Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

FRSiH 2019: Jak prowadzić uczciwą grę konkurencyjną w dobie algorytmów

- Przetwarzanie i korzystanie z danych osobowych dotyczy nie tylko handlu detalicznego, ale i interakcji producenci-retail-klienci. Ustawy dotyczące konkurencji i konkurentów stawiają wyzwania przed przedsiębiorstwami. Jak prowadzić uczciwą grę konkurencyjną, gdy tak dużo wiemy o sobie jako konkurenci? Jak zarządzać danymi klientów? - wskazywał Mikołaj Piaskowski, counsel, radca prawny w firmie Baker McKenzie, podczas debaty "The future of retail: idealny mix technologii i emocji", która odbyła się w ramach XII Forum Rynku Spożywczego i Handlu.
Reklama

Czy prawo nadąża za zmianami implikowanymi przez technologie?

- Jednym z flagowych tematów z punktu widzenia prawa są dzisiaj algorytmy. Jeśli konkurenci używają podobnych algorytmów, które rozpoznają sytuację na rynku i te algorytmy wchodzą w interakcje, choć zupełnie bez takiej intencji, i wpływają na kształtowanie cen, to pojawia się pytanie: kto jest za to odpowiedzialny? Co by było gdyby algorytmy zaczęły myśleć samodzielnie i same zaczęły prowadzić grę rynkową? Ta druga kwestia to na razie fantastyka. Regulatorzy patrzą jednak, jak konkurenci sprawdzają swoje ceny, z jakiej puli danych korzystają i czy robią to uczciwie. Kolejne ważne pytanie: jak wymagać czystej gry rynkowej od takich gigantów, jak Facebook, Google czy Amazon? Jak prawo może radzić sobie z wyzwaniami w kontekście ochrony praw konsumenta? Czy w personalizowaniu oferty możemy się posunąć tak daleko, że będziemy proponować zindywidualizowaną cenę? To dzieje się już dziś, choćby poprzez programy lojalnościowe. Czy powinno to podlegać penalizacji jako działanie zbyt mocno ingerujące w prawa konsumenta? - wskazywał panelista.

Kolejne wyzwanie to zarządzanie danymi. - RODO jest nadal ważnym instrumentem regulującym relacje pomiędzy konsumentem a firmą używającą jego danych, dotyczy to także informacji, które dajemy sklepom, korzystając z ich aplikacji mobilnych. Na firmach spoczywają obowiązki związane z przetwarzaniem danych i ich dalszym powierzaniem. Zmierzamy do tego, żeby konsument był świadomy, ile wie o nim przedsiębiorca i wyrażał na to zgodę. Wątkiem kluczowym jest bezpieczeństwo danych - przepisy wymagają szeregu formalnych zachowań, ale też bezpiecznego przechowywania informacji. Trzeba dołożyć starań, aby ustrzec się przed wyciekiem danych. Jeśli się to wydarzy, to cała wcześniejsza praca nie będzie miała znaczenia. Na szali jest reputacja firm, a regulatorzy mogą nałożyć na nie wysokie kary finansowe - podkreślił ekspert.

Mikołaj Piaskowski dodał, że dane stały się najważniejszą wartością w handlu dzięki dokonywaniu płatności bezgotówkowych w różnych kanałach sprzedaży. - Przedsiębiorcy mają o konsumentach jeszcze większą wiedzę, a to z kolei powoduje, że atmosfera wokół danych coraz bardziej się zagęszcza. Padają pytania, czy kwestia ta nie jest już przeregulowana. Możemy odnieść wrażenie, że tak się właśnie stało, a wszelkie działania urzędów mają świadczyć o tym, że coś robią w tej sprawie, ale realnie nie chronią konsumentów - podsumował.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.