Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Formaty na fali – czy pandemia wykreowała nowych liderów handlu?

W roku 2020 wzrost zanotowały prawie wszystkie formaty sklepów ogólnospożywczych. W 2021 r. sytuacja wygląda już inaczej. Konsumenci chodzą do sklepów rzadziej, a to wzmaga konkurencyjność. Na razie w tej walce wygrywają dyskonty. Do kogo należy przyszłość? - na ten temat dyskutowali uczestnicy debaty „Formaty na fali – czy pandemia wykreowała nowych liderów handlu?”, która odbyła się w ramach Forum Rynku Spożywczego i Handlu.
Reklama

Czas pandemii to czas dyskontów 

Które formaty zyskały, a które straciły podczas pandemii? Czy drugi rok pandemii jest podobny pod tym względem do pierwszego?
- Każdy kto projektuje biznes musi rok 2020 oznaczyć jako coś niespodziewanego, coś co wymyka się z podstaw planowania - zaznaczył na wstępie Szymon Mordasiewicz, dyrektor komercyjny panelu gospodarstw domowych GfK Polonia.
- Pierwszy przypadek Covid w Polsce, przypadek skierowany do szpitala, to marzec 2020. Potem rzeczywistość przyspieszyła jak roller coaster. Starając się podsumować jak wyglądały te dwa lata, to przede wszystkim wyglądały niezmiernie dziwnie, szybko zweryfikowały kto w biznesie ma pomysł, umie skutecznie działać i reagować, ma sprawne kadry zarządcze, a kto tak naprawdę miał szczęście. Wiele firm zakończyło działalność bo nie podejmowało żadnych decyzji. Ale były też przypadki, gdzie przez lockdown, "zarządczość" w zasadzie nie miała znaczenia - zaznaczył.
Szymon Mordasewicz dodał, że patrząc na FMCG i analizując to, co widzieliśmy w zakupach polskich gospodarstw domowych, można wskazać, że rok 2020 przyniósł polskiemu handlu wiatr w żagle. Nikt nie planował, że wzrost będzie tak duży.
- Monitorujemy rynek warty 170 mld złotych, roku do roku widzieliśmy wzrost w zakupach Polaków o 8 proc. Było to spowodowane tym, że ludzie po prostu nie mieli „innych rozrywek” jak iść do sklepów. Sklepy pozostały otwarte - mówił Szymon Mordasiewicz. Zaznaczył, że był pewien moment, gdy pojawiły się braki na półkach, ale trwało to bardzo krótko.
- Kiedy pojawia się głód, to rodzą się demony, a do tego nie doszło, bo łańcuchy logistyczne zlikwidowały szybko luki i zachowana została ciągłość dostaw - podkreślił.
Jego zdaniem, w roku 2020 każdy format, który miał właściwą propozycję dla konsumenta rósł. 
- Wszystkie formaty zanotowały duży wzrost sprzedaży względem roku 2019. Wielu konsumentów rezygnując z różnorodności wybierało te sklepy, w których mogli zrealizować wszystkie potrzeby zakupowe w jednym miejscu. To był doby czas dla formatów oferujących pełen koszyk - supermarkety, dyskont, małe formaty - wszyscy zanotowali wzrosty - dodał.
Inaczej sprawa wygląda już w 2021 roku, gdzie otwarte zostały galerie handlowe i restauracje wróciły do życia. Analizując pierwsze trzy kwartały bieżącego roku względem trzech kwartałów 2020, to wzrosły tylko dyskonty. 
-  To dobra wiadomość dla konsumentów, gdyż są tam niższe ceny, sporo promocji - dyskonty bardzo agresywnie wykorzystały ten czas. Dla reszty biznesu, to pewne zagrożenie. W pozostałej części rynku trzeba oczekiwać mniejszych wzrostów, trzeba efektywniej pracować z dostawcami. Jednak w dalszym ciągu małe formaty są w lepszym miejscu, niż były w 2019 roku, co pokazuje, że mają na siebie pomysł - podsumował Szymon Mordasiewicz.

Zielone wyspy

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.