Ekspert o Kauflandzie: E-grocery i niskie ceny - to nie mogło się udać

- Próby osiągnięcia atrakcyjnego pułapu cenowego mają sens, ponieważ niemiecki rynek żywności charakteryzuje się niskimi cenami, a tym samym niskimi marżami na artykuły spożywcze. Konsumenci są dobrze wyedukowani, kupują świadomie, porównują ceny w największych dyskontowych sieciach. Jeśli sprzedawcy detaliczni chcą zachęcić dużą część swoich klientów do skorzystania z ich usług dostawczych, ważne jest, aby dodatkowe koszty nie przekroczyły kwoty, którą ich klienci są gotowi zapłacić. Wydaje się jednak niemożliwe, aby zachować równowagę między tymi dwoma podejściami: zapewnieniem dostawy żywności do domu przy jednoczesnym utrzymaniu polityki niskich cen. Przypadek sieci Kaufland nie jest pierwszym, który to obrazuje - uważa ekspertka LZ Retailytics.
Jak wyjaśnia Denise Klug, po początkowych krokach zmierzających do poszerzenia asortymentu o nowatorskie produkty, siostrzana sieć Lidla musiała ograniczyć swoje plany w tym zakresie. - Sieć należąca do Schwarz Group miała jednak aspiracje, by oferować pionierskie rozwiązania na niemieckim rynku e-grocery. Nikt nie próbował dotychczas tak odważnych rozwiązań - podkreśla ekspertka.
- Wyciągając wnioski z doświadczeń sieci Kaufland oraz obserwując, jak inni operatorzy reagują na zmiany zachodzące na rynku, z wielkim zainteresowaniem będziemy przyglądać się, jak Edeka poprowadzi swój internetowy biznes - Bringmeister. Ten e-sklep stawia na agresywną politykę cenową, ale jednocześnie oferuje dodatkowe usługi, takie jak jednogodzinne terminy dostawy w Monachium. W Berlinie Bringmeister obiecuje takie same ceny, co w sklepie stacjonarnym. Koszty transportu towaru zależą od wybranego przez klienta czasu dostawy i mogą wynosić od 3 do 7 euro. Prawdopodobnie jest to tylko kwestia czasu, zanim ta marka również zdecyduje się zmienić podejście, zakładając, że Edeka nie będzie ignorowała struktury kosztowej biznesu w nieskończoność. Ale co to w praktyce będzie oznaczać dla rynku? Nie zapominajmy, że mamy na nim jeszcze jednego dużego gracza, Amazon Fresh - dostawcę, który wydaje się być bardziej skory niż inni do poświęcenia części zysku w imię budowania bazy lojalnych klientów.