Euromonitor o trendach na rynku konsumenckim i znaczeniu dygitalizacji

Według danych Euromonitora, najbardziej obiecującą grupą konsumentów są osoby w wieku do 19 lat, które odpowiadają za 32 proc. zakupów. 27 proc. zakupów dokonują osoby w wieku 20-36 lat, a 20 proc. – osoby w wieku 37-52 lata.
Osoby starsze, w wieku od 53 do 71 lat odpowiadają za 16 proc. zakupów, a 72-94-latkowie tylko za 0,37 proc. zakupów. Bazą do wyliczeń Euromonitora jest pula zakupów na poziomie 7,44 mld USD.
Euromonitor szacuje, że najmłodsze pokolenie korzysta już obecnie z najbardziej rozwiniętych technologii: AR i VR (rozszerzona rzeczywistość i wirtualna rzeczywistość) oraz preferuje komunikację w formie emotikonów. Najlepszym sposobem dotarcia do tych konsumentów jest snapchat, czy streaming muzyki. Jest to zatem bardziej innowacyjne podejście niż wobec osób z pokolenia millennialsów (20-36 lat), którzy porozumiewają się poprzez wiadomości na smartfonie. Do tej grupy osób dociera komunikacja poprzez aplikacje typu Tinder czy gry.
Pokolenie lat 1960-1980 to osoby, które komunikują się poprzez smsy oraz emaile. Te osoby często serfują po internecie i bywają częstymi gośćmi na portalu LinkedIn. Z kolei pokolenie obecnych 53-71 latków to bardzo już konserwatywne osoby, ich znajomość technologii zamyka się zazwyczaj w obsłudze telefonu czy TV. Osoby starsze należą natomiast do pokolenia przed okresem cyfryzacji i korzystają z najnowszych rozwiązań technologicznych w ogóle.
Jak wynika z prezentacji Euromonitora, na rynek konsumencki w najbliższych kilkunastu latach będą wpływały także następujące czynniki: wzrost zamożności społeczeństw, coraz powszechniejszy dostęp do internetu i technologii cyfrowych, czy zwiększające się zainteresowanie wartością dodaną produktów.
Według danych Euromonitora, dochód rozporządzalny na gospodarstwo domowe wynosił w 2016 roku w Polsce 17,5 tys. USD i w ciągu lat 2011-2016 rósł średniorocznie (CAGR) o 3,2 proc. prognoza zakłada natomiast, że w latach 2016-2021 dochód ten będzie się zwiększał średnio o 3,5 proc. Te wyniki stawiają Polskę wśród krajów o najszybciej rosnącym dochodzie rozporządzalnym. Wyprzedzają nas tylko niektóre kraje azjatyckie i Europy Środkowo-Wschodniej.
Przewagą rynków wschodzących, takich jak Polska, jest wciąż stosunkowo niski średni wiek społeczeństwa. W tego typu krajach jest to ponad 31 lat, podczas gdy w krajach rozwiniętych średnia wieku to 44,5 roku. Dla całego świata poziom ten wynosi niemal 33 lata.
Euromonitor szacuje, że w ciągu następnych lat będzie wzrastać liczba osób regularnie korzystających z internetu. W 2010 roku było to około 27 proc. światowej populacji, natomiast obecnie, w 2017 roku jest to już 45 proc. Do 2030 roku 76 proc. populacji (czyli około 4,9 mld osób) będzie użytkownikami internetu.
Wśród zmian, które dostrzega Euromonitor na rynku konsumenckim, wymienić można wzrost zainteresowania wartością dodaną produktów. Jak wynika z badań, wiele osób jest w stanie kupić mniej, ale za to lepszej jakości produkty. Co zaskakujące, mówi tak ponad 50 proc. osób z Indonezji i Brazylii, natomiast niewiele ponad 20 proc. konsumentów z Japonii. W Plsce taka deklarację składa 40 proc. osób.
To, co obecnie jest „premium”, wkrótce stanie się „commodity” (powszechnym towarem) – ocenia Euromonitor. Przyczynią się do tego zmiany zachowań konsumentów, które będą polegały na: wydawaniu więcej pieniędzy na rzeczy, które mają znaczenie, chęci doświadczaniu luksusu, oczekiwań co do personalizacji oferty, poszukiwaniu produktów wyjątkowych.