PARTNER PORTALU

Grudniowe dane o sprzedaży detalicznej mogą zwiastować słaby I kw. 2021 r.

Autor: PAP 22 stycznia 2021 12:11

Grudzień 2020 r. okazał się kolejnym trudnym okresem dla handlu; może być to wstęp do zapowiadającego się słabo, ze względu na wciąż silne oddziaływanie epidemii, pierwszego kwartału 2021 r. - oceniła Magdalena Szlezyngier z DNB Bank Polska w komentarzu do danych GUS o sprzedaży detalicznej.

Główny Urząd Statystyczny poinformował w piątek, że sprzedaż detaliczna w cenach stałych w grudniu 2020 r. spadła o 0,8 proc. w ujęciu rocznym, a w ujęciu miesięcznym wzrosła o 19,8 proc. Z kolei sprzedaż detaliczna w cenach bieżących spadła w ubiegłym miesiącu o 0,8 proc. rdr.

Największy spadek rok do roku (w cenach stałych) odnotowano w handlu odzieżą i obuwiem (-10,9 proc.), a także paliwami (-10,3 proc.). Wzrost sprzedaży wykazały natomiast jednostki handlujące meblami, rtv, agd (o 3,5 proc.) oraz żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi (o 0,7 proc.).

"Po słabym listopadzie, grudzień zeszłego roku okazał się kolejnym trudnym okresem dla handlu, choć już nie taką skalę jak w zeszłym miesiącu. Utrzymująca się wysoka śmiertelność spowodowana zachorowaniami na koronowirusa oraz obostrzenia przywrócone przez rząd od 28 grudnia znalazły swoje odzwierciedlenie w najnowszych danych dotyczących sprzedaży detalicznej" - skomentowała Szlezyngier. Jej zdaniem grudniowe dane mogą być wstępem do zapowiadającego się słabo, ze względu na wciąż silne oddziaływanie epidemii, pierwszego kwartału 2021 r.

Ekspertka wskazała, że czynnikiem decydującym o spadku wyników sprzedaży w grudniu w ujęciu rocznym było samoograniczanie się konsumentów do wizyt w galeriach handlowych, wywołane obawą przed zakażeniem i doniesieniami o sytuacji epidemiologicznej w innych europejskich krajach. Powołała się przy tym na dane Polskiej Rady Centrów Handlowych, z których wynika, że w grudniu galerie handlowe odwiedzało o ok. 30 proc. mniej osób niż przed rokiem. To musiało się przełożyć na odczyt sprzedaży detalicznej - stwierdziła.

Podkreśliła, że najsilniejsze spadki sprzedaży dotyczyły kategorii odzież i obuwie. "Jednocześnie ze względu na ograniczenia mobilności konsumentów wywołane m.in. restrykcjami dotyczącymi spotkań w trakcie świąt, jak i w wieczór sylwestrowy, spadek sprzedaży paliw wyniósł - 10,3 proc." - zauważyła. Zwróciła też uwagę na spadek udziału e-handlu w sprzedaży detalicznej z 11,4 proc. w listopadzie do 9,1 proc. w grudniu.

Szlezyngier zaznaczyła, że w całym 2020 r. sprzedaż detaliczna w ujęciu rocznym zmalała o 3,1 proc. "Biorąc pod uwagę dwie fale pandemii, wprowadzone przez rząd restrykcje i ograniczenia w działalności galerii handlowych, wynik ten wydaje się umiarkowanie dobry. Niestety musimy pamiętać, że do pełnej oceny wpływu pandemii koronowirusa na sprzedaż detaliczną brakuje nam dwóch miesięcy, gdyż styczeń i luty 2020 były miesiącami normalnego życia przed +erą COVID-19+" - wskazała.

Podobał się artykuł? Podziel się!






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8523

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    8,99

  • Śr

    6,58

  • Min

    4,99

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.