Hakerzy podszywają się pod kurierów, żeby wykraść dane konsumentów
Jak ostrzegają eksperci ds. bezpieczeństwa cybernetycznego, rośnie liczka kampanii phishingowych, w których hakerzy podszywają się pod zaufanych dostawców, takich jak Amazon, DHL czy FedEx i wysyłają do użytkowników maile np. z prośbą o podanie danych płatniczych lub osobowych.
Zjawisko to nasila się głównie w czasie wyprzedaży online. Jak podają analitycy z firmy Check Point, tylko w okresie listopadowych wyprzedaży Czarnego Piątku i Cyberponiedziałku liczba tego typu oszustw wzrosła o 440 proc. Ponad połowa (56 proc.) fałszywych maili podszywała się pod monity firmy DHL, 37 proc. hakerów podawało się za kurierów Amazona a 7 proc. za FedEx.
"Hakerzy próbują wykorzystać każdą nadarzającą się okazję, by zwiększyć swoje zyski, dobrym tego przykładem jest drastyczny wzrost kampanii phishingowych w okresie przedświątecznych wyprzedaży. Dlatego warto zwrócić szczególną uwagę na maile, w których proszeni jesteśmy o podanie lub potwierdzenie naszych danych. Nawet autentycznie wyglądający komunikat o przesyłce może być skrupulatnie przygotowaną akcją cyberprzestępczą" - mówi Wojciech Głażewski z Check Pointa.
Szacuje się, że w tym roku podczas wyprzedaży Black Friday, tylko w Stanach Zjednoczonych, konsumenci wydali ok. 9 mld dol. na zakupy online; to o 21,6 proc. więcej niż rok wcześniej. W drugim kwartale tego roku Polacy wydali na zakupy online 5 mld zł. (PAP)
jowi/ mam/