Reklama

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

FRSiH 2021: 10 ciekawych cytatów o przyszłości branży spożywczej i handlu

XIV Forum Rynku Spożywczego i Handlu, które odbyło się w Warszawie w dniach 8-9 listopada przyniosło wiele okazji do rozmów, osobistych spotkań, ale także było miejscem stawiania diagnoz dotyczących przyszłości sektora spożywczego, handlu oraz e-commerce. Przedstawiamy wybór ciekawych wątków.
Reklama

Andrzej Gantner, wiceprezes zarządu, dyrektor generalny Polskiej Federacji Producentów Żywności Związek Pracodawców, podczas debaty Cyrkularny świat, cyrkularny biznes, cyrkularny handel powiedział:

- Mamy do czynienia z przyrostem populacji i niedoborem żywności. Ceny artykułów spożywczych rosną w bardzo szybkim tempie. Niezwykle ważnym tematem dla każdej branży - a zwłaszcza spożywczej - jest określenie jak będzie wyglądał dostęp do źródeł energii. Te koszty mają duży wpływ na ceny. Obecnie rosną ceny gazu - jeśli to tempo się utrzyma - to nie będziemy mieli pomidorów w zimie, bo ich produkcja będzie po prostu za droga. Jak zatem zastopować ocieplanie się klimatu i nie skazać ludzi na głód? To dopiero jest wyzwanie.

Krzysztof Pawiński, prezes zarządu, Grupy Maspex zauważył natomiast:
- Stawianie oczekiwań pozaprawnych jest za daleko idące i w taki sposób my naszego funkcjonowania na rynku nie rozumiemy. W związku z tym dobra firma to taka firma, która rozumie swoje otoczenie prawne, oczekiwania regulatora i je wypełnia. Tyle. Ci, którzy oczekują od nas, że mamy wyprzedzać regulacyjne otoczenie, oczekują od nas biznesowego "harakiri".

Pedro Martinho, członek zarządu Grupy Eurocash wskazał: - Lokalny sklep ma duże szanse w przyszłości, ale musi postawić na lokalne produkty, być nowoczesny i mieć kontakt cyfrowy z klientem. W wielu miejscach sklep jest też miejscem spotkań. Pamiętajmy, że Warszawa to nie jest cała Polska. Nie możemy patrzeć na cały kraj z perspektywy stolicy. (...) Rolą sieci handlowych nie jest dyktowanie ludziom co mają jeść. Naszym zadaniem jest zapewnienie logistyki przyjaznej środowisku, zadbanie o bezpieczeństwo żywności, działanie w kierunku zapobiegania marnotrawstwu żywności oraz wspieranie lokalnej przedsiębiorczości.

Jerzy Roguski, dyrektor ds. komercyjnych i rozwoju handlu Żabka Polska zauważył: - Zakupy impulsowe wracają, ale teraz impuls definiujemy inaczej - jako zaspokojenie szybkiej potrzeby. Jeśli klient ma ochotę na zdrowy koktajl, nie musi kupować 2 kg owoców, my oferujemy mu gotowy produkt. Klient idzie w kierunku upraszczania sobie życia. Rośnie liczba jednoosobowych gospodarstw domowych, rośnie trend zero waste. Uważamy, że tzw. trend oszczędność czasu jest trendem długoterminowym.

Szymon Mordasiewicz, dyrektor komercyjny panelu gospodarstw domowych GfK Polonia w czasie debaty "Formaty na fali – czy pandemia wykreowała nowych liderów handlu? wskazał:

- W 2020 r. wszystkie formaty sklepowe zanotowały duży wzrost sprzedaży względem roku 2019. Wielu konsumentów rezygnując z różnorodności wybierało te sklepy, w których mogli zrealizować wszystkie potrzeby zakupowe w jednym miejscu. To był doby czas dla formatów oferujących pełen koszyk - supermarkety, dyskont, małe formaty - wszyscy zanotowali wzrosty. Inaczej sprawa wygląda już w 2021 roku, kiedy otwarte zostały galerie handlowe i restauracje wróciły do życia. Analizując pierwsze trzy kwartały bieżącego roku względem trzech kwartałów 2020, to wzrosły tylko dyskonty.

Rozmawiając w trakcie debaty "Power of e-commerce" Maciej Kroenke, partner PwC wskazał:

- Rynek e-commerce jest już na tyle duży, że możemy mówić o tym, że proces jego segmentacji nastąpił. Dotychczas mieliśmy różne formaty w handlu tradycyjnym, teraz pojawiają się one w e-commerce. Niszowe e-grocery już istnieją i mają się dobrze. Jest coraz więcej specjalistycznych formatów. Pojawił się segment q-commerce, dla którego ważna jest natychmiastowość. Będziemy zmierzać w tę stronę, ale szybkość dostawy to też koszt i ważne okaże się, na ile się to opłaci. Tort jest już dość duży, by go kroić

Jacek Palec, prezes Frisco podkreślił, że należy podążać za klientami. - Dostosowujemy się do ich przyzwyczajeń. Będziemy zmieniać ofertę, szukać, pytać - aż znajdziemy optymalny miks. Te poszukiwania, siłą rzeczy, nigdy nie będą skończone. Chcemy, żeby klient nie chodził do sklepu na duże zakupy, to dziś nie jest już ekscytujące. Oddajemy klientowi czas - mówił. Zaznaczył również, że aby przetrwać, trzeba postawić na masowość. - Musimy mieć jasną ścieżkę dojścia po pożądanych wolumenów. Rynek będzie się rozwijał w oparciu o triadę price/selection/convenience (cena/wybór/wygoda) - dodał.

Zdaniem Marcina Kuśmierz , prezesa zarządu Shoper SA, z punktu widzenia wygody konsumentów, jak i efektywności procesu sprzedażowego kluczową rolę odgrywają dziś dane - ich kolekcjonowanie i przetwarzanie.

- Dobre systemy rekomendacji mają kolekcję informacji o konsumentach i potrafią zastymulować cały proces sprzedaży. Każdy konsument ma dziś podporządkowywanych do siebie setki tysięcy lub nawet miliony rekordów, które pokazują, co może być dla niego interesujące. Dane będą z pewnością napędzały handel, w szczególności elektroniczny, ale nie tylko. Technologie chmurowe, które wykorzystujemy, przyspieszają operacje i zwiększają efektywność. Pozwalają też bardzo szybko wdrażać nowe procesy sprzedażowe. Pojawi się również coraz więcej technologii, które łączą świat online i offline. W perspektywie kilkunastu lat przestaniemy mówić o e-commerce jako e-commerce, a wrócimy do jednej spójnej definicji rynku handlu, bo procesy sprzedażowe się połączą. Handel, który znamy dziś będzie stopniowo odchodził - mówił ekspert.

Tomasz Chróstny, prezes, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w czasie sesji Nowa przyszłość handlu powiedział:
- Antycypując zbliżającą się dekadę lub dwie można powiedzieć, że wykorzystanie danych dotyczących konsumentów będzie jednym z podstawowych elementów przewagi konkurencyjnej i sposobem eliminowania konkurencji. Jako regulatorzy czujemy potrzebę, by zadbać o ochronę konkurencji.

Katarzyna Konkel, socjolożka, CEO, Omnisense wskazała: - Bardzo przestrzegam przed budowaniem Państwa biznesów na bazie deklaracji. Każdy klient chce o sobie myśleć, że jest ekologiczny, świadomy, że chciałby być oszczędny, ale zachowanie przed półką bardzo mocno to weryfikuje. Zachęcamy do tego, by obserwować konsumentów i ich koszyki i uciekać od demografii. My przestaliśmy już być mieszkańcami wsi czy miast, konsumentami młodszymi czy starszymi. Nasze zachowania konsumenckie determinują praktyki życiowe. Jeśli mamy zróżnicowane preferencje dietetyczne, to nie ma znaczenia gdzie żyjemy.

 

 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum