Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Fala Omikronu. Zabraknie pracowników w sklepach?

Coraz więcej zakażeń i widmo paraliżu wielu branż w związku z przejściem pracowników na kwarantannę - wieszczą media i eksperci. Czy ten scenariusz grozi handlowi? Czego dzisiaj od rządu oczekuje sektor? O odpowiedzi na te pytania poprosiliśmy przedstawicieli POHiD i PIH.
Reklama

- W tej chwili nie mamy sygnałów, żeby brakowało pracowników w branży handlu.  Zarówno teraz, jak i przy poprzednich falach pandemii sklepy są przygotowane do działania – dbają o bezpieczeństwo zarówno klientów, jak i pracowników. Handel jako sektor strategiczny zapewni Polakom produkty pierwszej potrzeby, tak jak robi to nieprzerwanie i skutecznie od dwóch lat. W razie wzrostu zakażeń zapewne każdy sklep będzie musiał opracować nowy grafik i dostosować go do sytuacji - mówi w rozmowie z dlahandlu.pl Maciej Ptaszyński, wiceprezes Polskiej Izby Handlu.

Jego zdaniem konsumenci dostrzegają w tym trudnym okresie zalety bliskości oraz miejsc gdzie nie ma dużo ludzi – dlatego szczególna rola przypada małym sklepom. - Stają one podstawowym miejscem robienia codziennych zakupów, a w okresie pandemii często głównych zakupów. Sklepy szybko wprowadziły zaostrzone procedury dotyczące zasad higieny  i konsekwentnie ich przestrzegają niejednokrotnie wychodząc nawet dalej niż wymagają tego przepisy. Cały czas dbają też o to, aby klienci przestrzegali tych reguł - podkreśla Maciej Ptaszyński.

Czy handel poradzi sobie z piątą falą pandemii?

Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji również zaznacza, że na ten moment handel nie odnotowuje zwiększonej absencji pracowników z powodu zakażeń COVID-19.

 – Podczas poprzednich fal pandemii, dzięki wdrożeniu maksymalnych środków bezpieczeństwa, branża skutecznie ochroniła swoich pracowników przed zakażeniami. Zainwestowała dotąd w bezpieczeństwo sanitarne pracowników i klientów ponad 420 mln zł. Jako branża, mamy świadomość większej zakaźności wariantu Omikron, toteż podczas bieżącej fali pandemii dołożymy wszelkich starań, by – poprzez obowiązujące w naszych placówkach handlowych rygorystyczne procedury sanitarne – zminimalizować ryzyko transmisji wirusa na terenie sklepów i chronić w ten sposób naszych pracowników przed infekcją. Apelujemy także nieustająco do klientów o odpowiedzialną postawę i przestrzeganie w sklepach zasady DDM (dystans, dezynfekcja, maseczka) oraz zachęcamy do szczepień - mówi szefowa POHiD.

Jakich działań odgórnych oczekuje w tej chwili handel?

- Handel z niecierpliwością oczekuje na wejście w życie z końcem stycznia nowelizacji ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców. Zaproponowane w ustawie uproszczenia w zatrudnianiu obcokrajowców są efektem dialogu rządu z biznesem, w tym z Polską Organizacją Handlu i Dystrybucji. Liczymy, że dzięki zawartym w ustawie rozwiązaniom łatwiej będzie firmom uzupełniać niedobory kadrowe wynikające nie tylko z pandemii, ale także z procesów demograficznych - dodaje Renata Juszkiewicz.

- Jesteśmy świadkami gestów wielu firm, które wspierają działania w walce z epidemią i zapewne będą to robić po niej. Niestety problemem jest konstrukcja polskiego prawa. Polskie przepisy dotyczące podatku VAT wymagają od darczyńcy przekazującego produkty na rzecz organizacji pożytku publicznego zapłacenia VAT-u. Pomnażanie strat jest sprzeczne z ideą działalności gospodarczej. Tak naprawdę trudno przewidzieć jakie produkty, którym organizacjom mogą się przydać.  Z pewnością polskie przepisy wymagają zmiany, aby przedsiębiorcy mieli opłacalną ekonomicznie możliwość robienia darowizn na rzecz potrzebujących. Ten problem był od zawsze, ale pandemia tylko go uwypukliła i pokazała absurdalność przepisów, że bardziej opłaca się wyrzucić niż oddać. Chęć pomocy ze strony firm jest, ale wymaga wsparcia ze strony rządu - ocenia Maciej Ptaszyński.

 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (2)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.