Handel zwiera szyki na drugą falę

Autor: dlahandlu.pl 14 października 2020 15:05

Handel zwiera szyki na drugą falę fot. shutterstock

Zgodnie z oczekiwaniami, jesień przyniosła duże wzrosty zakażeń koronawirusem i widmo kolejnych rządowych obostrzeń. Od soboty 10 października cała Polska znajduje się w strefie żółtej, a 32 powiaty i sześć miast w strefie czerwonej. W związku z tym w całym kraju obowiązuje szereg dodatkowych obostrzeń, w tym obowiązek zakrywania ust i nosa w przestrzeni publicznej. Ponadto, 15 października do sklepów wracają godziny dla seniorów. Czy handel jest przygotowany do kolejnego lockdownu? Branża deklaruje, że tak. A czego nauczyliśmy się po pierwszej fali? O wirusie niewiele, ale jedno jest wiadome - handel, a przynajmniej niektóre kanały, nie jest odporny na skutki ekonomiczne pandemii.

Drugi egzamin przed nami?

Wiosną handel zdał egzamin. Po kilkudniowej panice zakupowej, podczas której klienci supermarketów i dyskontów dosłownie wyczyścili półki sklepowe, markety znów były zatowarowane. Ale rządowe obostrzenia, w tym limit osób mogących w tym samym czasie robić zakupy w sklepie, zrobiły swoje. Teraz sieci obawiają się tego samego.
A jakie były wtedy nastroje w branży?
- Sytuacja w polskim handlu nie jest dobra. Ograniczenia w handlu w związku z epidemią koronawirusa spowodowały zmniejszenie przepustowości handlu oraz spadek liczby klientów, co odbija się negatywnie na wynikach sprzedaży. Firmy handlowe generują straty finansowe, które trudno będzie odrobić. Spadki sprzedaży wynoszą w sektorze spożywczym około 30 proc., a niespożywczym – ponad 50 proc. – mówiła pod koniec kwietnia Renata Juszkiewicz, prezes POHID. - Firmy handlowe robią wszystko, co w ich mocy, aby utrzymać miejsca pracy, zapewnić bezpieczeństwo pracownikom i konsumentom oraz realizować swoją misję, jaką jest zaopatrzenie Polaków w towary. Jednakże wiele z tych firm w wyniku spadków sprzedaży ponosi realne straty – wskazywała Juszkiewicz.
Czy obecnie sklepy są przygotowane na ewentualne przywrócenie obostrzeń z wiosny? Czy możemy być spokojni o ciągłość dostaw?
- Sieci handlowe na bieżąco monitorują sytuację epidemiczną i reagują elastycznie w zależności od jej rozwoju. Dokładają wszelkich starań, aby zapewnić ciągłość dostaw towarów, tak jak to uczyniły w czasie pierwszej fali pandemii. Utrzymują w placówkach handlowych i centrach dystrybucji rygorystyczne procedury bezpieczeństwa i reżim sanitarny wykraczający poza wymogi GIS. Mają opracowane scenariusze awaryjne uwzględniające różne warianty rozwoju sytuacji. Sklepy są przygotowane na wzmożony ruch klientów i zwiększone zakupy żywności i artykułów pierwszej potrzeby. Nie ma powodów do niepokoju. Ciągłość dostaw żywności pozostanie nieprzerwana - uspokaja Renata Juszkiewicz.
Na początku października zapytaliśmy kilku przedstawicieli sieci handlowych czy w związku z obawą przed kolejnym lockdownem w sklepach znowu zaczyna się panika i wykupowanie towarów z dłuższym terminem przydatności do spożycia? Sieci Aldi i Kaufland na razie nie obserwują takich zachowań. Sądząc jednak po stale rosnącej liczbie zachorowań, nie można wykluczyć powrotu zwyczajów zakupowych z pierwszej fazy.


- W pierwszej fazie rozwoju koronawirusa w Polsce zauważyliśmy zmiany w trendzie zakupowym niektórych grup asortymentowych. W szczególności były to produkty z dłuższym terminem przydatności oraz produkty, które można przechować przez długie miesiące w domowej spiżarni. Klienci przychodzili do sklepów rzadziej, ale za to z konkretną listą zakupów i robili większe zakupy na zapas, co było spowodowane chęcią ograniczenia czasu spędzanego w sklepach. Obecnie nie odnotowujemy tendencji powrotu do zwyczajów zakupowych z okresu początku pandemii Covid 19. Sądząc po stale rosnącej liczbie zachorowań, nie możemy wykluczyć nadejścia drugiej fali epidemii oraz powrotu zwyczajów zakupowych z pierwszej fazy. Procedury stosowane i wypracowane przez nas dotychczas okazały się skuteczne. Wiele z nich wciąż obowiązuje w naszych sklepach, w międzyczasie rozbudowaliśmy także procedury sztabu kryzysowego, aby przygotować się na nadejście drugiej fali epidemii - mówiła Agata Biernacka, kierownik działu komunikacji i PR Aldi.


- Obecnie nie obserwujemy takiego wzrostu sprzedaży produktów o długim terminie przydatności do spożycia czy środków higieny, jak miało to miejsce na początku wybuchu epidemii w marcu br. Zapewniamy natomiast, że nieustannie obserwujemy bieżącą sprzedaż oraz zapotrzebowanie i dbamy o to, aby produkty, których aktualnie szukają nasi konsumenci, były dostępne w naszych sklepach - dodali przedstawiciele sieci Kaufland.

Biedronka już gotowa

Sieć Biedronka postanowiła nie czekać na rozwój sytuacji i 9 października jako pierwsza ogłosiła, że wraca do Akcji 24. To powrót do inicjatywy z wiosny. Od weekendu ponad 40 ze sklepów w całej Polsce zaczęło działać całodobowo, a ok. 650 – do 23.30. W najbliższym czasie wydłużenie godzin będzie dotyczyło kolejnych placówek, których sieć ma ponad 3 tysiące. Wydłużenie godzin otwarcia sklepu ma wpłynąć na mniejszą liczbę klientów w jednym momencie, co zwiększy bezpieczeństwo zakupów.

- Jako lider rynku czujemy się odpowiedzialni za promowanie dobrych rozwiązań. Akcja 24 umożliwia zakupy niezbędnych produktów w całej Polsce w bezpiecznych warunkach. Klienci docenili to rozwiązanie za pierwszym razem, wierzymy, że teraz będzie tak samo - mówi Paweł Stolecki, dyrektor operacyjny w sieci Biedronka.


Czytaj całość na portalspozywczy.pl

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7628

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    8,49

  • Śr

    7,43

  • Min

    6,24

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.