GS1 Polska: Nawet 100 tys. produktów na półkach sklepowych ma nieczytelne kody kreskowe

W praktyce nieczytelne kody wpływają na:
Wydłużenie czasu obsługi przy punktach kasowych, stres,
Rezygnację klientów z zakupów (odkładanie produktów bez kodów),
Podniesienie kosztów operacyjnych związanych z dodatkowym etykietowaniem produktów źle oznaczonych,
Brak możliwości skutecznego wykorzystania technologii ADC do weryfikacji cen, obsługi procesów magazynowych, inwentaryzacji, czy skanowania kodów telefonami komórkowym .
W skali sprzedawanych produktów, może to oznaczać konieczność wprowadzenia ręcznie na kasach, nawet 150 tyś. kodów tygodniowo. Jedna z sieci policzyła, iż traci w ten sposób na samej linii kas, czas równy 10 etatom miesięcznie - informuje Dominik Kupisz GS1 Polska, koordynator projektu PPJKK .
Celem prowadzonego od prawie 5 lat projektu jest budowa bliskiej współpracy między GS1 Polska, sieciami handlowymi i ich dostawcami w celu zapewnienia odpowiedniej jakości kodów kreskowych poprzez prowadzoną edukację, doradztwo a przede wszystkim bieżące kontrole w sklepach.
W 2012 roku, poziom błędnie oznakowanych produktów wprowadzonych do obrotu został oszacowany na poziomie 3,6 %, podczas gdy w roku 2011 wynosił 4,7 %. Najczęściej popełniane błędy w projektach to przede wszystkim:
zbyt małe marginesy wokół kodu,
stosowanie kodów o współczynniku powiększenia mniejszym niż 80%,
błędy drukarskie np. w grubości kresek / spacji,
niepoprawna lokalizacji kodu,
zniszczenia mechaniczne.
- Znaczne grono firm zdaje się nie doceniać wagi problemów i kosztów jakie generują niepoprawnie oznakowane przez nich produkty - dodaje Dominik Kupisz. Firmy te płacą za projekty swoich opakowań, wydruk etykiet czy ich umieszczanie na produktach, ale ze względu na ich niedostateczną jakość tracą zaufanie odbiorców, a co za tym idzie zyski ze sprzedaży - tłumaczy Paweł Kaźmierczak z Instytutu Logistyki i Magazynowania z Poznania.
Należy pamiętać o tym, że są już w Polsce sieci handlowe, które odmawiają przyjęcia dostaw z błędnie oznakowanymi produktami lub takie, które w obliczu możliwych strat, czy rygorystycznie określanych norm efektywności pracy kasjerów, decydują się na stosowanie kar finansowych zapisanych w umowach handlowych.