Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Ekspert o przyszłości handlu: Większość graczy będzie miała trudności ze sprostaniem wyzwaniom

Deflacja cen, wzrastająca złożoność operacyjna, rozwój sprzedaży internetowej, zarządzanie nieruchomościami, nieefektywność łańcucha dostaw, racjonalizacja zapasów i potrzeba zaspokojenia udziałowców - to siedem najważniejszych wyzwań, z jakimi będą musieli zmierzyć się w 2015 r. detaliści. Jak mówi serwisowi portalspozywczy.pl Dan Murphy, dyrektor zarządzający w brytyjskim oddziale Alvarez & Marsal, większość rynkowych graczy będzie miała wiele trudności ze sprostaniem tym wyzwaniom.
Reklama

Kolejnym wyzwaniem stojącym przed obecnymi na polskim rynku detalistami jest wzrastająca złożoność operacyjna. Jak zauważa Murphy, supermarkety zmagają się z modelem sprzedaży online; architektura IT rozrasta się, by nadążyć za nowymi kanałami sprzedaży; powstają nowe formy internetowe, a także nietypowe formaty sklepowe, pojawia się złożoność związana z międzynarodowym zasięgiem sieci handlowych, a także wszystkie implikacje powiązane z zarządzaniem danymi o klientach i ich zachowaniach zakupowych.- To wszystko spowodowało rozrost struktur organizacyjnych, a w rezultacie wzrost kosztów. Te różne modele operacyjne nie są efektywnie zintegrowane, a wzajemne połączenia pomiędzy nimi stają się nadmiernie skomplikowane. W takiej sytuacji efektywne zarządzanie wieloma złożonymi, odrębnymi modelami, jest niemal ponad możliwości jednej firmy - ocenia Murphy.

Zdaniem eksperta, istotnym obszarem, nad którym będą musiały się skupić w najbliższym czasie sieci handlowe, jest internet. Wiąże się to z tym, że dostawy zakupów do domu przynoszą obecnie straty ze względu na bardzo wysoki koszt "ostatniego kilometra dostawy" do mieszkania klienta. Tych kosztów nie da się odzyskać poprzez nałożenie na klienta opłaty, która by je pokrywała, a to dlatego, że żaden klient nie będzie skłonny do zapłaty tak wysokiej sumy (w Wielkiej Brytanii rzeczywista opłata za dowóz zakupów to ponad 20 funtów).

- Składanie zamówienia i operacje logistyczne związane z jego dostawą są obecnie nieefektywne i muszą zostać zoptymalizowane. Wiele supermarketów zdaje sobie sprawę, że koszty te są nie do utrzymania w długim okresie, ale znajdują się między młotem, a kowadłem: muszą zwiększać sprzedaż z dostawą do domu, a z nią straty, które za sobą pociąga - zauważa Murphy.

Czwarte wyzwanie, na które zwraca uwagę dyrektor zarządzający Alvarez & Marsal w Wielkiej Brytanii, wiąże się z nieruchomościami. Murphy przypomina, że supermarkety mają obecnie w swoich bilansach masywne portfolia nieruchomości, co jeden z prezesów wiodącej sieci określił stwierdzeniem: "biznes XXI wieku, z 75 proc. bilansu zaparkowanymi w XX-wiecznych aktywach".

- Zwrot z metra kwadratowego spada, a koszty z nim związane rosną. Goldman Sachs oszacował, że supermarkety powinny zamknąć około 20 proc. sklepów. Tylko jak to zrobić? Jaka jest prawdziwa wycena aktywów? Co jeszcze można zrobić z tymi wszystkimi nieruchomościami? Kto by chciał je kupić? Jak uzyskać odpowiedni zwrot z aktywów by zwiększać wartość firmy dla udziałowców? Sieci, które znajdą dobrą odpowiedź na te pytania, osiągną przewagę nad konkurencją - twierdzi Murphy.Specjalista ds. handlu detalicznego dostrzega także wielkie zagrożenie dla sieci handlowych w postaci nieefektywnego łańcucha dostaw. Murphy podkreśla, że konflikt interesów pomiędzy supermarketami a ich kluczowymi dostawcami od lat powoduje znaczące nieefektywności w obszarach zapasów i kosztów w całym łańcuchu dostaw. Dostawcy przedstawiają wysokie kalkulacje kosztów, bo wiedzą, że supermarkety prędzej czy później zażądają dodatkowych opłat za promocje, lub po prostu opłat, by pokryć dziury w zyskowności.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.