Eurocash: Obecnie dynamiki LFL są mniejsze niż w pierwszym kwartale, ale dodatnie

Autor: PAP Biznes 13 maja 2020 17:16

Grupa Eurocash koncentruje się na zapewnieniu ciągłości dostaw. W drugim kwartale popyt się ustabilizował, dynamiki LFL są mniejsze niż w pierwszym, ale dodatnie - poinformował PAP Biznes Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Eurocashu.

"Krótkoterminowo koncentrujemy się na bezpieczeństwie naszych pracowników i klientów, a także zapewnieniu ciągłości dostaw. Zwracamy też uwagę na gotówkę, bo w obecnych warunkach jej poziom jest kluczowy – mamy tutaj stabilną sytuację finansową" - powiedział PAP Biznes Owczarek.
 
Jak poinformował, trudno obecnie przewidywać, jak będzie kształtować się sprzedaż czy wyniki w kolejnych miesiącach.
 
"Z powodu dużej niestabilności otoczenia planujemy krótkoterminowo, w horyzoncie miesiąca-dwóch. Musimy na bieżąco przystosowywać się do zmiennej rzeczywistości" - powiedział.
 
W pierwszym kwartale 2020 roku grupa Eurocash miała 126,2 mln zł zysku EBITDA wobec 121,4 mln zł rok wcześniej i wobec 134,6 mln zł oczekiwanych przez rynek. Przychody wzrosły o 8 proc. rdr do 5,92 mld zł.
 
"Pierwsze dwa miesiące roku były dla nas dobre. Wprowadzone w marcu z powodu COVID-19 ograniczenia w przemieszczaniu się i funkcjonowaniu placówek spowodowały, że konsumenci zaczęli zdecydowanie rzadziej odwiedzać sklepy, wydając w nich jednak średnio więcej niż przed wybuchem pandemii. Konsumenci kupowali towary na zapas, więc przełożyło się to na wyższą sprzedaż, jednak to był krótkotrwały efekt. Dokładne oszacowanie wpływu pandemii na popyt jest bardzo trudne, nie wiemy, jak się zmienią zachowania konsumentów w dłuższej perspektywie" - powiedział Owczarek.
 
"Sprzedaż LFL w Cash & Carry w I kwartale wzrosła o 8,5 proc., co pokazuje, że małe sklepy miały się dobrze" - dodał.
 
Owczarek poinformował, że wzrosty LFL w drugim kwartale są mniejsze niż w pierwszym.
 
"Dynamiki LFL w drugim kwartale są mniejsze niż w pierwszym, ale nadal utrzymują się dodatnim poziomie" - powiedział członek zarządu Eurocashu.
 
"Wysoki popyt utrzymywał się u nas mniej więcej do Świąt, później dynamiki sprzedaży spadły. Można powiedzieć, że teraz popyt konsumentów ustabilizował się. W kwietniu, maju nie widać już boomu. Dużo jednak zależy od kategorii, bo np. widać spadek popytu na piwo. Jesteśmy na szczęście mocno zdywersyfikowani" - dodał.
 
Zauważył, że z powodu pandemii grupa odnotowała spadek sprzedaży w segmencie HoReCa oraz w formatach Kontigo i Inmedio.
 
"W okresie ograniczenia działalności restauracji przychody segmentu HoReCa spadły o ponad 80 proc. Sieć kosmetyczna Kontigo prowadziła sprzedaż tylko przez internet, w Inmedio spadek sprzedaży wynosił ok. 50 proc. W II kwartale w tych biznesach nie widzimy jeszcze zmian na lepsze" - powiedział.
 
Jak powiedział, na początku pandemii spółka koncentrowała się zapewnieniu bezpieczeństwa i ciągłości dostaw żywności pomimo znacznie wyższych wolumenów zamówień i braku rąk do pracy.
 
"Ponieśliśmy koszty z tego tytułu w wysokości ok. 10 mln zł, z czego 80 proc. to dodatkowe wynagrodzenia dla pracujących osób" - powiedział dyrektor finansowy.
 
"W II kwartale na pewno też będą koszty związane z COVID-19, nie tyle może wynikające z dodatkowego zatrudnienia, co z powodu konieczności zapewnienia środków ochrony dla pracowników i klientów – takich jak maseczki, rękawiczki, płyny dezynfekcyjne itd." - dodał.
 
Jak poinformował, Eurocash w bardzo niewielkim stopniu skorzystał z programów pomocowych w ramach tarczy antykryzysowej.
 
Grupa do końca czerwca zamierza sfinalizować transakcję przejęcia Frisco, prowadzącej supermarket online. Zapowiadano wcześniej, że wartość transakcji może wynieść ok. 130 mln zł.
 
"Jej finansowanie jest zabezpieczone, jesteśmy na końcówce rozmów z EBOR ws. pożyczki 50 mln euro. Pozostała po przejęciu kwota będzie przeznaczona na kapitał obrotowy i projekty rozwojowe" - powiedział Jacek Owczarek.
 
Frisco było beneficjentem ograniczeń w funkcjonowaniu sklepów w związku z pandemią.
 
"Po drugim kwartale będzie widać, na ile wzrost zainteresowania zakupami przez internet jest trwalszą zmianą zachowań konsumentów" - powiedział dyrektor finansowy.
 
Jak powiedział Owczarek, nie ma na razie decyzji w sprawie podziału zysku za 2019 rok.
 
"Przesunęliśmy walne na sierpień, by podejmować decyzje, gdy będziemy mieć więcej danych" - powiedział.
 
W raporcie za I kwartał spółka podała, że planuje rekomendować wypłatę dywidendy zgodnie z polityką jej płatności przyjętą w latach poprzednich.
 
Grupa Eurocash zajmuje się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych oraz wsparciem marketingowym dla niezależnych polskich przedsiębiorców prowadzących działalność detaliczną. Wspierane przez Eurocash sieci franczyzowe i partnerskie zrzeszają około 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben oraz Kontigo.
 
Grupa Eurocash rozwija również sieć własnych sklepów detalicznych.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6450
Ilość aktualnych ofert: 463385

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.