GlobalData: Grupie Tesco może być trudno osiągnąć założone cele bez podwyżek cen

Jak oceniają analitycy, bycie konkurencyjnym cenowo, przy jednoczesnym utrzymaniu marży operacyjnej na założonym poziomie może być trudnym wyzwaniem, nawet zakładając coroczny wzrost sprzedaży o 3 proc. do roku 2019/20.
Ich zdaniem, już tylko osiągnięcie celu jakim jest dokonanie oszczędności o wartości 1,5 mld funtów jest ogromnym wyzwaniem, zważywszy, że będzie to wymagało poprawy rentowności w roku 2017/18 o około 33 proc. Analitycy zauważyli, iż w pierwszym półroczu 2017/18 udało się poprawić rentowność o 27,3 proc. Zatem grupa musi przyspieszyć wzrost zysku operacyjnego w drugim półroczu, aby osiągnąć założony cel.
Natomiast w kolejnych latach, 2018/19 i 2019/20, zakładając, że oszczędności będą równomiernie rozłożone na trzy najbliższe lata, wzrost zysków operacyjnych powinien wynosić odpowiednio 25 proc. i 20 proc.
- Do końca roku 2019/20 zysk operacyjny musi wynieść 2,55 mld funtów przy przychodach ze sprzedaży w wysokości 61,2 mld funtów, jeśli grupa chce osiągnąć marżę na poziomie 4 proc. – oceniają analitycy GlobalData.
Według analityków GlobalData, Tesco jest w stanie poczynić oszczędności kosztów dzięki negocjacjom z dostawcami i budowaniu efektu skali. Jednak ten potencjał powoli wyczerpuje się.
- W rezultacie przewidujemy, że ceny Tesco zaczną wzrastać do 2019 r., ponieważ korzyści z negocjacji z dostawcami zaczynają się wyczerpywać – czytamy w raporcie GlobalData.
Przeczytaj także:
Grupa Tesco ze wzrostem sprzedaży. Polska nadal wysoko konkurencyjnym rynkiem