PARTNERZY PORTALU
  • Partner portalu: EY
  • Partner portalu: EY

Handel w marcu pod znakiem koronawirusa

Autor: MW, dlahandlu.pl 30 marca 2020 22:59

Handel w marcu pod znakiem koronawirusa Koronawirus to obecnie główny problem handlu, fot. Shutterstock

4 marca 2020 roku - tę datę wielu przedsiębiorców pewnie zapamięta na długo. Tego właśnie dnia potwierdzono pierwszy przypadek zakażenia koronawirusem w Polsce. Wirus od momentu swojego pojawienia się nie schodzi z czołówek wszelkich mediów. W tym oczywiście naszych, bo odciska duże piętno na handlu i branży spożywczej. Nieco w cieniu pozostają inne wydarzenia tego miesiąca. Niniejsze podsumowanie będzie dobrą okazją do tego, by przypomnieć sobie, co jeszcze działo się w branży.

#Koronawirus

Zaczynamy oczywiście od koronawirusa. W ostatnich tygodniach eksperci wypowiadali się na naszych łamach o możliwych skutkach epidemii. Na bieżąco śledziliśmy również prace rządu, które zaowocowały przyjęciem tzw. tarczy antykryzysowej. Co proponuje rząd i jak na te propozycje zareagowali przedsiębiorcy? O tym można przeczytać w naszych tekstach: Tarcza Antykryzysowa w pigułce oraz Tarcza nie zadziała tak jak się oczekuje, potrzebne będą nowelizacje.

Sieci handlowe informowały o wdrażanych procedurach bezpieczeństwa i premiach dla pracowników, którzy pozostają na posterunku w tym trudnym czasie. Eksperci opisywali możliwe problemy handlu i spożywki. Przypomnienia warte w tym kontekście są artykuły: Sieci handlowe wygrały pierwsze starcie z koronawirusem oraz Handel pod presją COVID-19.

Koronawirus „oszczędził” sklepy spożywcze, drogerie, apteki i stacje paliw, ale zamknął galerie handlowe. To trudny czas dla tej branży. Sytuacje centrów opisujemy m.in. w tekstach: Pominięcie jakiejś branży w tarczy antykryzysowej wywoła efekt domina oraz Zalecamy odroczenie pobierania czynszów od 1 kwietnia.

Nie sposób wymienić wszystkich ciekawych publikacji na ten temat. Zachęcamy do lektury całego bloku, poświęconemu handlowi w dobie koronawirusa.

Idea zapasów wraca

Nietypowe sytuacje wyzwalają nietypowe zachowania. Polacy tłumnie ruszyli w marcu na zakupy, śrubując sprzedaż na świątecznym poziomie. Hitami sprzedaży okazały się być mydła i żele antybakteryjne, papier toaletowy, makarony, kasze, ryż, a nawet nieco zapomniane konserwy. Czy epidemia zmieni na trwałe nawyki konsumenckie? Czy sklepy convenience zyskają lojalnych kleintów? Odpowiedzi na te pytania poznamy w ciągu kilku najbliższych miesięcy.

Hossa w sieci

Niewątpliwie „beneficjentem” w tej wyjątkowej sytuacji jest branża e-commerce. Internetowe sklepy z żywnością przeżywają oblężenie, co skutkuje długim terminem oczekiwania na zamówienia, a nawet obostrzeniami, co do ilości kupowanych towarów.
Branża odzieżowa pokłada w kanale internetowym nadzieję na przetrwanie. Handel całkowicie przeniósł się do sieci, a wysyp promocji pokazuje, jaką strategię obrali gracze. Czy klienci zostaną w sieci na dłużej? Czy handel online przekona dotąd nieprzekonanych?

UOKiK na straży cen

Jedną z obaw związaną z wybuchem epidemii jest wzrost cen żywności. UOKiK przekazał pakiet propozycji do specustawy ws. koronawirusa, które pomogłyby w walce z nieuzasadnionymi podwyżkami. Urząd bada wzrosty cen zarówno w internecie, jak i tradycyjnym handlu. UOKiK korzysta m.in. z danych zgromadzonych w Koszyku cen dlahandlu.pl.
Urząd weźmie pod lupę m.in. produkty żywnościowe, higieniczne oraz ochronne, na które popyt zwiększył się przez koronawirusa.
Ministerstwo rozwoju podało z kolei, że rozważa możliwość wprowadzania cen regulowanych.

Wyniki w cieniu wirusa

W marcu poznaliśmy roczne wyniki Eurocashu, Dino i E.Leclerc.

Przychody Grupy Eurocash w 2019 r. przekroczyły 24,8 mld zł i były o 9 proc. wyższe niż rok wcześniej. Grupa zanotowała wzrost sprzedaży zarówno w segmencie hurtowym, jak i detalicznym. Skonsolidowany zysk netto wyniósł 79 mln zł.
W czwartym kwartale ub.r. firma zakończyła integrację przejętych w poprzednich latach sieci supermarketów z Delikatesami Centrum.

Powody do zadowolenia ma też sieć Dino, która w 2019 roku miała 7,65 mld zł przychodów oraz 410,9 mln zł zysku netto. Wzrost sprzedaży LfL wyniósł w 2019 roku 11,6 proc. rdr. - Otworzyliśmy rekordową liczbę 243 marketów, co sprawiło, że na koniec roku pod szyldem Dino w całej Polsce funkcjonowało 1218 sklepów, a ich łączna powierzchnia sprzedaży przekroczyła 472 tys. mkw. i była o 26 proc. wyższa niż rok wcześniej - powiedział prezes Dino, Szymon Piduch.

Sprzedaż w liczącej 46 sklepów sieci E.Leclerc wyniosła natomiast 3,1 mld zł, co oznacza wzrost o 6,5 proc. rdr. Wzrosty zostały osiągnięte pomimo mniejszej liczby placówek. W 2018 roku sprzedaż wyniosła 2,9 mld zł. Do sieci należało wówczas 49 sklepów.

Wciąż mniej Tesco...

W Tesco bez zmian. Sieć konsekwentnie znika z polskiego rynku. W marcu poinformowano o zamknięciu sklepu w Puławach przy ulicy Dęblińskiej oraz zmianie organizacji pracy w centrum dystrybucyjnym. Kolejne zwolnienia mogą objąć 60 osób.

... i więcej SPAR-a

Tymczasem liczba sklepów pod logo SPAR przekroczyła 210 placówek. 15 kwietnia br. ruszyć ma kolejny magazyn sieci na południu Polski. Dostawy z magazynu pomiędzy Katowicami a Krakowem będą dla sklepów bazą do rozpoczęcia akcji marketingowej na południu Polski. Wasz Sklep SPAR zakłada, że do sieci rocznie będzie dołączać przynajmniej 50 nowych sklepów. Tym samym w ciągu czterech lat sieć obejmie ponad 400 placówek.

Nowe magazyny Żabki

Właściciel sieci ponad 6100 sklepów Żabka zajmie ok. 13 500 m kw. w dwóch lokalizacjach: Panattoni Park Poznań - 9 338 m kw., zaś w City Logistics Łódź II 4 179 m kw. Żabka rozpocznie pracę w nowych lokalizacji kolejno w czerwcu oraz we wrześniu br.

20 hal Selgrosu

W Gorzowie Wlkp. powstaje kompleks handlowy.  Znajdzie się w nim m.in. hala Selgros, która zajmie ponad 13 tys. mkw. Będzie to 20. obiekt tej firmy w Polsce. 19. hala, w mniejszym formacie, ruszyła w Siedlcach.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 5725
Ilość aktualnych ofert: 439130

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    2,19

  • Śr

    1,74

  • Min

    1,49

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.