Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

FRSiH: Future Foods to rzucenie wyzwania obecnemu modelowi biznesowemu

Co będzie masową żywnością w przyszłości? Czy żywność ekologiczna i funkcjonalna będzie tym co dziś określamy pojęciem Future Foods? I czy polskie przedsiębiorstwa mają szanse wejść do grona liderów innowacji w branży spożywczej na rynku europejskim i światowym? Na te pytania próbowali odnaleźć odpowiedź uczestnicy debaty  "FUTURE FOODS. Polska „Doliną Krzemową” branży spożywczej", która zainaugurowała XII Forum Rynku Spożywczego i Handlu 2019.
Reklama

FUTURE = EKO?

Bartosz Urbaniak, szef bankowości Agro BNP Paribas na Europę Środkowo – Wschodnią i Afrykę, BNP Paribas Bank Polska oceniał, że rynek żywności wyprodukowanej według ścisłych reguł ekologicznych będzie się rozwijał, ale tego typu produkty pozostaną w Polsce droższym luksusem. – W skali świata żywność będzie musiała być produkowana bardzo wydajnie i niskoemisyjnie –w miarę możliwości w obiegu zamkniętym, przy jak najniższej emisji gazów i jak najmniejszym śladzie węglowym związanym z transportem, ale też tak, by dało się nią obdzielić jak najwięcej ludzi. Badania pokazują, że co siódma osoba na świecie latami nie dojada i ta grupa rośnie szybciej niż tych, którzy się przejadają – mówił Bartosz Urbaniak.

Zgadzał się z nim Kacper Nosarzewski, futurolog, członek zarządu Polskiego Towarzystwa Studiów nad Przyszłością, partner 4CF. - W obrębie modelu rolnictwa ekologicznego nie ma obecnie rozwiązań, które odpowiedzą na wyzwania, o których mówił Pan Urbaniak. Jeśli na świecie przybyłoby 1,5 mld osób jak prognozuje ONZ, wyżywienie ludności stanie pod znakiem zapytania – mówił futurolog.

Adam Mokrysz, prezes Mokate SA przyznał, że rynek żywności funkcjonalnej w UE jest wart już 117 mld euro, podczas gdy w Polsce to ok. 3,7 mld euro.

- Na pewno jest wzrost, ale na warunki polskie to dalej nisza i nikt nie wie jak będzie to wyglądało w przyszłości. Obecnie na rynku dominują wciąż tradycyjne produkty. Konsumenci poszukują funkcji i wartości dodanej w żywności. Widać to po półkach sklepowych. Kiedyś była to tylko jedna półka, teraz nierzadko jest to już kilka alejek. Półki się powiększają, ale nie jest to zbieżne z rotacją tego typu produktów - dodał.

Prezes Mokate wskazał, że spółka także wprowadza na rynek produkty funkcjonalne, w szczególności w kategorii herbat.

- Na pewno ten rynek znajduje się w trendzie wzrostowym, ale należy uważnie patrzeć jak będzie się rozwijał. Obecnie w Polsce jest to wciąż mały, niszowy rynek. Za dwie trzecie rynku żywności funkcjonalnej odpowiada Europa Zachodnia. Dla konsumenta tego rodzaju produktów ważny jest przede wszystkim smak, ale i przystępna cena. Siła nabywcza Polaków rośnie, ale wciąż szukamy najlepszej relacji ceny do jakości. Jeżeli produkty funkcjonalne mają być masowe, nie mogą być 2-3 razy droższe niż standardowe - podsumował.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.