Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Ekspert: W ostatnich latach dyskonty rosły w Polsce o ok. 15 proc. rocznie

Dyskonty stanowią już niemal 30 proc. całej sprzedaży żywności w Polsce. Pomimo że dynamika wzrostu spada (5,8 proc. wzrostu w 2016 roku vs. 13,4 proc. wzrostu w 2015 roku), segment sieci dyskontowych jest drugim najszybciej rosnącym w kraju. Co to oznacza dla producentów żywności - zastanawia się Marcin Okoński – ekspert w zakresie rynków FMCG i handlu detalicznego w warszawskim biurze A.T. Kearney.

Reklama

W ostatnich latach dynamiczny rozwój formatu dyskontowego w Polsce spowodował znaczącą presję cenową i spadek cen żywności. Polska pozostaje jednym z najtańszych krajów, jeśli chodzi o średnią cenę codziennego koszyka zakupów w całej Unii Europejskiej. Polacy coraz chętniej robią zakupy w dyskontach nie tylko ze względu na cenę, ale i dostępne produkty. Kluczowym graczem na rynku jest oczywiście Biedronka, która zmniejsza dynamikę nowo otwieranych marketów na rzecz zwiększenia wielkości koszyka zakupów.

Rozwój dyskontów zachęcił Polaków do zmiany postrzegania produktów opatrzonych marką własną sklepów detalicznych. Udział sprzedaży produktów marki własnej w odniesieniu do całkowitej sprzedaży rósł najszybciej na rynku polskim na tle krajów europejskich. Dobrze obrazują to dane z ostatnich 5 lat – polski rynek detaliczny zanotował wzrost udziału produktów marki własnej aż o 5 punktów procentowych i osiągniecie poziomu 24 proc. w całkowitej sprzedaży detalicznej w Polsce. – wskazuje Marcin Okoński, A.T. Kearney.

Sieci dyskontowe poprzez swoją rosnącą siłę na rynku ustalają pewne praktyki we współpracy z producentami żywności i napojów, które umożliwiają sieciom osiąganie lepszych wyników biznesowych:
⦁ Zachęcanie znanych producentów do produkcji marek własnych sieci dyskontowych, wykorzystując duży know-how po stronie producentów, jak również wysoką jakość ich produktów. Obecnie nawet najwięksi producenci żywności nie mogą sobie pozwolić na brak współpracy z dyskontami, coraz śmielej spoglądają w stronę marek własnych. Niemniej, nadal istotne jest ryzyko po stronie producentów żywności wskazujące na to, że współpraca z dyskontami w zakresie marek własnych bardzo mocno obniży sprzedaż markowych produktów.

⦁ Zastosowanie niestandardowych opakowań (np. butelka 0,75 l Coca-Cola) pozwala sieciom unikać porównywalności cenowej z innymi sieciami, jak również zwraca uwagę konsumentów na inne opakowanie znanego produktu, które może wpływać na chęć zakupu. Wspomniana Coca-Cola, która jest bardzo restrykcyjna w stosunku do swoich opakowań (wzór butelki jest opatentowany), nawiązała współpracę z sieciami dyskontowymi w Polsce i zmieniła swoje butelki.

⦁ Ograniczone możliwości dostarczania produktów wyłącznie do SKU o największej rotacji. Sieci są bardzo wymagające jeśli chodzi o liczbę SKU (artykułów) danego producenta, które są dostępne w sieci. Wyłącznie produkty zapewniające wysoką rotację oraz odpowiednie marże mają szansę znaleźć się na półkach w dyskontach. Nowości, innowacje produktowe, które potrzebują sporo czasu, zanim nabiorą skali i zyskają uznanie szerszej grupy konsumentów, nie mają co liczyć na przyjazne oko sieci. Stąd producenci muszą szukać innych kanałów dystrybucji dla swoich niszowych produktów.

⦁ Niskie ceny produktów poprzez agresywne negocjacje. Naturalnie, w tym przypadku rolę gra skala (duży może więcej, a sieć taniej), a powszechny jest fakt, iż sieci dyskontowe są bardzo skuteczne w negocjowaniu cen swoich produktów. Dyskonty, bardzo dobrze wykorzystując też sytuacje rynkowe, czyli przejściowe kłopoty niektórych producentów żywności i napojów, są w stanie uzyskać bardzo dobre warunki cenowe, gwarantując przy tym bardzo duży wolumen sprzedaży, jak również często bardzo krótkie terminy płatności w takich przypadkach - wylicza Marcin Okoński.

A.T. Kearney to wiodąca, globalna firma doradcza z biurami w ponad 40 krajach. To spółka partnerska, która zajmuje się projektowaniem rozwiązań gotowych do wdrożenia, przynoszących natychmiastowe rezultaty i budujących długoterminową przewagę konkurencyjną klientów.

A.T. Kearney w Polsce specjalizuje się w doradztwie strategicznym m.in. dla następujących branż: finanse i bankowość, handel i dobra konsumenckie, telekomunikacja, energetyka, przemysł ciężki (chemia i górnictwo) oraz transport i logistyka (lotnictwo i kolejnictwo).

 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (1)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.