Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Eurocash: Społeczne inicjatywy właścicieli sklepów są odpowiedzią na realne potrzeby ich klientów

- „Herosi Innowacyjności” to jeden z elementów i działań nakierowanych na wzmacnianie w Polsce niezależnej przedsiębiorczości, która jest fundamentem każdej zdrowej gospodarki. Tak rozumiemy odpowiedzialność w biznesie - mówi w rozmowie z portalem dlahandlu.pl Jacek Owczarek, członek zarządu Grupy Eurocash.
Reklama

Skąd wziął się pomysł na projekt „Herosi Innowacyjności”?

Jesteśmy na rynku już od ponad 20 lat. W tym czasie udało nam się w pełni poznać naszych klientów. Znamy ich oczekiwania i wiemy jak wspierać prowadzone przez nich biznesy. Ale to, co najważniejsze – od zawsze tak naprawdę wiedzieliśmy, że każdy taki przedsiębiorca prowadzący sklep jest w swojej gminie, mieście, czy wsi kimś więcej niż tylko osobą, dzięki której można zrobić zakupy w okolicy. Ci ludzie angażowali się w lokalne wydarzenia – festyny i święta, wspierali, często nawet finansowo, okoliczne organizacje, drużyny piłkarskie. Byli oni zatem w swoich środowiskach takimi herosami. Przyczyniali się do poprawy jakości życia mieszkańców tych regionów. My patrząc na to, stwierdziliśmy „słuchajcie, pokażmy wszystkim, że tak jest”! Pokażmy, jakie pomysły na zmiany mają nasi klienci i jak angażują w te pomysły całe społeczności. Taka była geneza Herosów.

Herosi Innowacyjności to trzecia edycja naszego projektu. Poszliśmy teraz o krok dalej. Zebraliśmy nasze doświadczenia z poprzednich edycji projektu i stwierdziliśmy, że poza tym, że właściciele sklepu będą mogli zgłaszać projekty o charakterze społecznym, tak jak to robili w II edycji, to niech pokażą nam również jakie konkretne zmiany chcieliby wdrożyć już bezpośrednio w swoich sklepach. W końcu to oni najlepiej wiedzą, czego potrzebują ich klienci. Poza tym w tym roku dosyć mocno skupiamy się w ramach Grupy na zagadnieniu nowych technologii. Dla przypomnienia to główny temat Kongresu organizowanego we wrześniu przez Akademię Umiejętności Eurocash. Także te nasze projekty są ze sobą bardzo spójne. Finalnie w „Herosach Innowacyjności” przedsiębiorcy mogli zgłaszać swoje pomysły w 3 kategoriach: „Zmieniam świat lokalnie”, „Stawiam na praktyczne rozwiązania” i „Inwestuję w nowe technologie”. Te dwie ostatnie dotyczą głównie innowacji właśnie.

Jaka jest skala projektu i jego odbiór wśród właścicieli sklepów małoformatowych, także tych, którzy nie są związani z Eurocashem?

W trzech kategoriach złożonych zostało 661 wniosków z całego kraju. Co do zasady w konkursie mogli wziąć udział przedsiębiorcy prowadzący sklepy w sieciach franczyzowych organizowanych przez Eurocash, a także detaliści spoza sieci, którzy zaopatrują się w naszych hurtowniach. Bardzo dużo wniosków złożyli przedsiębiorcy prowadzący sklepy pod szyldem Delikatesów Centrum, Lewiatana, Euro Sklepu i Groszka. Swoje pomysły zgłaszali także właściciele sklepów abc i abc na kołach, Gama, czy Koliber, a także przedsiębiorcy niezrzeszeni w ramach żadnej sieci, ale zaopatrujący się w hurtowniach Grupy. W tej edycji mieliśmy nawet przypadek przedsiębiorcy, dotychczas niezwiązanego z Eurocash, który zaczął robić zakupy w naszej hurtowni, ponieważ bardzo chciał wziąć udział w konkursie.

Ze strony uczestników płynie do nas wiele ciepłych słów dotyczących modyfikacji, jakie wprowadziliśmy w tegorocznej edycji. Przedsiębiorcy doceniają fakt, że konkurs „Herosi Innowacyjności” daje im możliwość wprowadzenia zmian bezpośrednio w ich sklepach, co może mieć realny wpływ na wzrost sprzedaży w ich punktach.

Jakie projekty udało się zrealizować w poprzednich edycjach? Czy przyczyniły się do usprawnienia pracy w sklepach i zostały wdrożone na szerszą skalę?

W pierwszej edycji koncentrowaliśmy się na inicjatywach praktycznych, które usprawniły pracę w sklepach. Wiemy, że te rozwiązania funkcjonują do teraz. W drugiej edycji, tak jak wspominałem, skupiliśmy się na projektach prospołecznych. Przedsiębiorcy zgłaszali tutaj inicjatywy m.in. na: włączenie dzieci autystycznych i ich rodzin do aktywnego funkcjonowania w przestrzeni publicznej, budowę skateparku, górki saneczkowej czy leśnych tras rowerowych, dofinansowanie lokalnych klubów i drużyn sportowych, doposażenie sal gimnastycznych, poprawę warunków w świetlicach, w szkołach i przedszkolach oraz na organizację lokalnych wydarzeń kulturalnych.

Środki przekazane w ramach poprzednich edycji dały możliwość realizacji konkretnych pomysłów, ale też przyczyniły się do czegoś więcej – do umocnienia dobrego wizerunku zarówno właściciela takiego sklepu, jak i jego placówki. Właścicielka sklepu Lewiatan w Olszynie w województwie lubuskim wraz z lokalnym stowarzyszeniem pozyskała 100 tysięcy złotych na zakup sprzętu kajakarskiego potrzebnego do organizowania bezpłatnych spływów kajakowych mieszkańców tych gmin oraz dzieci z domów dziecka. Myślę, że dla mieszkańców okolicy to ogromna wartość.

Wszystkie wspomniane projekty są aktualnie realizowane i będą funkcjonować w przyszłości. Nasi Herosi zgłosili także sporo pomysłów na działania długofalowe, które będą pozytywnie oddziaływały na lokalną społeczność przez całe lata.

Projekty z jakich kategorii były najczęściej zgłaszane w tym roku? W jakich obszarach przedsiębiorcy widzą potrzebę zmian?

Najwięcej, bo prawie 50 proc. wniosków, złożonych zostało w kategorii „Stawiam na praktyczne rozwiązania”. Dominują tutaj projekty, które zakładają zakup sprzętu potrzebnego do codziennej pracy sklepu np. maszyn do sprzątania czy do krojenia chleba, a także rozwiązania, które pomogą przedsiębiorcom rozszerzyć działalność – np. aranżacja kącika kawowego, zakup wyposażenia, które pozwoli na wprowadzenie usług gastronomicznych czy sprzętu wędzarniczego. Duża liczba wniosków z tej kategorii pokazuje, że niezależni przedsiębiorcy są świadomi tego, że za zmianą potrzeb i oczekiwań konsumentów powinny iść także zmiany w samych sklepach.

W kategorii „Inwestuję w technologię” przedsiębiorcy również postawili na rozwiązania, które dotyczą wymiany obecnego sprzętu na bardziej nowoczesny. Pojawiały się tutaj pomysły takie jak zakup nowoczesnych pieców konwekcyjno-parowych, instalacja paneli fotowoltaicznych czy urządzeń chłodzących. Z kolei w kategorii „Zmieniam świat lokalnie” otrzymaliśmy wiele projektów, których celem jest zintegrowanie lokalnej społeczności, np. budowa placu zabaw, rewitalizacja lub stworzenie skweru czy estetycznej alejki, a także organizacja różnego rodzaju lokalnych spotkań.

Obecnie trwa głosowanie, w którym biorą udział konsumenci – klienci sklepów, przedstawiciele lokalnych społeczności. Przedsiębiorcy, którzy złożyli swoje projekty, mają teraz okazję udowodnić, że ich innowacyjne pomysły są odpowiedzią na realne potrzeby ich klientów.

Czy Grupa realizuje własne projekty w zakresie CSR?

Oczywiście. W naszych działaniach z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu zdefiniowaliśmy cztery główne obszary, na których chcemy się skupiać jako Grupa. Są to: Wpływ Eurocash na Środowisko, Jakość i Bezpieczeństwo Żywności, Dobre Środowisko Pracy oraz Przyszłość Przedsiębiorczości i jej wpływ na społeczności lokalne. Ostatni z filarów zdecydowanie wyróżnia Eurocash na tle innych firm realizujących przemyślaną strategię w zakresie CSR i odnosi się bezpośrednio do misji całej Grupy. Jako największy partner niezależnych przedsiębiorców w Polsce uważamy, że nie ma innej drogi do sukcesu niż właśnie odpowiedzialna przedsiębiorczość.

W minionym roku zrealizowaliśmy kilkanaście inicjatyw z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu. Największy z naszych projektów, Akademia Umiejętności Eurocash, ma już 9 lat. Przeszkoliła już 62 tys. osób w całej Polsce i wciąż rozwija się w szybkim tempie. W ramach Akademii edukujemy właścicieli sklepów i ich pracowników poprzez platformę e-learningową (blisko 14 tys. użytkowników) i warsztaty (prawie 35 tys. Uczestników do tej pory). Dzięki temu podnosimy ich kompetencje, zapewniamy dostęp do najbardziej aktualnej wiedzy i praktycznych wskazówek, a tym samym dajemy im merytoryczne zaplecze, dzięki któremu ich przedsiębiorstwa stają się coraz bardziej konkurencyjne. Akademia każdego roku organizuje jedno z najbardziej inspirujących wydarzeń dla handlu detalicznego w Polsce – Kongres Przedsiębiorców Polskiego Handlu, który w tym roku odbędzie się 24 września pod hasłem „Krok w przyszłość – droga do nowoczesnego przedsiębiorstwa. Natomiast w październiku uruchamiamy już trzecią edycję studiów podyplomowych „Zarządzanie przedsiębiorstwem w handlu detalicznym” w Szkole Głównej Handlowej. Konsekwentnie, na szeroką skalę edukujemy i wspieramy naszych partnerów także w zakresie sukcesji w biznesie.

Poprzez inny projekt - ranking „Równi w Biznesie” - oceniamy jakie strategie stosują wobec małopowierzchniowych sklepów detalicznych najwięksi producenci żywności w Polsce. Ten kanał nadal realizuje ponad 40 proc. sprzedaży detalicznej w Polsce, więc nikt oficjalnie go nie bagatelizuje. Okazuje się jednak, że w praktyce wielu producentów traktuje ten kanał sprzedaży dużo gorzej niż pozostałe – pod względem ceny czy strategii sprzedaży lub dystrybucji. Poprzez ranking promujemy dobre praktyki wśród producentów i stajemy w obronie niezależnych uczestników rynku detalicznego w Polsce. „Herosi Innowacyjności” to zatem tylko jeden z elementów i działań nakierowanych na wzmacnianie w Polsce niezależnej przedsiębiorczości, która jest fundamentem każdej zdrowej gospodarki. Tak właśnie rozumiemy odpowiedzialność w biznesie.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (1)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum