GUS: Kupujemy więcej mebli i sprzętu RTV, ale rdr sprzedaż detaliczna spadła o 2,3 proc.

Autor: dlahandlu.pl 23 listopada 2020 10:18

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w październiku 2020 r. spadła o 2,3 proc. w ujęciu rocznym, a w ujęciu miesięcznym wzrosła o 2,1 proc. - podał Główny Urząd Statystyczny. Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących spadła w ubiegłym miesiącu o 2,1 proc. rdr.

W październiku 2020 r. największy spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2019 r. odnotowały podmioty sprzedające paliwa stałe, ciekłe i gazowe (o 13,4% wobec wzrostu o 2,5% przed rokiem). Sprzedaż zmalała także w grupach: „tekstylia, odzież, obuwie” (o 9,7%); „pozostałe” (o 8,4%); „pojazdy samochodowe, motocykle, części” (o 8,0%); „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 3,7%) oraz „żywność, napoje i wyroby tytoniowe” (o 2,0%).

Wzrost sprzedaży zaobserwowano natomiast w jednostkach handlujących meblami, rtv, agd (o 11,9%) oraz farmaceutykami, kosmetykami, sprzętem ortopedycznym (o 1,3%).

W październiku br. w porównaniu z poprzednim miesiącem odnotowano wzrost wartości sprzedaży detalicznej przez Internet  w cenach bieżących (o 9,1%). Udział tej sprzedaży zwiększył się z 6,8% we wrześniu br. do 7,3% w październiku br. Wzrost udziału sprzedaży przez
Internet wykazały m.in. przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grupy „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (odpowiednio z 22,5% do 25,2%), a także podmioty z  grup „tekstylia, odzież, obuwie” (z 18,2% przed miesiącem do 19,4%) oraz „meble, rtv, agd” (z 11,8% do 12,8%).

- Skala reakcji konsumpcji detalicznej na drugą falę zachorowań na COVID-19 okazała się silniejsza niż przewidywania rynkowe. Sprzedaż detaliczna w całym IV kwartale to duża niewiadoma. Nie możemy zapominać, że dopiero listopad, kiedy restrykcje dotyczące handlu rozciągały się na cały miesiąc, odzwierciedli prawdziwy poziom ograniczania zakupów oraz nastroje konsumentów. Musimy się spodziewać dużo większych spadków w kolejnym miesiącu. Mimo drugiej fali pandemii oraz słabego odczytu zanotowanego w październiku prognozujemy, iż spadki rocznej dynamiki sprzedaży w IV kwartale będą płytsze, niż na wiosnę - w momencie wybuchu COVID-19. Miejmy nadzieję, że świąteczny nastrój, który wkrada się do naszych domów w tym roku dużo wcześniej niż zwykle, pozwoli podtrzymać umiarkowany optymizm oraz skłonność konsumentów do wydawania środków szczególnie w takich kategoriach jak żywność, meble oraz odzież, obuwie i akcesoria - skomentowała Magdalena Szlezyngier, menedżer ds. klientów strategicznych z DNB Bank Polska.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6125

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    1,79

  • Śr

    1,69

  • Min

    1,57

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.