PARTNER PORTALU

Eurocash sprawdził, jak i co konsumenci kupują w wakacje

Autor: MW, dlahandlu.pl 20 lipca 2021 11:21

Eurocash sprawdził, jak i co konsumenci kupują w wakacje Zmieniły się nawyki konsumentów. Jak wpływa to na sprzedaż w sklepach roziwjanych przez eurocash? fot. Shutterstock

Tego lata częściej niż poprzedniego szukamy w sklepach produktów kojarzących się ze zdrowiem lub z przyjemnym jedzeniem. Zamiast gotować w domu znacznie chętniej korzystamy z usług gastronomicznych. Myślimy też o zmniejszeniu spożycia słodyczy, przekąsek i alkoholu. Co te zmiany w zachowaniach konsumentów oznaczają dla prawie 85 tys. lokalnych sklepów? Sprawdziła to Grupa Eurocash.

Osiedlowe sklepy skorzystały na tym, że w okresie ograniczeń w swobodnym przemieszczaniu się i społecznej izolacji, to one były najbliżej domów konsumentów, ułatwiając szybkie i bezpieczne zakupy. Jednak po ponad roku życia w warunkach epidemii Polacy zaczęli powracać do czasów przedcovidowych. Widać to m.in. w wynikach badania wewnętrznego przeprowadzonego w maju br. wśród pracowników Grupy Eurocash na próbie reprezentatywnej dla populacji ogólnopolskiej. Więcej osób niż to było w ubiegłym roku deklaruje, że tego lata będzie robić małe zakupy dla domu na 1-2 dni (wzrost o 5 punktów procentowych) albo małe zakupy „po drodze” (wzrost o 5 p.p.). Z drugiej strony mniej osób przejawia chęć robienia dużych zakupów na zapas raz w tygodniu (spadek o 4 p.p.) i bardzo dużych zakupów rzadziej niż raz na tydzień (spadek 6 p.p.).

Ale powrót do małych i częstych zakupów zamiast dużych i znacznie rzadszych to nie wszystkie oznaki tęsknoty za normalnością. Wyraźnie widać też, że znowu będziemy mniej konsumować w domu, a więcej poza nim. W porównaniu do ubiegłego roku zainteresowanie badanych osób jedzeniem w lokalach gastronomicznych wzrosło aż o 24 punkty procentowe.

Spada apetyt na mrożonki i dania gotowe

W grupie badanych pracowników Eurocash wyraźnie spada apetyt na mrożonki i dania gotowe. W odniesieniu do roku 2020 o 11 punktów procentowych spadło zainteresowanie gotowaniem w domu, o 8  p.p. kupowaniem mrożonych dań gotowych, a o 7 p.p. kupowaniem świeżych, pakowanych dań gotowych. Konsumenci z Eurocash deklarują poza tym, że tego lata będą mniej zainteresowani napojami gazowanymi, ciastkami, słodyczami, chipsami, przekąskami i alkoholami. Ma wzrosnąć za to ich skłonność do kupowania świeżych owoców i warzyw, lodów, świeżego mięsa i ryb oraz nabiału i serów.

Deklaracje badanych świadczą o tym, że w te wakacje szukamy przede wszystkim wytchnienia i przyjemności. Bardziej od praktycznych w okresie izolacji dań gotowych interesują ich produkty, których konsumpcja ma po prostu sprawiać przyjemność, jak np. lodów, jogurtów, serków i innych produktów nabiałowych.

Rośnie zainteresowanie zdrową żywnością

Zmiany w zainteresowaniach konsumentów widać też w innych badaniach. Z danych NielsenIQ z marca 2021 roku wynika, że rośnie zainteresowanie produktami postrzeganymi jako zdrowsze np. orzechy i nasiona oraz musy, ale jeszcze większe od nich wzrosty notują produkty BIO. Najlepiej widać to na przykładzie batonów muesli, które straciły do marca 2021 roku niemal 25% rynku, ale w kategorii BIO wzrosły aż o prawie 40%.

W ramach tracącej rynek kategorii słodyczy wzrosty notują drażetki, nachosy, czekolady mleczne, gorzkie i białe oraz batony chłodzone. W opinii ekspertów Nielsena wzrosty odnotowują pojedyncze artykuły, które mogą służyć konsumentom do dzielenia się z innymi, jak np. wafle w wielopakach (wzrost wartości sprzedaży o 2,6%) oraz żelki (+5,5%) i pianki – marshmallows (+16%).

– Lokalne sklepy powinny dostać teraz wsparcie od producentów tych artykułów, które mogą odnotować spadek sprzedaży latem, jak np. słodyczy, słonych przekąsek, wina i dużych opakowań napojów. Zawczasu można przygotować promocje, nowości i wakacyjny asortyment, żeby utrzymać zainteresowanie konsumentów – mówi Dominik Kasperek, Dyrektor Zakupów Centralnych Grupy Eurocash.

Promocje nakręcają sprzedaż

O tym jak duże znaczenie mają promocje w sprzedaży wielu kategorii produktowych świadczą np. praliny. Według danych NielsenIQ od kwietnia 2020 do marca 2021 roku prawie 54% z nich sprzedało się w ramach promocji. W taki sam sposób konsumentów znalazło ponad 47% czekolad, prawie 35% chipsów i popcornu oraz ponad 30% batonów czekoladowych.

Jak wynika z analizy danych sprzedażowych firmy CMR, w sklepach spożywczych do 500 m kw. około 50% wartości sprzedaży w okresie wakacyjnym generują kategorie alkoholowe, tytoniowe i napoje. Inne kategorie ważne dla ogólnej wartości sprzedaży lokalnych sklepów to: słodycze, produkty mleczne, produkty zbożowe, przyprawy i dodatki kulinarne, słone przekąski, lody i tłuszcze.

W ogóle okres wakacyjny ma największy, ok. 27-procentowy udział w rocznych dochodach sklepów do 500 m. kw. Z danych CMR wynika, że od czerwca do sierpnia sprzedaje się w nich 57% lodów, 37% ice tea, 35% wody, 32% izotoników i energetyków oraz po 31% napojów gazowanych i piwa. Rekordzistą są jednak produkty do opalania, których w tym okresie sprzedaje się 89%.

Podobał się artykuł? Podziel się!




BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9170
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    7,98

  • Śr

    5,52

  • Min

    3,20

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.