Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Ekspert o przyszłości handlu: Większość graczy będzie miała trudności ze sprostaniem wyzwaniom

Deflacja cen, wzrastająca złożoność operacyjna, rozwój sprzedaży internetowej, zarządzanie nieruchomościami, nieefektywność łańcucha dostaw, racjonalizacja zapasów i potrzeba zaspokojenia udziałowców - to siedem najważniejszych wyzwań, z jakimi będą musieli zmierzyć się w 2015 r. detaliści. Jak mówi serwisowi portalspozywczy.pl Dan Murphy, dyrektor zarządzający w brytyjskim oddziale Alvarez & Marsal, większość rynkowych graczy będzie miała wiele trudności ze sprostaniem tym wyzwaniom.
Reklama
- Kiedy analizuję dyskusje na temat handlu detalicznego, jakie toczyły się na przestrzeni ostatniego roku na świecie, zawsze tematem przewodnim były koszty operacyjne, co oznacza, że każda duża sieć handlowa skupia się obecnie na kosztach, jak nigdy wcześniej. To pozwala wysnuć tezę, że rynkowymi zwycięzcami będą ci, którzy już teraz trzymają strukturę kosztów pod ścisłą kontrolą i prowadzą działalność w prosty i oszczędny sposób. Zapewne usłyszę: "Tak, ale przecież sieci handlowe zawsze zwracały baczną uwagę na koszty". Być może, ale także do tej pory nad tymi kosztami znajdował się bufor marży, która pozwalała na okazjonalną nieefektywność tu i tam, sezonową nadwyżkę zapasów, nieudaną implementację systemu IT, lub nieudaną ekspansję geograficzną - komentuje Dan Murphy.

Pierwszym zagrożeniem, na które zwraca uwagę specjalista ds. rynku handlu detalicznego, jest deflacja cen. Jak zauważa Murphy, dyskonty takie, jak Aldi, Lidl czy Netto oraz naciski makrokonsumenckie zaczynają wywierać presję na sieci hipermarketów, a te z kolei odpowiadają masowymi obniżkami cen. Problem tkwi jednak w tym, że operatorzy największych sklepów mają wyższy poziom kosztów operacyjnych, niż dyskonty, więc nie stać ich na konkurowanie cenowe na tym poziomie. Są więc zmuszeni do "markowania obniżek", to znaczy mówią, że obniżają ceny, ale naprawdę tego nie robią. Mogą też przenosić cięcia na swoich dostawców (rośnie liczba upadłości dostawców hipermarketów), lub ciąć wydatki gdzie indziej, na przykład poprzed redukcję dywidend, aby ufundować działania konkurencyjne.

- Sieci hipermarketów po prostu nie mają bufora nad kosztami w swoich łańcuchach dostaw, które pozwoliłyby im konkurować w przestrzeni cenowej dyskontów. Jeśli mają konkurować efektywnie, tzn. bez udawanych obniżek, tricków cenowych czy przenoszenia kosztów na dostawców, potrzebują fundamentalnej przebudowy modela kosztowego - sugeruje dyrektor zarządzający w brytyjskim oddziale Alvarez & Marsal.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.