Reklama

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Ekspert o sieciach spożywczych na giełdzie: Naturalna, ale niełatwa droga rozwoju

- Debiut na giełdzie co do zasady stanowi dobrą drogę rozwoju dla większości firm, które mają określoną strategię rozwoju i potrzeby inwestycyjne. Upublicznienie spółki z automatu sprawia, że taki podmiot staje się dużo bardziej transparentny, w szczególności dla kontrahentów i partnerów biznesowych. Ma w praktyce także łatwiejszy dostęp do potencjalnego finansowania rozwoju - mówi w rozmowie z dlahandlu.pl Piotr Cieślak, wiceprezes Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych.
Reklama

- Każdą sieć detaliczną należy natomiast oceniać indywidualnie przez pryzmat modelu biznesu, strategii i potencjału rozwoju, oceny dotychczas realizowanych decyzji, oceny otoczenia rynkowego, w tym konkurencji i konsumentów, analizy struktury bilansu, czy też rentowności. Na rynku działa wiele sieci detalicznych, które choć z pozoru działają w tym samym segmencie rynku, to jednak nierzadko mają odmienny model biznesowy i inną koncepcję rozwoju - podkreśla Piotr Cieślak.

Jego zdaniem w przypadku jakiejkolwiek sieci detalicznej nie można arbitralnie wykluczyć scenariusza, który przytrafił się spółkom Bomi, czy też Alma. - Niemniej nie można jednocześnie postrzegać rynku przez pryzmat tych dwóch negatywnych przypadków. Obie firmy działały na szczególnie trudnym rynku, z założenia adresując ofertę do najzamożniejszych klientów. Na ich upadek wpływ miały m.in. błędne decyzje dotyczące lokalizacji, zbyt wysokie koszty działalności względem zakładanego potencjału sprzedażowego, niedocenienie konkurencji dyskontów, czy też sieci marketów, które przez swoją ofertę produktową postawiły na pozyskanie klienta z średniej, a nierzadko także z wyższej półki. Do tego wszystkiego doszły kwestie zadłużenia i finalnie oba projekty się nie powiodły - dodaje wiceprezes SII.

- Dino, które planuje debiut na giełdzie, czy też Mila, która sygnalizuje zainteresowanie tym kierunkiem, to z kolei podmioty działające w innym modelu biznesowym, stawiające na inny rodzaj klienta, działające w innych konceptach lokalizacyjnych. Trzeba mieć jednak na uwadze, że nasycenie rynku sieciami jest już dziś duże, a konkurencja cenowa sieci też jest dość agresywna. Zatem oceniając tego rodzaju firmy, obok parametrów finansowych, warto też dokładnie ocenić otoczenie rynkowe, strategie rozwoju tych firm, dokładnie ważąc wszelkie za i przeciw tego typu inwestycjom. Sieci natomiast rozwijając się, a jednocześnie chcąc minimalizować ryzyka, powinny szczególną uwagę przykładać kontrolingowi kosztów, odpowiedniemu doborowi lokalizacji, ale w szczególności powinny dokładnie analizować potrzeby konsumentów i poczynania konkurencji - uważa Piotr Cieślak.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.