeszcze w tym roku albo na początku przyszłego zobaczymy jedno lub dwa przejęcia, głównie na rynku supermarketowym.

Czy konsolidacja będzie dotyczyć tylko supermarketów?

Głównie tak. Na pewno tego kierunku nie obiorą dyskonty, które pracują na wystandaryzowanym formacie sklepów. Najczęściej budują pod siebie i starają się mieć sieci mniej zróżnicowane formatowo, choć i tu zdarzają się wyjątki.

Zwróciłbym uwagę na to, co się dzieje w handlu tradycyjnym. Ten rynek bardzo mocno się sieciuje i coraz mniej mamy sklepów niezależnych. Poszczególne placówki albo dołączają do konceptów franczyzowych takich jak np. Delikatesy Centrum, które są przykładem tzw. twardej franczyzy albo w do bardziej miękkich franczyz jak Lewiatan, który ostatnio bardzo się rozwinął i uprofesjonalnił stając się poważnym graczem na rynku. Jednym słowem, tradycja nam się usieciawia i konkurencja się coraz bardziej zaostrza.

Czy Eurocash mógłby być konsolidatorem tych uzupełniających się geograficznie sieci: Polomarketu, Mili i Stokrotki? Czy ma na to wystarczającą siłę finansową i operacyjną?

Jest to pytanie o apetyt spółki Eurocash i na to pytanie nikt poza samą spółką nie odpowie. Zdolność konsolidowania na pewno ma. To, co by się wydarzyło poprzez taką konsolidację to wzrost skali – taka sieć mogłaby zyskać lepsze warunki zakupowe i poprawiać swoją pozycję konkurencyjną na rynku. Bo do tego wszystko się sprowadza – w sytuacji bardzo silnej wojny cenowej i walki o klienta.

Kluczem do odpowiedzi na pytanie, czym Eurocash może się interesować jest pokrycie geograficzne z własnymi sieciami, by ewentualna transakcja nie została zablokowana przez UOKiK. Urząd będzie patrzył tylko na pokrycie na poziomie sklepów, a nie na ogólny udział w rynku.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE




BĄDŹ NA BIEŻĄCO

  • Max

    4,59

  • Śr

    2,70

  • Min

    2,15

ProduktySklepyRegiony


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7834
Ilość aktualnych ofert: 472067

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.