Handel transgraniczny w Polsce do końca 2017 roku wzrośnie o prawie 24%
Uzyskanie dostępu do przedmiotów niedostępnych w kraju również znalazło się wysoko jako przyczyna do dokonywania zakupów międzynarodowych (opcja wybrana przez 49% kupujących w Chinach, 53% kupujących w Niemczech i 59% kupujących w Wielkiej Brytanii).
Jeśli chodzi o czynniki, które skłoniłyby Polaków kupujących online do dokonania zakupu w zagranicznym sklepie internetowym, kluczowe okazały się: obsługa klienta w jego własnym języku (opcja wybrana przez 41% Polaków kupujących online) i możliwość znalezienia przedmiotów trudno dostępnych na lokalnym rynku (38%). Warto dodać, że na popularność transgranicznych e-zakupów silnie wpływają określone okresy w roku, wśród których prym wiodą Święta Bożego Narodzenia (wskazane przez 39% kupujących transgranicznie jako okazja do częstszych niż zwykle zakupów transgranicznych) i wyprzedaże sezonowe (wskazane przez 32% respondentów).
W miarę wzrostu popularności zakupów transgranicznych w Polsce, Polacy coraz chętniej ufają stronom internetowym z zagranicy i w coraz mniejszym stopniu skupiają się na kraju ich pochodzenia: 40% Polaków kupujących online zgadza się z twierdzeniem, że nie jest ważne czy sprzedawca jest zlokalizowany za granicą, a 32% twierdzi, że ufa sklepom internetowym z innych krajów tak samo jak sklepom z własnego kraju. Jednocześnie zarówno kupujący wewnątrz kraju, jak i transgranicznie, dzielą pewne obawy stanowiące bariery dla dalszego rozwoju e-handlu. Dla 38% kupujących online obawy związane z możliwością otrzymania przedmiotu niezgodnego z opisem są czynnikiem powstrzymującym przed dokonywaniem częstszych zakupów online w ramach własnego kraju. Wśród osób dokonujących online zakupów transgranicznych odsetek osób żywiących podobne obawy wynosi 22%. Innym powodem wymienianym jako bariera dla częstszych zakupów online są koszty dostawy, wskazywane przez 29% kupujących wewnątrz kraju oraz 20% kupujących transgranicznie.
- Wszystko sprowadza się do transparentności i zaufania do sprzedawcy. Elementy, takie jak opis produktów lub koszty dostawy powinny być łatwe do znalezienia na stronie sklepu i opłacalne dla klienta – komentuje Matt Komorowski, Dyrektor Zarządzający PayPal w Europie Środkowo-Wschodniej. - Handel transgraniczny może mieć znaczący wpływ na wzrost przychodów przedsiębiorców. Celem PayPal jest ułatwianie użytkownikom dostępu do nowych rozwiązań oraz międzynarodowych rynków.