PARTNERZY PORTALU
  • Partner portalu: EY

Franczyza uratuje marże detalistów?

Autor: MW, dlahandlu.pl 5 lutego 2020 11:00

Franczyza uratuje marże detalistów? Sklepy będą inwestować w innowacyjne formaty, fot. Shutterstock

Przed europejskimi detalistami trudny rok. Będą musieli mocno inwestować, aby pozostać konkurencyjnymi. Na horyzoncie kryzys finansowy, a na co dzień - niskie marże. - Perspektywy ratingowe sektora pozostają negatywne na nadchodzący rok. Zwiększenie marży zysku jest głównym wyzwaniem, przed którym stoi dzisiaj europejski detal - powiedział Adrien Guérin, analityk firmy Scope Ratings.

Firmy z sektora podjęły w ostatnich latach szereg działań oszczędnościowych, obejmujących koszty zakupu oraz koszty operacyjne - ale oczekiwania konsumentów co do coraz niższych cen i wyższej jakości produktów i usług nadal rosną, potęgując walkę o udziały w rynku. 

Generowanie dodatkowych przepływów pieniężnych będzie trudne, biorąc pod uwagę presję na ceny, więc detaliści będą musieli najpierw zainwestować w rozwój oferty i poczekać na poprawę zysków. CAPEX utrzyma się na poziomie około 2,5-3,0 proc.

- Detaliści korzystają z niskich stóp procentowych w celu refinansowania zadłużenia, ale nie zmienia to faktu, że ich długi rosną, dryfując w kierunku, w którym znajdowali się w 2008 r. na początku światowowego kryzysu finansowego - mówi Guérin. Zagregowany dług netto sektora wzrósł w ostatnich latach do około 1,2X EBITDA w porównaniu do blisko 1,4X w 2008 roku.

Detaliści mają ograniczone pole manewru, aby poprawić rentowność. Mogą się łączyć i przejmować, ale większość krajowych rynków detalicznych w Europie Zachodniej jest już w znaczny stopniu skonsolidowana. Dyrektorzy generalni zajmujący się sprzedażą detaliczną są coraz bardziej skoncentrowani na maksymalizacji sprzedaży i potencjału oszczędnościowego poszczególnych rynków, na których ich firmy są już obecne.

Sieci kładą zatem nacisk na innowacje - remonty sklepów, nowe metody płatności, nowe produkty i usługi - wszystko po to, by zwiększyć komfort zakupów, zaskarbić sobie lojalność klientów i wywindować obroty.

- Oczekujemy przejścia na mniejsze formaty convenience - prognozuje Adrien Guérin. - Firmy coraz częściej zwracają się ku franczyzie w celu zmniejszenia kosztów rozwoju i eksploatacji oraz podpisują umowy, na mocy których franczyzobiorca przejmuje koszty związane z działalnością biznesu. Detaliści zgarniają jedynie prowizje od sprzedaży wygenerowanej przez sklepy franczyzowe - wyjaśnia ekspert.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6026
Ilość aktualnych ofert: 512634

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    1,79

  • Śr

    0,97

  • Min

    0,79

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.