Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Gazetki handlowe najczęściej wydają sieci cash&carry, najrzadziej sieci budowlane i elektro-AGD

Z analizy strategii promocyjnej, przeprowadzonej w 170 sieciach handlowych przez instytut badawczy ABR SESTA, wynika, że w I i II kwartale 2015 roku opublikowały one 3840 gazetek, z czego 2664 to gazetki do benchmarku. Najczęściej wydają je sieci Cash&Carry tj. średnio 9 gazetek w miesiącu.
Reklama

Sieci z kanału Cash&Carry – m.in. Makro Cash&Carry oraz Selgros mają kilka segmentów klientów tj. właścicieli sklepów i horeca, klientów biurowych oraz zwykłych konsumentów, co ma znaczenie, biorąc pod uwagę częstotliwość wydawania gazetek. Dla każdego z nich przygotowywana jest komunikacja, która jest dopasowana do ich zapotrzebowania. Najrzadziej gazetki wydają sieci budowlane oraz Elektro-AGD (średnio 1,5 gazetki w miesiącu).

- Liczba gazetek promocyjnych prawdopodobnie będzie powoli rosnąć, ale ich czas obowiązywania ulegnie skróceniu. Sieci handlowe chcą, aby klient miał jak najczęstszy kontakt z ich marką. Liczy się nie tylko produkt i cena, ale również wizerunek sieci. Dlatego można się spodziewać, że będą one niejako zmuszone propagować zmianę nawyków żywieniowych oraz promować kategorie ze zdrowymi produktami - mówi Marcin Dobek z instytutu badawczego ABR SESTA.

Sieci handlowe najczęściej reklamują w gazetkach produkty FMCG. Rośnie jednak udział produktów świeżych. Najwięcej powierzchni na ich promocję przeznaczają supermarkety (22%). Udział w powierzchni gazetki widoczny jest także w kanale convenience (małe sklepy osiedlowe – 17%). Dyskonty pod tym względem znajdują się na dalekiej pozycji (5% powierzchni). Wynika to z faktu, że w ich ofercie dostępne są produkty świeże, paczkowane np. wędliny i sery, ale są to produkty stało wagowe (zaliczane do kategorii FMCG). Natomiast nie ma ich w sprzedaży prowadzonej zza lady. Do kategorii świeżych w dyskontach zaliczane są więc warzywa i owoce.

Największą liczbą stron w gazetkach promocyjnych mogą się pochwalić sieci drogerii. Nie jest to jednak zaskakujące, ponieważ magazyn „Skarb Rossmana”, zawierający bogatą ofertę produktów, ma aż 124 strony, „hebe” - 100 stron, natomiast „Natura” - 68 stron. Z kolei w hipermarketach nastąpiła tendencja ich zmniejszania tj. gazetki posiadają nawet mniej stron niż publikacje dyskontów. Rzadziej wydawane są publikacje 32 stronicowe, częściej 16 stronicowe. Gazetki sklepów convenience posiadają najmniejszą liczbę stron (średnio 6). Najdłuższy czas obowiązywania mają gazetki sklepów budowlanych (średnio18 dni), a najkrótszy dyskonty (średnio 7 dni).

Dyskonty częściej promują kategorie non-food, chcąc przyciągnąć klientów do sklepów również ofertą sezonową (tekstylia, sport, ogród). Przy okazji zakupów spożywczych wydają oni często pieniądze np. na nowy strój sportowy.

- Tym kategoriom nadaje się rolę „docelową”. Charakteryzują się one wysoką rentownością, są chętnie kupowane oraz mają duży potencjał wzrostu w przeciwieństwie do wielu kategorii FMCG. Oznacza to, że promując kategorie docelowe można wyróżnić się ofertą. I to jest właśnie jedna z przyczyn sukcesów Lidla, który przeznacza aż 56% powierzchni gazetki na non-food - wyjaśnia Marcin Dobek.

Swoje udziały w gazetkach powiększają systematycznie marki własne. W przypadku dyskontów aż 39% powierzchni gazetki w kategoriach FMCG zajmuje marka własna. W przypadku sieci Lidl stanowiona 2/3 oferty, w gazetce Aldi jest na nią przeznaczone28% powierzchni, natomiast Biedronka i Netto zwiększyły liczbę promocji marki własnej do odpowiednio 22% i 10%.

Sieci handlowe promują chętnie zdrową żywność. W pierwszej połowie bieżącego roku najczęściej eksponowanym tego typu produktem były pomidory 1 kg luz (318 wystąpień w gazetkach) oraz pomarańcze 1kg luz (238 wystąpień). Wśród najchętniej reklamowanych produktów mięsnych znajdują się łopatka wieprzowa 1 kg luz (315 wystąpień) oraz ćwiartka z kurczaka 1 kg luz (291 wystąpień).W kategorii FMCG najwyższą pozycję zajmują słodycze, czyli Ptasie Mleczko 380g (261 wystąpień) oraz kawa rozpuszczalna Jacobs Cronat Gold 200g – słoik (223 wystąpienia).

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (1)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum