PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: EY

Handlowy chat: Koronawirus cofnie handel o dekadę, czyli czeka nas powrót do value for money

Autor: dlahandlu.pl 12 kwietnia 2020 14:29

Handlowy chat: Koronawirus cofnie handel o dekadę, czyli czeka nas powrót do value for money Rozmowa z Maciejem Bazylem, ekspertem OC&C Strategy Consultants

Obecna sytuacja związana z pandemią koronawirusa może cofnąć branżę handlu detalicznego nawet o dekadę. Niższy dochód rozporządzalny gospodarstw domowych wymusi zmianę zachowań konsumenckich. Na zakupach będziemy szukać niskich cen, oferty value for money. Będziemy robić rzadsze, bardziej przemyślane zakupy wybierając towary w dużych, zbiorczych opakowaniach - prognozuje Maciej Bazyl, Manager OC&C Strategy Consultants.

- Koronawirus zostanie z nami na dłużej i przez najbliższe lata handel będzie musiał do niego współistnieć. W ciągu najbliższych trzech lat wyróżniłbym dwa najistotniejsze trendy w handlu. Po pierwsze na pewno będziemy mieli do czynienia z bardzo dużymi wahaniami, zarówno w dostępności produktów, jak i w cenach. Będzie to w dużej mierze wynikało z okresowych blokad w poszczególnych krajach. Już teraz mamy do czynienia z zamknięciem granic większości krajów, co ma gigantyczne konsekwencje dla łańcucha dostaw - podkreśla Maciej Bazyl.

Zdaniem eksperta w najbliższej przyszłości niektóre łańcuchy dostaw mogą zostać przerwane i będziemy mieli do czynienia z chwilowym niedoborem, bądź nadmiarem produktów, które są wytwarzane na rynku polskim, a z różnych powodów nie mogą zostać eksportowane. Dobrym przykładem w tym zakresie jest branża kwiaciarska. - Polska eksportuje duże ilości kwiatów na Zachód. Obecnie nie mamy takiej możliwości, dlatego organizowane są dość popularne akcje w social mediach, które zachęcają do kupna kwiatów po znacznie niższych cenach, niż w kwiaciarni - mówi nasz rozmówca.

- Jeśli chodzi o ceny, będziemy mieli do czynienia w niektórych kategoriach z ich nagłym wzrostem, a w innych z nagłym spadkiem. Szczególnie będzie to widoczne w branży odzieżowej. Gdy sklepy zostaną otwarte, będą organizować duże wyprzedaże kolekcji wiosenno-letnich - wyjaśnia Maciej Bazyl i dodaje, że ceny produktów importowanych z zagranicy mogą miejscami skokowo rosnąć.

- W perspektywie długoterminowej ograniczenia podażowe prawdopodobnie uda się w jakiś sposób rozwiązać, ale zostaną nam ograniczenia popytowe. Ten drugi czynnik zostanie z nami na lata. Mam na myśli znaczący spadek dochodu rozporządzalnego gospodarstw domowych w Polsce. Widzimy, że już bardzo wiele firm zareagowało na wirus dużą falą zwolnień czy też zmniejszeniem wymiaru czasu pracy. Dlatego też w handlu detalicznym w najbliższym czasie zobaczymy powrót do retoryki niskich cen. W zeszłym roku w naszej firmie opracowaliśmy raport, z którego wynikało, że polski konsument jest już na etapie radości z kupowania. Dochód rozporządzalny w większości gospodarstw domowych był na tyle wysoki, że Polacy mogli sobie pozwolić na zakupy dla przyjemności. Obecna sytuacja może cofnąć nas nawet o dekadę, jeśli chodzi o główne czynniki zakupowe. Wrócimy do poszukiwania niskich cen, oferty value for money - podsumowuje ekspert.


  • handlowiec 2020-04-20 09:18:55

    każdy tak narzeka na galerie handlowe, jednak należy pomyśleć o tym, że galerie dają pracę bardzo dużej ilości ludzi. Jak galeria upadną to dopiero wtedy będzie problem z bezrobociem. To że ludzie wybierają spędzanie czasu w galeriach a nie na spacerach to ich sprawa i prawo wyboru.

    Ja nie jestem zwolennikiem spędzania weekendów w galeriach jednak w dużej mierze moja praca wiąże się ze współpracą z galeriami. W takiej sytuacji jest też wiele firm zewnętrznych - nie chodzi tylko o ludzi pracujących stacjonarnie w galerii.

    A jeszcze odnośnie artykułu - ostatnio w dużym marketach jest łatwiej zrobić bezpieczne zakupy niż w tych małych - większa powierzchnia, większe przestrzenie, łatwiej jest nie stykać się z innymi klientami.

  • Ck 2020-04-14 14:05:27

    Dlatego galerie za chwilę będą już tylko wspomnieniem. Człowiek na bazarze szybko znajdzie to czego potrzebuje. Lepiej iść na miasto do butiku niż grzebać w galerii i nic nie znaleźć.

  • konsument-millenials 2020-04-14 11:34:13

    Nogi mnie bolą na samą myśl o spędzeniu całego dnia w galerii, żeby znaleźć jedne dobre i nieobcierające buty. Wyprawa po spodnie i koszulę to gehenna - w jednym sklepie nie mają rozm. M-ki, w drugim tylko S-ka i L-ka, w trzecim tylko koszule gładkie a nie w kratkę, koszmar! Kiedyś w galeriach było wszystko, a dzisiaj galerie to molochy w których trzeba spędzać całe dnie żeby cokolwiek znaleźć! Powierzchnia sklepów jest tak gigantyczna, że odechciewa się zakupów i robienia kilometrów po białych płytkach!

ZOBACZ WSZYSTKIE (4)

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6398
Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    2,99

  • Śr

    2,72

  • Min

    2,29

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.