PARTNER PORTALU

Franczyza zwraca uwagę rządu. Możliwe nowe regulacje prawne

Autor: dlahandlu.pl 10 listopada 2020 13:00

Franczyza zwraca uwagę rządu. Możliwe nowe regulacje prawne fot. shutterstock

Temat franczyzy i nieprawidłowości na tym rynku jest coraz częściej podnoszony nie tylko przez przedsiębiorców, ale i polityków. Czy franczyza zostanie wkrótce na nowo uregulowana?

Pod koniec września grupa posłów (Maciej Konieczny, Magdalena Biejat, Daria Gosek-Popiołek, Paulina Matysiak, Adrian Zandberg, Marcelina Zawisza) zwróciła się do ministerstwa sprawiedliwości ws. nieprawidłowości w sieciach franczyzowych. 

- Zaniepokojony wieloma sygnałami od ajentów i franczyzobiorców z różnych sieci działających w Polsce oraz ich oczekiwaniami związanymi z wystąpieniem Pana Ministra Michała Wójcika w programie „Warto Rozmawiać” wyemitowanym 9 marca 2020 r. w TVP1 zwracam się z uprzejmą prośbą o informację zwrotną na temat postępu działań będących przedmiotem wypowiedzi Pana Ministra. Odnosząc się do poruszanego w programie tematu byłych ajentów i franczyzobiorców, Pan Minister powołał się na spotkanie z Ministrem Sprawiedliwości Zbigniewem Ziobrą i sędziami z Ministerstwa Sprawiedliwości, w wyniku którego zlecono analizy systemów franczyzowych funkcjonujących na terenie Unii Europejskiej. Rynek franczyzowy w Polsce oczekuje na wyniki tych analiz - czytamy w interpelacji poselskiej.

Posłowie pytali m.in. czy ministerstwo podjęło już kroki prawne i kontrolne w celu weryfikacji tego procederu? Czy zostały podjęte jakieś działania przez ministerstwo, o których opinia publiczna nie była informowana? Jeśli tak, to jakie?

Na interpelację odpowiedziała Anna Dalkowska, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości.

W odpowiedzi czytamy m.in.:

" Pismem z dnia 26 lutego 2020 r. Ministerstwo Sprawiedliwości zwróciło się do Instytutu Wymiaru Sprawiedliwości z prośbą o przeprowadzenie analizy funkcjonowania rynku sprzedaży towarów oraz świadczenia usług na podstawie umów franczyzy, w tym problemów narastających w stosunkach pomiędzy franczyzodawcą a franczyzobiorcą oraz jej opracowanie w formie raportu wraz ze sformułowaniem ew. postulatów de lege ferenda. Bodźcem do przeprowadzenia analizy w powyższym zakresie były wystąpienia przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na podstawie umowy franczyzy wskazujących na nierówną sytuację w stosunku pomiędzy franczyzodawcą a franczyzobiorcą, w mediach, w pismach kierowanych do Ministra Sprawiedliwości oraz podczas spotkania, które odbyło się w Ministerstwie w dniu 11 lutego 2020 r. z udziałem p. Michała Wójcika, Sekretarza Stanu w Ministerstwie Sprawiedliwości. (...) Ograniczenie działalności wielu instytucji w związku z pandemią COVID-19 spowodowało, że aktualnie termin na opracowanie pełnej wersji raportu określono na dzień 30 listopada 2020 r. Analiza funkcjonowania rynku zostanie opracowana przez specjalistę wskazanego przez IWS, który po przeprowadzeniu badań w oparciu o metody naukowe przedstawi ich wyniki w raporcie, który powinien uwzględniać pełny obraz funkcjonowania rynku usług franczyzowych w aspekcie materialnym i terytorialnym w sposób pozwalający wysnuć wnioski na temat funkcjonowania tego rynku na terenie całego kraju wraz z ew. postulatami wprowadzenia zmian w przepisach prawa powszechnie obowiązującego" - podano.

Przypomnijmy, 3 listopada pisaliśmy o raporcie Instytutu Wymiaru Sprawiedliwości. Raport tutaj.

" (...) W celu wypracowania optymalnych rozwiązań, w przypadku prowadzenia działań legislacyjnych, analizowane będą również przykładowe rozwiązania zawarte w opracowanym przez Międzynarodowy Instytut Prawa Prywatnego (UNIDROIT) prawie modelowym dotyczącym ujawniania informacji o franczyzie, obejmujące m. in. obowiązek przekazania przez franczyzodawcę franczyzobiorcy dokumentu informacyjnego (prospektu) w formie pisemnej w określonym terminie przed podpisaniem umowy franczyzy zawierającego podstawowe informacje o franczyzodawcy oraz produkcie/usłudze, które będą nabywane /świadczone przez franczyzobiorcę, sankcje za niewywiązywanie się z obowiązków informacyjnych, obowiązek franczyzodawcy naprawienia szkody wynikłej z niedopełnienia obowiązków informacyjnych, chyba że franczyzobiorca wiedział o fałszywości/nierzetelności przedstawionych danych lub z łatwością mógł się o tym dowiedzieć oraz nieważność oświadczenia franczyzobiorcy o zrzeczeniu się któregokolwiek z ww. uprawnień.
Możliwe do wprowadzenia są również inne rozwiązania w zakresie prawa publicznego, w szczególności: powołanie organu nadzorującego wykonywanie obowiązków i
wymogów nałożonych na franczyzodawców (ewentualnie poszerzenie kompetencji jednego z
organów już istniejących) oraz upoważnienia go do zastosowania sankcji o charakterze
administracyjnym, stworzenie rejestru franczyzodawców, wprowadzenie sankcji
prawnokarnych za kwalifikowane naruszenie wprowadzonych obowiązków informacyjnych i
publikacyjnych oraz rozszerzenie katalogu czynów nieuczciwej konkurencji wraz z objęciem
określonych zachowań, godzących w interesy franczyzobiorców, przepisami karnymi ustawy
o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Wybór optymalnych środków do ew. wykorzystania w pracach legislacyjnych będzie możliwy dopiero po analizie istniejącego stanu faktycznego na rynku franczyzy oraz wniosków zawartych we wskazanym wyżej raporcie będącym w opracowaniu IWS. W przypadku podjęcia decyzji o rozpoczęciu prac legislacyjnych opracowany w ich wyniku projekt zostanie poddany konsultacjom społecznym z udziałem m. in. Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców oraz organizacji zrzeszających przedsiębiorców - czytamy w odpowiedzi.

Podobał się artykuł? Podziel się!

  • free 2020-11-10 15:09:52

    może da się jeszcze coś "dopsuć"???

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7428

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    4,99

  • Śr

    3,43

  • Min

    2,98

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.