Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Facebook i Google powinny dzielić się zyskiem z użytkownikami?

Spędzanie czasu na portalach społecznościowych to w istocie praca na rzecz sukcesu finansowego korporacji takich jak Facebook czy Google - pobrzmiewa coraz częściej wśród ekspertów. Pora zacząć wynagradzać użytkowników za dzielenie się treściami - uważa badaczka nowych mediów Laurel Ptak.
Reklama

Ptak, aktywistka i badaczka związana obecnie z nowojorską New School, autorka strony Wagesforfacebook.com, przedstawiła swoją tezę podczas jednego z paneli dyskusyjnych tegorocznego festiwalu Transmediale. - Miliony ludzi codziennie udostępniają na Facebooku swoje zdjęcia, statusy, meldują się w różnych lokalizacjach. W wyniku czego stał się on właścicielem nie tylko naszych zdjęć, ale także zapisu naszych przekonań, relacji towarzyskich, preferencji seksualnych"- mówiła w Berlinie Ptak.

- Aktywność użytkowników portalu przekłada się na jego popularność, co pozwoliło uczynić z Facebooka jedną z najbardziej liczących się platform reklamowych. Uważam, że korporacje, które zbudowały na tej podstawie miliardowy biznes, powinny podzielić się z nami częścią zysków - podkreśliła.

Google, Amazon, Facebook opracowują coraz doskonalsze narzędzia do analizy danych generowanych przez użytkowników, zwiększając równocześnie gamę swoich usług (aplikacje mobilne, programy partnerskie). To sprawia, że użytkownicy spędzają coraz więcej czasu w kontrolowanym przez korporacje ekosystemie informacyjnym. Choć większość usług nie wymaga od nas opłaty pieniężnej, płacimy za nie czymś dużo cenniejszym - naszym czasem oraz osobistymi informacjami - zgodnie ocenili eksperci biorący udział w berlińskim panelu "Przyszłość pracy: logistyka, prawa i dylematy".

- Godziny przeznaczone na korzystanie z darmowych narzędzi Google'a czy Facebooka to praca, o której nie myślimy w tych kategoriach. Traktujemy ją jako integralny element naszego nowego, cyfrowego życia. Czas zmienić nasze myślenie - apelowała Ptak.

Badaczka wyjaśnia przy tym, że jej celem nie jest prosty podział zysków i uczynienie z użytkowników darmowych usług wasali, otrzymujących procent zysków pana. Ptak, wprowadzając do debaty aspekt finansowy, mówiła, że chce zwrócić uwagę na znaczenie zjawiska ukrytych form pracy. "Mamy obecnie problem 1 proc. najbogatszych, który zagarnia większość zysków generowanych globalnie. Jeśli chcemy zrobić coś z szalenie nierówną dystrybucją dóbr, zacznijmy od walki o uznanie różnych przejawów cyfrowej pracy za istotny element dzisiejszej ekonomii" - wskazywała.

 

 

 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.