Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Grupa Eurocash: 14,3 mld zł przychodów, ubyło 500 sklepów abc

Grupy Eurocash chce się stać drugą organizacją detaliczną w Polsce. Na inwestycje przeznaczy ok. 500 milionów zł i będzie otwierać 500 nowych sklepów rocznie. Pozwoli jej to na redukcję różnicy do dyskontów o 8 proc. zwiększenie średniego obrot sklepu o 25 proc. i jego rentowności o 1,5 pp.
Reklama
  •  Grupa Eurocash w 2025 r. chce osiągnąć 1 mld zł EBITDA (przed MSSF 16). Eurocash zamierza również powrócić do regularnego wypłacania dywidendy.
  • W pierwszym półroczu 2022 r. Grupa Eurocash zanotowała wzrost sprzedaży we wszystkich segmentach działalności, co przełożyło się na wzrost przychodów o ponad 16% r/r, do 14,3 mld zł.
  • Grupa osiągnęła w pierwszym półroczu br. najwyższy historycznie wynik EBITDA (tj. zysk operacyjny powiększony o amortyzację), który wyniósł 407 mln zł (+102% r/r).
  • W II drugim kwartale 2022 roku Grupa miała 19,1 mln zł zysku netto, wobec blisko 95 mln zł straty netto rok wcześniej. W sumie pierwsze półrocze grupa zakończyła z 31 mln zł straty netto.

– Dostarczamy produkty do 90 tysięcy punktów w całym kraju, a w zasięgu sklepów współpracujących z Grupą znajduje się 85% gospodarstw domowych. Jesteśmy również organizatorem sieci franczyzowych i partnerskich skupiających prawie 16 tysięcy sklepów oraz właścicielem największego supermarketu internetowego w Polsce. Nowa strategia pozwoli w pełni wykorzystać ten potencjał i jeszcze lepiej wspierać rozwój polskich przedsiębiorców prowadzących lokalne sklepy – powiedział Paweł Surówka, prezes Grupy Eurocash.

Trzy filary strategii Eurocash

Zgodnie z przyjętą strategią, Grupa Eurocash w latach 2023-2025 skoncentruje się na dalszym rozwoju podstawowej działalności, w szczególności obszaru hurtowego, który ma funkcjonować w modelu omnichannel (tj. wielokanałowym, łączącym sprzedaż stacjonarną i online). Celem Eurocash w tym obszarze jest m.in. poprawa warunków zakupowych, wzrost lojalności klientów, jak i podwojenie sprzedaży B2B e-commerce za pośrednictwem eurocash.pl.

Grupa Eurocash planuje dalsze inwestycje w rozwój sieci franczyzowych i ich pozycjonowanie, co z kolei ma przełożyć się na wzrost liczby sklepów zrzeszonych w tych sieciach oraz zwiększenie udziałów rynkowych. Także marka Delikatesy Centrum będzie rozwijana w modelu franczyzowym, w tym z partnerami (joint-venture).

Grupa Eurocash zamierza ponadto być platformą technologiczną, oferującą nowoczesne rozwiązania cyfrowe, w tym zintegrowany program lojalnościowy oraz największą platformę POS w handlu niezależnym.

W obszar platformy technologicznej wchodzi również Frisco, lider rynku e-grocery w Polsce. Grupa zakłada, że w 2025 r. przychody Frisco sięgną 1 mld zł. Dla porównania, w 2021 r. wyniosły one 294 mln zł, a w pierwszej połowie 2022 r. już blisko 190 mln zł.

1 mld EBITDA, niższe zadłużenie i dywidenda

Zarząd Grupy Eurocash zakłada, że realizacja przyjętej strategii pozwoli na osiągnięcie w 2025 r. 1 mld EBITDA (zysk z działalności operacyjnej powiększony o amortyzację, przed MSSF 16). Jednocześnie, w otoczeniu rosnących stóp procentowych, Grupa Eurocash zamierza zmniejszyć zadłużenie i koszty finansowania. Celem jest ustabilizowanie struktury finansowania na poziomie 1,5x dług netto/EBITDA (przed MSSF 16), przy tymczasowo wyższych poziomach wskaźnika dla skorzystania z okazji powiększenia udziałów rynkowych.

Intencją Eurocash jest również powrót do regularnego wypłacania dywidendy, przy czym rekomendacja oraz kwota dywidendy będą uwzględniały warunki i strukturę finansowania, którego stroną będzie Grupa.

Wyższa sprzedaż, ubyło 500 sklepów abc

Skonsolidowana sprzedaż w I półroczu przekroczyła 14,3 mld zł i była o ponad 16% wyższa rdr. Wzrost przychodów przewyższył wzrost kosztów, co przełożyło się na poprawę marży EBITDA i historycznie wysoki poziom zysku EBITDA – w pierwszym półroczu 2022 r. wyniósł on 407 mln zł. 
– W segmencie hurtowym zanotowaliśmy dwucyfrowy wzrost sprzedaży w każdym formacie dystrybucji, a pozytywny efekt dźwigni operacyjnej przełożył się na wzrost marży EBITDA. W efekcie, EBITDA w Hurcie wzrosła o 24% r/r, do 357 mln zł, przy wzroście przychodów o 14% r/r, do 10,35 mld zł. Liczba użytkowników eurocash.pl w czerwcu wzrosła do blisko 38 tysięcy wobec niespełna 31 tysięcy na początku roku – poinformował Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.
– W segmencie detalicznym również zanotowaliśmy poprawę sprzedaży w każdej kategorii. Dodatkowy, pozytywny wpływ miała konsolidacja sklepów Arhelan, przejętych w listopadzie 2021 r. Łączna sprzedaż Detalu wzrosła w pierwszym półroczu o blisko 20% r/r, do 3,6 mld zł – wskazał Jacek Owczarek.
EBITDA segmentu detalicznego w pierwszej połowie 2022 r. wyniosła 141 mln zł, co oznacza wzrost o 89% r/r w ujęciu znormalizowanym (bez uwzględnienia odpisu dokonanego w pierwszej połowie 2021 r. W pierwszym półroczu 2021 r. EBITDA wyniosła -5,43 mln zł i była obciążona odpisami z tytułu utraty wartości aktywów na 80 mln zł, związanymi przede wszystkim z zamknięciem 59 nierentownych sklepów własnych.

Hurt, detal, projekty

Sprzedaż segmentu Projekty w pierwszym półroczu br. wyniosła 349 mln zł i była o 41% wyższa rdr. Wzrost wynikał przede wszystkim z dalszej ekspansji e-supermarketu Frisco oraz sieci marketów alkoholowych Duży Ben (na koniec czerwca br. liczyła 249 sklepów wobec 204 na koniec 2021 r.). Z uwagi na koszty prowadzonej ekspansji, EBITDA segmentu Projekty pozostawała ujemna: w pierwszym półroczu 2022 r. wyniosła -34 mln zł wobec -22 mln zł w analogicznym okresie 2021 r.

Dynamika sprzedaży LFL dla stałej liczby hurtowni dyskontowych Eurocash Cash&Carry wyniosła 16,4% w 2 kwartale 2022 r. oraz 15,2% w 1 półroczu 2022 r. Liczba hurtowni dyskontowych Eurocash Cash&Carry na koniec 1 półrocza 2022 r. wynosi 179. Oznacza to, że w I półroczu firma zamknęła 1 hurtownię.

Liczba sklepów sieci abc wyniosła 8720 na koniec 1 półrocza 2022 r., o 514 mniej niż przed rokiem. Jest to związane m.in. z rozpoczętym w 2022 r. procesem przeglądu sieci sklepów.

Liczba sklepów partnerskich oraz franczyzowych zorganizowanych przez spółki zależne od Grupy Eurocash (Groszek, Euro Sklep, Lewiatan, PSD) wyniosła na koniec 2 kwartału 2022 r. 5670 placówek, co oznacza wzrost o 221 sklepów r/r.

Liczba małych supermarketów na koniec 2 kwartału 2022 r. zmniejszyła się o 25 i wyniosła 1 559, wliczając 946 sklepów franczyzowych i 613 sklepów własnych.

Liczba sklepów pod szyldem „Delikatesy Centrum” wyniosła na koniec 2 kwartału 2022 r. 1 518 placówek, czyli spadła o 27 placówek. Wzrost sprzedaży detalicznej realizowanej przez sklepy „Delikatesy Centrum” w ujęciu LFL wyniósł 14,2% w 2 kwartale 2022 r. oraz 10,6% 1 półroczu 2022 r r/r.

 Liczba kiosków z prasą działających pod marką Inmedio na koniec 2 kwartału 2022 r. wyniosła 407 placówek. Spadek o 25 sklepów. Dynamika sprzedaży dla stałej liczby sklepów Inmedio w 2 kwartale 2022 r. wyniosła 23,66% r/r oraz 18,72% w 1 półroczu 2022 r/r.

 



Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (1)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum