Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

FRSiH: Innowacje i technologie w służbie sprzedaży FMCG (pełna relacja)

O skutecznym wsparciu procesów sprzedażowych systemami IT, automatyzacji produkcji, ograniczaniu strat w łańcuchu dostaw i optymalizacji procesów logistycznych oraz technologiach, umożliwiających personalizację oferty rozmawiali uczestnicy debaty ,,Innowacje i technologie w służbie sprzedaży FMCG”, która odbyła się podczas X Forum Rynku Spożywczego i Handlu.
Reklama

Debatę rozpoczęła prezentacja Sebastiana Bursakowskiego – Irzykowskiego, managera projektu w Green Factory Logistics Sp. z o.o. Sp. K. – Zajmujemy się szeroko pojętą logistyką artykułów świeżych chłodzonych: transportem krajowym całopojazdowym, dostawami drobnicowo-paletowymi, magazynowaniem oraz usługami z nim związanymi. Nasze główne magazyny znajdują się w Błoniu oraz Sosnowcu. Magazyn cross-dockowy znajduje się w Niepruszewie. Pod Poznaniem budujemy kolejny magazyn, a w Sosnowcu inwestujemy w rozbudowę. Nowinką związaną z naszą działalnością jest mobilny billboard – czyli reklama umieszczona na bokach naczepy. To dobre narzędzie do promocji produktów. Każda z naszych naczep wyposażona jest w GPS, dzięki czemu klient może śledzić jej trasę. Główne wyzwania w logistyce pozostają niezmiennie te same – dostawa na czas i zadowolony kontrahent. To z powodzeniem udaje nam się realizować  – podkreślił przedstawiciel Green Factory Logistics.

Prowadzący debatę Arkadiusz Cybulski, dyrektor zarządzający Take Task SA, zapytał panelistów, jak nowoczesne oprogramowanie wspiera procesy sprzedażowe.

Zdaniem Piotra Ciskiego, prezesa zarządu Sage Polska, dziś technologie bardziej wspierają producentów, koncentrując się na predykcji, przewidywaniu, analizowaniu danych. - Dużym wyzwaniem jest znalezienie systemu, który integruje wszystkie dane w jednym miejscu. Takie rozwiązanie znacząco ułatwia zarzadzanie produkcją. Efektywne firmy mają wyspecjalizowane zespoły, które analizują wyniki w sposób ciągły. W Polsce jest ich jeszcze niewiele, jak pokazują badania ok. 35 proc. Na tle Europy wypadamy pod tym względem słabo. Są jeszcze duże możliwości w wykorzystaniu cyfryzacji w przedsiębiorstwach produkcyjnych. Dane muszą być analizowane w sposób ciągły, to dotyczy także zachowania konsumentów na rynku – uważa Piotr Ciski.

Jego zdaniem polski rynek pracy wciąż jest konkurencyjny pod względem kosztów i to hamuje automatyzację firm, ale w dłuższym okresie czasu tak prowadzona produkcja może stracić na atrakcyjności. - Tam, gdzie to jest to możliwe powinna zachodzić automatyzacja. Wiąże się to oczywiście z redukcją etatów, z drugiej strony potrzebni będą pracownicy do wyspecjalizowanych zadań. Mamy tu dużo do zrobienia. Pod względem cyfryzacji i informatyzacji polskie firmy są ,,w ogonie” Europy, a jest to przyszłość sektora produkcyjnego. Łańcuch dostaw jest powiązany z magazynami kontrahentów, ale trzeba też analizować zachowania konsumentów. Można wtedy reagować na trendy z wyprzedzeniem. Możemy sugerować kontrahentom, co się sprzeda w przyszłości. Prognozowanie umożliwia planowanie produkcji, właściwe wykorzystanie mocy, uwzględnia sezonowość i pozwala na rozliczenie możliwości firmy – mówił Piotr Ciski.

Grzegorz Cielecki, dyrektor zarządzający Virtu podkreślił, że firma mocno stawia na automatyzację produkcji.  – W dwa lata zmieniliśmy dotychczasowy system. Obecnie proces analizy rozpoczynamy już od receptury produktu. Codziennie analizujemy, jak sprawnie przebiega produkcja, jak technologia przekłada się na wydajność urządzeń i normy dla pracowników. A podaż pracy spada, m.in. dlatego idnwestujemy w automatyzację. Prognozuję, że za dwa, trzy lata powinniśmy osiągnąć swoje cele. Wkrótce otworzymy drugą fabrykę dań gotowych, będziemy zatrudniać ponad 1000 osób. Musimy więc efektywnie zarządzać produkcją. Bardzo istotne jest magazynowanie danych. Do ich analizy potrzebni są dodatkowi ludzie, którzy te informacje zbierają, filtrują, przekazują, wyciągają wnioski – mówił panelista.

Robert Katafiasz, prezes zarządu Nagel Polska zapytany o to, jakie rozwiązania wdrażać, by pomóc pracownikom magazynów, zwrócił uwagę na fakt, że automatyzacja nie wszędzie się sprawdzi. – Istnieją pewne ograniczenia. Nie każdy starszy magazyn da się zautomatyzować. Z kolei nowe już tak, ale technologia wciąż jest droga. Dużo łatwiej pójść tą drogą firmom IT, w przypadku produkcji żywności to dużo trudniejsze rozwiązania. To, co nas dotyka, to wzrost kosztów pracy, które mogą spowodować wzrost kosztów produkcji nawet o 30 proc. Dobrym wyjściem jest półautomatyzacja. Pracujemy nad tym w naszej firmie. Może to dotyczyć np. skanowania przesyłek. Szukamy rozwiązań, które skrócą ten proces – np. skaner w palcach, można tu zaoszczędzić dużo czasu. Inne czynniki, które mogą mieć wpływ na wydajność pracy to m.in. konfiguracja rozmiarów magazynów, wąska ścieżka, listwa indukcyjna w podłodze – badania pokazują, że wtedy wydajność pracownika wzrasta o 20 proc. Możliwości jest bardzo dużo – przekonuje Robert Katafiasz.

Panelista zwrócił również uwagę na proekologiczne rozwiązania. – Emisja spalin jest coraz niższa, zużycie energii także. Jest ogromny potencjał oszczędności związany z emisją gazów do atmosfery. Warto korzystać z dostaw na podwójnych podłogach, to także pomaga w redukcji kosztów – dodał prezes Nagel Polska.

Do argumentacji przedmówcy odniósł się Grzegorz Cielecki. – Nasi klienci, czyli sieci handlowe oczekują większej ilości indeksów, większej ilości produktów – palety nie są więc jednorodne. Nie mamy wpływu na wszystko, ale namawiamy partnerów do optymalizacji kosztów logistycznych. Dystrybucja będzie jeszcze długo funkcjonować, tego nie ominiemy. Mnie marzy się partnerski system monitorowania półki, zamontnowany np. w sklepowej ladzie. Dzięki dokładnym danym o sprzedaży moglibyśmy szczegółowo zaplanować produkcję i logistykę. To dla nas szczególnie ważne, bo nasze produkty mają krótki okres przydatności do spożycia – wyjaśnił dyrektor zarządzający Virtu.

Zdaniem Piotra Różyckiego, LMS Category Managera w CHEP Polska, to właśnie dzięki technologiom stosunkowo małym nakładem kosztów można zdobyć wiele cennych informacji. – CHEP w Niemczech prowadzi obecnie badania nad technologią promotion tracking, mierzymy skuteczność promocji dzięki niewielkim urządzeniom zamontowanym w paletach wystawowych CHEP. Nie potrzeba do tego specjalistycznych narzędzi, korzystamy z aplikacji mobilnej, która komunikuje się z urządzeniem przy pomocy Wi-Fi. Z kolei dzięki rozwiązaniom opartym o technologię wirtualnej rzeczywistości możemy nie tylko zaprojektować, ale i przetestować przestrzeń pracy – mówił uczestnik debaty.

– Odległość między producentem a konsumentem znacznie się skróciła. Badanie zachowań finalnego odbiorcy staje się coraz istotniejsze. Ważne jest agregowanie wiedzy – na co konsumenci zwracają uwagę i czy możemy to wdrożyć w produkcji czy na poziomie sklepu. Takie informacje pomaga nam  właśnie zdobyć oprogramowanie promotion tracking – dodał Piotr Różycki.

Artur Węgłowski, wiceprezes zarządu i dyrektor generalny Farmio SA podkreślił, że szukanie innowacji to konieczność: począwszy od procesu tworzenia produktu do potrzeb konsumenckich. – Idziemy w kierunku redukcji kosztów i efektywności. Od produktu do konsumenta poprzez monitoring danych -  to przyszłość – uważa panelista.
Jak zadbać o to, żeby produkt był na półce i żeby dobrze tam wyglądał? – Magazyn to koszt dla wszystkich – zbyt duża produkcja to ogromne wydatki, a brak towarów na półkach to miliardy euro strat w handlu. Gdybyśmy mieli podgląd na półkę poprzez kamery w systemie online, żeby widzieć ile produktów schodzi i z której strony (z prawej czy z lewej – to też istotne) byłaby to ogromna korzyść dla firm.

Artur Węgłowski zwrócił również uwagę na nowe wyzwania stojące przed działem sprzedaży.  – Przepływ informacji musi obejmować całą firmie, konieczna jest spójna komunikacja i współpraca na wielu płaszczyznach, bo rola sprzedawców się zmieniła i jest obecnie wielowymiarowa. Dopasowanie produktowe to najważniejsza kwestia. Trzeba dopasować towary do strategii klienta – to, co pasuje do hipermarketów, nie będzie kompatybilne z formatem convenience – trzeba zaproponować inne opakowanie, logistykę itp. Pamiętajmy, że na końcu jest konsument i to on jest najważniejszy – zaznaczył dyrektor zarządzający Farmio.

Czy model handlu i logistyki zaproponowany przez Rano Zebrano (internetowy targ żywności, oferujący towar od lokalnych gospodarstw - produkty bez marki, dostawa w 24h, brak magazynów) to rewolucja? – zastanawiał się Arkadiusz Cybulski.  – Jeśli tak, to raczej burza w szklance wody, bo działamy na niewielkim rynku – uważa Przemysław Sendzielski, właściciel Rano Zebrano. – Nasi dostawcy nie mają własnych systemów informatycznych, więc my jako jedyni w tym łańcuchu dysponujemy wirtualnym magazynem, dzięki któremu monitorujemy stan ,,zapasów”. Analizujemy zachowania klientów, wiemy kiedy i ile kupują, a tą wiedzą dzielimy się z dostawcami. Dzięki naszemu inwestorowi, Grupie 22, pracujemy nad analizą potrzeb klienta w czasie rzeczywistym. Na czym to polega? W skrócie - dzięki oprogramowaniu ogniskujemy szybko trendy i potrzeby, możemy wychwycić dyskusje w internecie np. o tym, ze ktoś szuka świeżych warzyw i polecić mu naszą firmę. Jesteśmy w stanie kanalizować klienta, w ten sposób budujemy lojalność. Mając wiedzę o zachowaniach konsumentów, dostosowujemy do nich komunikację. Monitorujemy też cykl życia klientów i motywujemy ich do zakupów – wyjaśnia Przemysław Sendzielski.

Jakie trendy będą kluczowe w realizacji celów sprzedażowych?

Zdaniem Piotra Różyckiego przyszłość będzie należeć do produktów 4.0. – Połączenie i integracja urządzeń z internetem to jeden z kluczowych czynników rozwoju, a postęp będzie wynikać z tego, że urządzenia będą się ze sobą komunikować. To kolejny element rewolucji przemysłowej, bo ograniczenie zasobów ludzkich będzie wszędzie występować. Internet rzeczy oraz wirtualna rzeczywistość jako program treningowy do wirtualnej obsługi linii produkcyjnej to następny krok w tej rewolucji – powiedział panelista.

Artur Węgłowski jako silne trendy wskazał prozdrowotną, funkcjonalną żywność oraz digitalizację.
– Nie zapominajmy jednak o podstawach, czyli pełnym kontrolingu finansowym nad firmą. To najważniejsze źródło kreatywności i wiedzy o konsumencie. Ja kieruje się także zasadą, że lepiej być pierwszym niż lepszym. Farmio jest postrzegane jako firma prekursorka – dodał.

Przemysław Sendzielski oprócz trendu prozdrowotnego wskazał także na wartości, które idą za produktami. – Mam tu na myśli m.in. troskę o dobrostan zwierząt, ekologię. Na to zwracają uwagę konsumenci z dużych miast. Uważam również, że smartfon stanie się centrum naszego życia. Zakupy będziemy robić przez telefon – wskazał właściciel Rano Zebrano.

Piotr Ciski zauważył z kolei tendencję do wybierania przez klientów sklepów małopowierzchniowych, blisko domu, jako miejsc, gdzie coraz chętniej kierują swe kroki konsumenci.

Robert Katafiasz podkreślił znaczenie informatyzacji i automatyzacji logistyki. – Ciężarówki bezzałogowe będą standardem. Automatyczny system planowania transportu sprawdzi się lepiej niż  pracownik – powiedział prelegent.

Grzegorz Cielecki stawia na automatyzację produkcji, integrację punktów poboru danych i jakość produktów. – Dobra żywność zawsze będzie ważna – podkreślił.

Sebastian Bursakowski – Irzykowski mówi wprost: nasi partnerzy wyznaczają trendy, a my się do nich dostosowujemy.

 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.