Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Firmy raportują plany podwyżek cen

W przyszłym roku ok. 42 proc. firm deklaruje poprawę marż; to mniej o 0,4 pkt. proc. r/r - wynika z badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE). Jak dodano, sprzyjać ma temu otoczenie makroekonomiczne, czyli wysoki popyt i podwyższona inflacja.
Reklama

"W 2022 roku 42,1 proc. (-0,4 pkt. proc. r/r) firm deklaruje poprawę marż. W tej grupie 55 proc. firm podniosło marże w 2021 roku; 45 proc. firm nie zmieniło marż lub one zmalały w 2021 roku, ale planują je zwiększać" - wynika z opublikowanego we wtorek badania PIE "Polityka cenowa firm w 2021 roku".

Jak dodano, wśród firm, które w 2021 roku nie poprawiły marż, ale planują na 2022 rok przeważa przemysł i TSL (Transport Spedycja Logistyka) . Najniższe wskazania występują w usługach.

"Firmy planują dalszą poprawę marż w 2022 roku. Sprzyja temu otoczenie makroekonomiczne (wysoki popyt i podwyższona inflacja)" - wskazało PIE.

Prognozy PIE wskazują na utrzymywanie się podwyższonej inflacji (powyżej celu NBP) zarówno w 2022 jak i 2023 roku. Według PIE, średnioroczna inflacja w 2022 r. będzie na poziomie 7,3 proc., a szczyt inflacji będzie w maju przyszłego roku - 9 proc.

Jak podało PIE, wysoki odsetek firm raportuje plany podwyżek cen. "Napięcia na rynku pracy mogą stymulować dodatkowo presję płacową" - podkreślono.

Z badania PIE wynika, że w 2021 r. 44 proc. firm podniosło ceny; 37 proc. utrzymało wcześniejsze stawki; 8 proc. obniżyło ceny produktów i usług. Najczęściej ceny podnosił przemysł (54 proc.) i budownictwo (52 proc.), a najrzadziej usługi (33 proc.).

"Wśród firm, które oceniały swoją sytuację finansową jako dobrą 47 proc. przedsiębiorców podniosło ceny swoich produktów i usług, 5 proc. firm obniżyło stawki. Przedsiębiorstwa z przeciętną lub złą sytuacją finansową istotnie rzadziej podnosiły ceny" - przekazało PIE.

Przedsiębiorcy pytani o powody podnoszenia cen wskazywali głównie na rosnące koszty pracy i koszty wytworzenia. 38 proc. przedsiębiorców wskazywało podniesienie cen jako sposób na próbę odbudowy sytuacji finansowej firmy; ok. 1/3 badanych wskazywało na czynniki rynkowe - wysoki popyt lub działania konkurencji.

Według badania, sektor budownictwa podnosił ceny głównie pod presją wzrostu kosztów wytworzenia, a TSL i produkcja z powodu wzrostów kosztu pracy. Z kolei usługi podnosząc ceny próbowały odbudować finanse po recesji.

Jak tłumaczy PIE, dla firmy doświadczonych brakami podażowymi to nie był główny powód do podnoszenia cen. 47 proc. firm, które odnotowały wyższe koszty wynikające z trudności w dostępie do produktów i usług, podniosło ceny w 2021 roku. Te same firmy pytane o przyczyny wzrostu cen wskazywały jednak częściej na koszty pracy (81 proc.).

Z badania PIE wynika, że w okresie odbudowy po lockdownach firmy odbudowały swoją rentowność. "Wskaźnik rentowności obrotu netto w średnich i dużych firmach w Polsce jest na rekordowych poziomach. Najlepiej wygląda sytuacja w przemyśle, a najsłabiej w handlu" - wskazało PIE.

Badanie przedsiębiorstw zostało zrealizowane na przełomie listopada i grudnia 2021 r. na zlecenie PIE; na losowo-kwotowej próbie 1000 przedsiębiorstw, przy użyciu techniki CATI. 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.