Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

FRSiH: Nowa przyszłość handlu to odpowiedzialny biznes i świadomi konsumenci

Czym jest odpowiedzialny biznes, jaki wpływ na kształtowanie go mają organy regulacyjne oraz, czy konsumenci po pandemii nadal są „zero waste” – to niektóre z pytań, na jakie próbowali odpowiedzieć sobie uczestnicy sesji Nowa przyszłość handlu, podczas FRSiH.
Reklama
  • Konsumenci silnie odczuwają wzrost cen żywności. Wprowadzania cen maksymalnych lub marż maksymalnych to propozycje, które można byłoby wykorzystać w sytuacjach kryzysowych - mówił Tomasz Chróstny, prezes.
  • Dobra firma to taka firma, która rozumie swoje otoczenie prawne, oczekiwania regulatora i je wypełnia - mówił Krzysztof Pawiński, prezes Grupy Maspex.
  • Konsument oczekuje wzięcia większej odpowiedzialności przez biznes, za dostarczenie rozwiązań związanych ze zrównoważonym rozwojem – mówiła Anna Sapota, wiceprezes ds. relacji rządowych dla Europy Środkowej i Północnej, TOMRA.

 

Regulacje a biznes

- Jest wiele wyzwań w branży handlowej. Przez lata relacje były nierównomiernie ukształtowane. Teraz mamy nowy instrument prawny – o nieuczciwym wykorzystaniu przewagi kontraktowej. Możemy interweniować, np. w przypadku rabatów wstecznych, nieadekwatnych świadczeń, jak np. opłaty około-sprzedażowe, marketingowe, gazetkowe – mówił Tomasz Chróstny.

Jak zapewniał, UOKiK poczuwa się w obowiązku, aby interweniować na tym rynku. - Widzimy dla siebie wiele pracy biorąc pod uwagę to, jak relacje w handlu detalicznym zostały ukształtowane przez trzy dekady – powiedział prezes UOKiK.

Jak zauważył, konsumenci są wrażliwsi na wahania cen. Bodźce do wzrostu inflacji leża głównie po stronie paliw i energii, natomiast wzrost cen żywności konsumenci bardziej odczuwają, ze względów behawioralnych. Jego zdaniem, potrzeba wprowadzenia cen maksymalnych lub marż maksymalnych to propozycje, które można byłoby wykorzystać w sytuacjach kryzysowych. - Kontrakty długoterminowe na razie regulują ta kwestię – dodał.

- Konsumenci oczekują odpowiedzialnej postawy i tego, że zdobycze technologii będą wykorzystywane w ich interesie. Dostawcy z kolei oczekują bezpieczeństwa finansowego, gry fair play, możliwości rozwoju adekwatnych do tych, jakie mają duże podmioty oraz tego, że będą mogli wchodzić na rynki zagraniczne – dodał.

Z kolei Krzysztof Pawiński, prezes Grupy Maspex podkreślał, że właściwe rozumienie ram prawnych, w których pracuje biznes jest podstawą bycia na rynku, równej konkurencji, równego traktowania podmiotów. - Stawianie oczekiwań pozaprawnych jest za daleko idące i w taki sposób my naszego funkcjonowania na rynku nie rozumiemy. W związku z tym dobra firma to taka firma, która rozumie swoje otoczenie prawne, oczekiwania regulatora i je wypełnia. Tyle. Ci, którzy oczekują od nas, że mamy wyprzedzać regulacyjne otoczenie, oczekują od nas biznesowego "harakiri" - dodał Krzysztof Pawiński.

Jego zdaniem, w dwóch regulacjach UOKiK, które teraz obowiązują – o zatorach płatniczych i przewadze kontraktowej, są rozwiązania, które są do poprawy.

- Nie rozumiemy, dlaczego należności w ramach rozliczeń grupowych są objęte tak rygorystycznymi regulacjami, że nie możemy używać terminów płatności pomiędzy swoimi spółkami grupowymi jako elementu regulowania płatności. Niczemu to nie służy - mówił Pawiński. - Chcielibyśmy mieć jasną literę prawa, której przestrzeganie po prostu wystarcza i zapominamy o danym przepisie - dodał.

Odpowiedzialność konsumentów i biznesu

Zdaniem Katarzyny Konkel, socjolożki i CEO Omnisense, postawa konsumentów, którzy już przed pandemią byli zainteresowani podejściem zero waste, dostawami od lokalnych rolników czy kooperatyw spożywczych, została wzmocniona. - Pozostali na tych ścieżkach i wciągnęli w to innych – mówiła.

Ekspertka wskazała, że w rozwoju sieci handlowych kluczowa jest rekategoryzacja. - Optymalizacja łańcucha dostaw czy standaryzacja produktów to coś, z czym powoli będziemy się żegnać. Pamiętajmy, że klient zmienił się, ale w nierównym stopniu. Klasyfikowanie go według miejsca zamieszkania, siły nabywczej i płci już nie wystarcza. Są ludzie, którzy wciąż są gotowi zapłacić więcej za to żeby produkt realizował większe potrzeby niż tylko zaspokojenie głodu - podsumowała.

Witold Baran, dyrektor handlowy Netto zapewniał, że Netto chce być siecią zrównoważoną. – Klienci mówią, że jesteśmy odpowiedzialni za środowisko, naszą idee fixe jest zmniejszanie śladu węglowego i  redukowanie ilości plastiku. Chcielibyśmy pójść ścieżką realnego wpływu na środowisko. I tak np. rezygnujemy z opakowań biodegradowalnych, które bardzo długo się rozkładają na rzecz opakowań z recyklatu, w 100 proc. nadających się do recyklingu – wyjaśnił dyrektor handlowy Netto.

Witold Baran wskazał również na inne rynkowe trendy istotne dla konsumentów. - Alternatywy żywieniowe to ciągle rosnąca tendencja - rezygnujemy z mięsa, poszukujemy produktów warzywnych, stosujemy diety bezlaktozowe, bezglutenowe. Chcemy mieć szeroki wybór. Idąc tą ścieżką, wprowadziliśmy Półkę Zdrowia, liczącą obecnie 160 produktów, rozbudowujemy asortyment wegański i wegetariański. Widzimy też, że klienci chcą produktów polskich, regionalnych. Zwracamy uwagę na to, gdzie jest wytwarzany produkt   – mówił Witold Baran.

Daniel Maryjosz, menedżer, PwC Polska ocenił, ze obraz współczesnego konsumenta jest złożony. - W pierwszej kolejności konsument jest zaniepokojony wzrastającymi cena. Od wielu lat nie mieliśmy do czynienia z tak szybko rosnącą inflacją. Z drugiej strony, jest coraz bardziej świadomy w kwestiach klimatycznych i coraz bardziej wymagający – chce uzyskać produkt, który będzie pod klucz jego wymagań – mówił menedżer, PwC Polska.

Ekologia a ceny

Anna Sapota, wiceprezes ds. relacji rządowych dla Europy Środkowej i Północnej, TOMRA zwróciła uwagę, że świadomość klimatyczna to megatrend, w którym już wszyscy uczestniczymy, czy na poziomie producentów, czy konsumentów.

- W ubiegłym roku poprosiliśmy Kantar o zbadanie jak konsumenci postrzegają kwestie związane z recyklingiem opakowań. 80 proc. badanych mówiło, że należy przemyśleć, w jaki sposób produkt jest opakowany. Około 90 proc. powiedziało, że recykling jest coraz ważniejszy – mówiła Anna Sapota. – Jednocześnie, konsument oczekuje wzięcia większej odpowiedzialności przez biznesy za zrównoważony rozwój. To my mamy im dostarczyć rozwiązania – dodała.

- Konsumenci, mimo deklaracji dbałości o środowisko, nie są w stanie wydać więcej na to by było bardziej klimatycznie i ekologicznie. Ponad połowa respondentów powiedziała że nie chce za to więcej płacić – podsumowała wiceprezes TOMRA.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.