FRSiH 2016: Innowacje muszą podążać za potrzebami konsumentów

Jak zauważył Kolański Polska na rynkach międzynarodowych konkuruje przede wszystkim jakością za bardzo przyzwoitą cenę.
- Nasi partnerzy to rozumieją. Polska żywność wciąż jest jednak bardzo mało znana. Musimy budować markę ‘made in Poland’ żeby być lepiej postrzeganymi – dodał.
Prezes zarządu Colian Holding zwrócił uwagę, że kluczowym czynnikiem innowacyjności jest połączenie nauki z biznesem.
- Niestety, wciąż nauka nie jest połączona z biznesem. Skupiliśmy na zmianach w zakresie gimnazjów, a powinniśmy reformować szkoły średnie i wyższe. Wystąpiliśmy o otwarcie roku akademickiego „technologia”. Odmówiono nam. Pytanie w jakim kierunku chcemy rozwijać gospodarkę bez odpowiednich fachowców. Tylko nauka jest drogą do innowacji. Obecnie żadna polska firma nie ma środków żeby otwierać laboratoria i zatrudniać setki fachowców – dodał.
Jan Kolański odniósł się także do sytuacji na rynku pracy.
- Oprócz posiadania odpowiednich sił fachowych, istotni są także osoby, które będą wykonywać podstawowe prace. Niektórzy nie chcą pracować. Niektóre rządowe programy pomagają, niektóre przeszkadzają. Z naszej perspektywy najważniejsza jest długoterminowa polityka, współpraca, perspektywa długoterminowa pomaga. Dobra komunikacja i przewidywalność to podstawa – dodał.