PARTNER PORTALU

EY: Mamy coraz więcej obaw związanych z codziennym życiem. To przekłada się na zakupy

Autor: dlahandlu.pl, PB 19 listopada 2020 14:38

EY: Mamy coraz więcej obaw związanych z codziennym życiem. To przekłada się na zakupy Z badania EY wynika, że połowa Polaków obawia się o swoje finanse. Na zdj. Łukasz Wojciechowski, EY. Fot. PTWP

Obserwujemy istotne zmiany zachowań konsumentów w porównaniu do sytuacji sprzed pandemii. Dotyczy to deklaracji wydatkowych, preferencji zakupowych, czy wartości, którymi konsumenci się kierują. Polacy są bardziej sceptyczni wobec swojej sytuacji niż globalny respondent, jedna trzecia z nas uważa, że sytuacja pogarsza się – mówił Łukasz Wojciechowski, Partner, Dział Audytu, Lider Sektora Handlu i Produktów Konsumenckich, EY, podczas panelu „Higiena i cena, czyli czy Polacy rzeczywiście kupują inaczej”, który odbył się w ramach Internetowego Forum Rynku Spożywczego i Handlu.

- Obserwujemy istotne zmiany w porównaniu do sytuacji sprzed pandemii. Dotyczy to deklaracji wydatkowych, preferencji zakupowych, czy wartości, którymi konsumenci się kierują. Z wyników naszego badania wynika, że Polacy są bardzie sceptyczni wobec swojej sytuacji niż globalny respondent. Co trzeci Polak uważa, że sytuacja jest gorsza niż miesiąc temu, a tylko 4 proc. Polaków twierdzi, że sytuacja się poprawiła względem poprzedniego miesiąca. Globalnie 16 proc. respondentów ocenia lepiej jak i gorzej obecną sytuację – mówił Łukasz Wojciechowski.

Badanie miało miejsce w drugiej połowie października, a więc jeszcze przed zwiększeniem obostrzeń, ale już w momencie, kiedy wzrost zachorowań na COVID-19 był istotny.

Z badania wynikało że teraz bardziej obawiamy się o zdrowie swoich bliskich. Ponad połowa z nas była mocno zaniepokojona swoim zdrowiem. Istotnie wzrósł także odsetek osób obawiających się o swoją pracę (43 proc. wobec 30 proc. w czerwcu). Połowa badanych obawiała się o swoje finanse – tutaj również nastąpił kilkuprocentowy wzrost. W drugiej połowie października 48 proc. odczuwało dyskomfort podróżując komunikacją miejską, podobna liczba osób bała się iść do restauracji.

- Są natomiast pewne sytuacje, do których się przyzwyczajamy, np. idąc na codzienne zakupy do sklepów spożywczych jedynie 18 proc. osób odczuwa dyskomfort z tego powodu. Podobnie w przypadku udania się do pracy – obawia się tego tylko 19 proc. osób – wskazywał partner EY.

Jak te obawy przekładają się na trendy zakupowe? - W większości kategorii konsumenckich obserwujemy deklaratywny spadek wydatków. Są one spójne z danymi o sprzedaży detalicznej – za 9 miesięcy tego roku mamy spadek o ponad 3 pp względem 2019 roku. Polacy szukają oszczędności, mniej wydają na usługi typu kino, wakacje, usługi typu fryzjer, towary luksusowe. Część wydatków jest ograniczana przez odgórne restrykcje. Więcej natomiast wydajemy na artykuły higieny osobistej, artykuły gospodarstwa domowego, świeżą żywność, domowe środki czystości – wymieniał Łukasz Wojciechowski.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7387
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.